Laitetaas tänne muillekin oma kokemus, jos jollekin apua.
Eli oma 307 2.0 bensa viimeistä vuosimallia 2007/2008. Herjasi myös tuota nokka-akselin asennontunnistinta. Bilteman lukijalla.. arvelin että mahtaako olla oikeassa, mutta kyllä se sen tiesi.
Kone teki pari kertaa niin, että yhtäkkiä käynti huononi tosi huonoksi, ei niin että olisi "kolmella" käynyt, vaan niin että poksautti imusarjaan päin palokaasuja ja hytkyi ja tärisi. Hinautin auton kotipihalle. Luulin jo että jako hyppäsi. Jakohihna oli kuitenkin ok.
Katsoin service boxista että Tässä EW10 koneessa on kaksi asentotunnistinta, toinen vauhtipyörällä ja toinen nokka-akselilla (säätyvä ajoitus..). Vikana oli ilmeisesti se, että kone käynnistettäessä tunnisti asentonsa molemmista antureista mutta nokan anturi alkoi ajossa yhtäkkiä heittää järjettömiä arvoja --> sytytys ja/tai bensansyötön ajoitukset meni sekaisin. Huomattavaa oli, että moottori toimii ok pelkällä vauhtipyörän anturilla, kokeiltaessa ajella nokan anturin johto irti. Starttaaminen vain kesti vähän kauemmin.
Nokka-akselin anturin vaihto korjasi vian.