Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkimen vaihto (XU10J4R)  (Luettu 3500 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikkz

  • Vieras
406 - Kytkimen vaihto (XU10J4R)
« : 15.01.2010, 14:05:58 »
Auto: 1998 2,0 ST.

Kytkin remontti tällä hetkellä menossa ja ongelmaksi on muodostunut painelaakerin ja kytkin haarukan asennus. Painelaakeri on kiinni asetelmassa. Mitenkä haarukka saadaan kohilleen painelaakeriin? Onko tämä nyt semmonen "vetävä" kytkin kun näyttäisi että haarukka tulisi painelaakerin taakse.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (XU10J4R)
« Vastaus #1 : 15.01.2010, 16:04:48 »
Kyllä, vetävä kytkin ja kytkinhaarukan piikit pitää saada sinne painelaakerin taakse. Kytkintä käyttävä vipu pitää irrottaa vaihdelaatikon päältä, siinä on se jousella kirityvä sokka ja tämänjälkeen se haarukka käännetään sopivaan kulmaa jotta sujahtaa laatikkoa asennettaessa sinne painelaakerin taakse. Tämä kannattaa sitten tarkistaa ennenkuin rupeaa enempi kasailemaan ettei tarvitse uudelleen purkaa.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Kytkimen vaihto (XU10J4R)
« Vastaus #2 : 13.02.2018, 21:48:32 »
Auto: 1998 406 Coupe 2,0 (XU10J4R, BE3-vaihteisto).

Pösön kytkin alkaa ilmeisesti olla loppu, sillä jo noin sentin poljinliike saa kytkimen irroittamaan. Lisäksi kytkin tuntuu melko äkkinäiseltä ottamaan kiinni eli autolla ajaminen on siltä osin melko vaivalloista. Ainakaan näin talvikeleillä ei kuitenkaan ole havaittavissa pientäkään kytkimen luistoa mutta tuo poljinliikkeen lyhyys arvelluttaa varsinkin pidemmille matkoille lähdettäessä.

Ostin hiljattain jo valmiiksi Valeon kytkinpaketin ja mahdollisesti viikonloppuna voisi ryhtyä vaihtourakkaan. Onko kyseisen moottorin ja vaihteiston ollessa kyseessä vaihtotyössä mitään erityispiirteitä jotka tulisi ottaa huomioon? Onnistuuko kytkinremontti ilman erikoistyökaluja? Mahtuuko vaihdelaatikko tulemaan alas ilman apurungon laskemista?

Ilmeisesti ainakin kampiakselin akselitiiviste olisi syytä vaihtaa kun vaihteiston muutenkin käyttää irti, varsinkin kun se vaikuttaisi vuotavan öljyä melko runsaasti. Olisiko syytä hankkia alkuperäinen stefa (0127 28, hinta?), vai ajaako esim. motonetin myymä asiansa?

Kytkin toimii autossa vaijerilla joka ilmeisesti on automaattisesti säätyvää mallia. Kuinka tuo vaijeri osaa säätyä uudelle kytkimelle, vai olisiko sekin syytä vaihtaa samalla? Vai voiko automaattisäädön (räikkämekanismi?) jollain tavoin palauttaa ns. alkuasentoonsa?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4