Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988, 274 000 km).
Autoon asennettiin n. 3,5 vuotta sitten (2008) Motonetistä ostetut uudet (tehdaskunnostetut, Delco Remy)
Girlingin etujarrusatulat (ja samassa yhteydessä uudet jarrulevyt ja -palat). Kun ne olivat olleet käytössä n. 1,5 vuotta ja 34 000 km (2010), havaittiin vasemmanpuoleisen jarrusatulan vuotavan jarrunestettä pölysuojakumin sisälle, joka oli pullistunut jarrunesteestä. Jarrusylinterin tiivistekumi siis päästi ohitseen jarrunestettä, mutta ei niin paljon, että vuotoa olisi havainnut jarrunestesäiliön tasoa tai jarrusatulaa tarkkailemalla. Jarrusatula purettiin ja puhdistettiin ja tiivisteet vaihdettiin uusiin. Samalla autoon vaihdettiin taas uudet etujarrulevyt ja -palat, koska jarruosat olivat jostain syystä kuluneet selvästi toispuoleisesti.
Nyt pari vuotta ja 50 000 km tuon vuoden 2010 jarrusatulan tiivisteiden uusimisen jälkeen on taas havaittavissa jarrunestevuotoa pölysuojakumin sisälle. Ei tosin yhtä pahasti kuin viimeksi, mutta toki pienikin vuoto on korjattava (tämä ei vielä vuotanut niin, että vuotoa olisi havainnut muuten kuin pölysuojakumia raottamalla, jolloin sen sisältä tuli jarrunestettä).
Kun vuonna 2010 vaihdoin tiivisteet, niin huomasin männässä olevan yhdessä kohtaa hieman kiillottumaa, mutta arvelin sen olevan tuon 34 000 km:n aikana ilmennyttä normaalia kulumista uudessa osassa. Nyt tulee mieleen, että mahdollisesti kiillottunut kohta männässä on se, joka vuodon aiheuttaa, kun jarruosat kuluvat sopivasti niin, että kohta osuu tiivisteen kohdalle? Viimeksi jarruosia vaihdettaessa ongelma saattoi poistua senkin vuoksi, että uusilla osilla ko. vuotava kohta osui tiivisteen kohdalle vasta nyt myöhemmin palojen ja levyjen kuluessa riittävästi. Tosin mäntä oli tuolloin eri kohdassa kuin nyt. Vuonna 2010 vuodon sattuessa jarruosat olivat kuluneet uusiin verrattuna yht. n. 7 mm, kun nyt osat ovat kuluneet n. 15 mm eli männän pitäisi olla eri kohdassa sylinteriä ja tiivistettä.
En ole vielä irrottanut ja purkanut etujarrusatulaa, mutta tässä kuvia vuodelta 2010:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Kuvista näkee selvästi, kuinka pölysuojakumi on pullistunut jarrunesteestä. Männässä näkyy selvästi kiillottunut kohta, mutta mielestäni paljon enemmän ajetuissa osissakaan vastaavat kulumat eivät ole aiheuttaneet vuotoja. Mikä männän kulumisen tai vuodon on näin nopeasti aiheuttanut? Onko vika männässä vai alumiinisessa jarrusylinterissä, joka on kenties tehtaalla kunnostettu puutteellisesti? Tällä kertaa ajattelin ostaa varmuuden vuoksi uuden 48 mm:n männän (18 e) tiivisteiden lisäksi. Tai sitten ostan taas uuden etujarrusatulan (74 e) ja toivon, että tällä kertaa kohdalle sattuu riittävän laadukkaasti kunnostettu osa.