Kirjoittaja Aihe: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)  (Luettu 1860 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« : 09.01.2018, 20:36:50 »
Auto: 1997 406 Coupe 2,0 (XU10, manuaalivaihteisto).

Coupessa tuntuu ajovalot näyttävän vähän miten sattuu. Kojelaudassa olevan rullan kun säätää asentoon 0 eli normaaliin (ei lisäkuormaa) niin lyhyet tuntuu näyttävän melko hyvin, ehkä aavistuksen liian ylös. Tällöin pitkät kuitenkin näyttävät selkeästi liian ylös eli valaisevat lähinnä puiden latvoja.

Kun rullan kääntää asentoon 1, pitkät näyttävät juuri oikein suoraan eteenpäin mutta lyhyet kääntyvät jo niin alas että valaisevat vain parikymmentä metriä eli tuosta rullasta säädettynä yksi pykälä on liikaa.

Umpioiden reunassa on kuusiokoloruuvi, jonka oletin olevan korkeuden hienosäätö. Kuitenkaan tuo ruuvi ei vaikuta millään tavalla valojen korkeuteen, vaikka sitä veivaa kierrostolkulla. Mikä tämä ruuvi siis on ja mistä valojen korkeutta pystyy käsin säätämään? Vähän alemmas pitäisi molempia valoja saada niin tuon kanssa jo pärjäisi. Vielä parempi olisi jos voisi säätää pitkien korkeutta suhteessa lyhyisiin. Onko se mahdollista?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #1 : 09.01.2018, 21:15:18 »
Olikohan siinä kuvion sivusuuntainen säätö, josta ruuvasit. Katsastuksessa valojen suuntaus tarkistetaan 0-asennossa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #2 : 09.01.2018, 21:22:38 »
Tuon ruuvin pyörittäminen ei vaikuttanut valokuvioon millään tavalla, mitä ihmettelinkin. Suunnilleen viisi kierrosta kokeilin pyörittää ruuvia kummaltakin puolen. Viime vuonna meni katsastuksesta läpi pienen ihmettelyn jälkeen mutta silloinkin katsuri kehotti säätelemään valoja.

Voiko tuo korkeussäätö rikkoontua vai olenkohan vaan vääntänyt väärää ruuvia. Mitään muuta säätöä en kyllä ole umpiosta löytänyt.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

coolbiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #3 : 09.01.2018, 22:42:54 »
Coupessa on kaksi säätöä, toinen korkeudelle ja toinen sivusäädölle. Itsekin pyörittelin väärää ruuvia ensiksi. Sähkösäätö kääntää siis valoja, silloin korkoakin pitäisi saada käännettyä. Tuo perussäätö kääntää koko umpiota, eli lähi- ja kaukovaloa.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #4 : 11.01.2018, 18:02:35 »
Ei niitä lähi ja kaukovalojen korkeuksia erikseen voi säätää. Oisko polttimot väärin asennettu?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #5 : 12.01.2018, 09:21:34 »
Juuri näin kun tilaa ei ole liikaa niitä paikoilleen laittaa. Minäkin pienen fikkarin kanssa niitä taiteilen paikoilleen aina. Kun se polttimon rautalanka lukitsin menee helposti kiinni ja pois niin silloin on oikein paikoillaan.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #6 : 12.01.2018, 12:54:53 »
Jos on käytetty ylitehoisia polttimoita, saattaa liika lämpö pehmentää umpiota ja polttimo kääntyy alaspäin jolloin valokiila nousee korkealle.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #7 : 12.01.2018, 15:29:24 »
Polttimot ovat taatusti oikein asennettu, sillä käytin umpiot irtikin ja tutkin asiaa. Kieltämättä H7 on helppo asentaa väärinkin.

En tiedä mitä polttimoja edelliset omistajat ovat käyttäneet mutta mahdollistahan tuokin on että ylitehoisia on käytetty. Itsellä ollut aina perus 55 wattiset.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #8 : 12.01.2018, 16:54:31 »
Lähivalossa H7:n kielele tulee alaspäin ja kaukovalossa ylös.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #9 : 12.01.2018, 17:43:27 »
Polttimot ovat taatusti oikein asennettu, sillä käytin umpiot irtikin ja tutkin asiaa. Kieltämättä H7 on helppo asentaa väärinkin.

En tiedä mitä polttimoja edelliset omistajat ovat käyttäneet mutta mahdollistahan tuokin on että ylitehoisia on käytetty. Itsellä ollut aina perus 55 wattiset.

Jos on kuumentunut liikaa, sen näkyy polttimon kiinnitysosan ympärillä kupruuntuneena muovina (sileys on poissa).

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #10 : 12.01.2018, 21:27:50 »
Pitkissä valoissa en tuollaista ainakaan havainnut ja lyhyissä ei oikein ole mahdollistakaan, sillä coupessa on lyhyissä projektori jolloin polttimo on kiinni metallisen projektorin päässä.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #11 : 13.01.2018, 08:37:05 »
Eikai vaan olisi niin että umpiosi on jossaivälissä vaihdettu uusiin halpamerkki Depo , Loro , Alkar tai vastaaviksi? Niissä on todella saanut arpoa ja keksiä kaikennnäköisiä kikkoja että näyttäisivät edes vähän sinnepäin. Minkä merkkiset ne umpiosi ovat?
Noi halpikset maksaa 50-70€ kpl. ja alkuperäiset Valeot ainakin 250€ kpl.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2018, 08:45:44 kirjoittanut ATS »

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Ajovalojen korkeussäätö (Coupe)
« Vastaus #12 : 13.01.2018, 08:51:26 »
Kyllä nuo ovat ihan alkuperäiset Valeot. Tarvikeumpiot tunnistaa myös siitä, että niissä ei lähivalossa ole projektoria kuten alkuperäisissä, tai ainakaan en tällaisiin tarvikkeisiin ole missään törmännyt.

Itsekin huomasin että alkuperäiset ovat uskomattoman kalliit. Siksipä pitäisikin noilla pärjätä kun ei tonnin autoon kannata ostaa viiden sadan umpioita ja tarvikkeita en halua juurikin kertomastasi syystä.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4