Kirjoittaja Aihe: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä  (Luettu 23001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #45 : 10.04.2018, 19:04:58 »
Jos saat keulan ilmaan ja stoppaat ensin vaikka vasemman pyörän, niin voi ajaa oikean akselin testin. Ja sitten päinvastoin.

Olen huomannut että vetonivelet hajoaa kahdella eri tavalla, kulumalla väljäksi tai tiukkana menee jumiin. Jos ei välystä ole, voi siis olla jumitusta kun kuulat menee epänormaalin pitkälle ja irtomuruset jumittaa kuulan. Tässä vielä kova kuormitus lisää jumitusta, joten veikkaan että uudella nivelellä vika korjaantuu. Sisempi nivel tuskin on ongelma, se on erilainen.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #46 : 11.04.2018, 08:15:54 »
Jos täristää suoraan kiihdytettäessä eikä rutise/pauku ympyrää ajaessa/vedättäessä veikkaan nimenomaan sisempää vetoniveltä. Itseltäni meni oikealta ja kyllä sen jossakin vaiheessa jo tunsi, kumpi puoli täristää.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #47 : 15.04.2019, 19:45:15 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (automaatti, DT17, 226 000 km).

Kiihdyttäessä kevyesti, alkaa auto täristään noin 30km/h vauhdissa. Tärinä on riippuvainen nopeudesta ja "kiihtyy" sitä mukaa kun vauhti kasvaa. Noin 50km/h jälkeen ei enää juurikaan tunnu, mutta jos kiihdyttää voimakkaasti vaikkapa maantienopeuksilla rekkaa ohittaessa niin tuntuu tärinä jälleen. Ei riipu vaihteesta. Esiintyy sekä 2, 3 ja 4 vaihteella, kunhan nopeus ja ajotapa on edellä mainituissa rajoissa. Tärinä tuntuu lähinnä samalta kuin ajaisi huonosti tasapainotetulla renkaalla, hiukan voimakkaammin kylläkin. Ikäänkuin rengas vatkaisi. Esiintyy sekä talvi- että kesävanteilla joissa uudet kumit ja tasapainotukset, joten gummeista ei johdu. Molemmat vetoakselit on uudet, joten nekin voi jättää laskuista pois. Ohjaustehostaja on omituisen laiskan oloinen ja pitää jurinaa jos rattia kääntää ihan vähän. Jurina loppuu heti kun rattia kääntää kunnolla. Ääriasentoon käännettäessä alkaa tehostaja hurisemaan ja ratti täryttää oudosti viimeisillä veivauksilla. Molemmat kääntölaakerit vasta vaihdettu, eli ratin tärinä ei johdu ainakaan niistä. Tehostajassa on riittävästi lientä.

Voiko jokin rikkoutunut moottorin/vaihteiston tuki aiheuttaa vatkausta/tärinää? Tai heikkokuntoinen ohjaustehostaja? Vaihteistokin tieten voi olla mahdollinen aiheuttaja, mutta toivottavasti ei.....

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #48 : 15.04.2019, 20:18:37 »
Mielenkiintoista, mutta ei niin kivaa ... Minä lähtisin selvittelemään vikaa tehostajasta tai hammastangosta. Itsellä, toisen merkkisessä vehkeessä kulahtanut ohjauksen iskari aiheutti vastaavanlaista ravistelua tietyssä nopeudessa. Tässä ei varmaankaan ole sellaista, mutta oireet joita kuvailet kuullostavat sellaisilta.
Onko tässä oikean puolen vetoakselilla tukilaakeri? Onko kiinnitetty kunnolla?
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #49 : 15.04.2019, 20:32:29 »
Vetoakselin kannatinlaakeri on kunnolla paikallaan ja lukittuna. Entisen omistajan toimesta ohjaustehostimessa oli melkein litra liian vähän öljyä. Huomasin asian jossain vaiheessa viime keväänä ja täytin säiliön. Nestettä ei ole lähtenyt tippaakaan 50tkm aikana, eli ei ainakaan vuoda. Tehostaja oli tieten vaan jäänyt jonkun remontin jäljiltä täyttämättä. Mutta voi olla että pumppu oli jo ottanut itteensä vajaatäytön myötä. Tehostus ja ohjaustuntuma on kyllä heikentynyt tässä kevään kuluessa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #50 : 15.04.2019, 21:11:24 »
Pyörän napa vääntynyt. Vanteen sivuittaisheitto syyniin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #51 : 16.04.2019, 08:56:40 »
Mulla tekee samaa ja veikkaan moottorin kiinnitystä, joku/jotkut kumit tiensä päässä. Eipä tuo haittaa eikä viitsi enää tuollaista 300€ autoa rassailla.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #52 : 16.04.2019, 12:49:55 »
Moottorin ja vaihteiston kiinnityksestä vois ensimmäiseks yrittää vikaa paikantaa. Vähän vaan huononlaisesti löytyy kunnollista kuvaa tuennoista. Catcarista löytyy kyllä jonkulainen kuva, mutta vähän on tukien sijainti kuvasta hankala tulkita, muuten kuin summittaisesti.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #53 : 16.04.2019, 15:29:50 »
https://youtu.be/PEN8UaAot9A

Voiskohan videolla näkyä tärinän syy. Melkosesti pääsee moottori heilumaan. Ja voimaa ei tarvi käyttää juuri ollenkaan että saa koko paketin heilumaan. Tuki ei päällisin puolin näytä rikkinäiseltä, mutta eihän tuo nyt sentään nuin paljon kuuluisi antaa periksi?


J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #54 : 01.05.2019, 15:03:53 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4, manuaalivaihteisto).

Ravistus on pahennut pikkuhiljaa. Autoon on vaihdettu molemmat vetoakselit nivelineen  (x-parts Kangasala),molemmat alatukivarret ja kaikki  mahdolliset luut ja myös molemmat alapallot. Auton ravistus/täristys vain pahenee ja nyt otetaaan uusiksi kaikki moottorin tukikumijutut. 
Kuinka monta noita tukitoppuloita on yhteensä  on  mallissa, korjaaja sanoi että neljä. Itse löysin yhteensä viisi ja joista yksi on tosin kaksiosainen - ko. tuki on edestä katsoen moottorin yläpuolella vasemmalla.


J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #56 : 03.05.2019, 00:43:47 »
Siis todella isot kiitokset tästä sivustosta ja asiantuntijoiden neuvoista. Mielellään vaikka maksaisi näistä neuvoista. Katsotaan mitä ko, osien vaihto saa aikaan - 607 on toimiessaan hyvä ja miellyttävä auto, alhainen melu, ajaton hieno ulkonäkö...jne. -Miinuspuolelle lasken hieman "hakevan" suuntavakavuuden ja saksalaistyylisen pintakovan jousituksen.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #57 : 15.05.2019, 09:16:47 »
Joopa joo. Kaikki  607 2,2 bens. moottorin tuentaan liittyvät kumitoppulat on vaihdettu ja auton ravistus jatkuu. Nyt epäilyt on  uudet veto/nivel-akselit. Voisiko olla että poikkeuksellien halvat (kaksi akselia nivelineen yht. 300 euroa) osat olisivat hajonneet heti - alku kilometrit olivat kaupunkiajoa jossa ongelmaa ei huomannut. Heti maantielle päästyäni ravistus jatkui ja paheni.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #58 : 15.05.2019, 10:35:23 »
Mitkä renkaat ja onko kokeiltu toisella rengassarjalla?
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #59 : 15.05.2019, 11:25:19 »
Luulin, että moottorin tukikumit ovat jo vaihtokunnossa, kun ravistusta esiintyi. Lähinnä liikkeellelähtiessä, mutta kuitenkin vasta kytkimen noston jälkeen. Ongelma hävisi kun vaihdoin kytkimen sen hajottua kokonaan (painelaakeri meni paineasetelman läpi ja täristi poljinta) Ilmeisesti oli ollut pitkään puolittain läpi? 2005 2.2 bensa ja kytkin hyytyi jo 170 tkm kohdalla lopullisesti. Ei vetokoukkua tms. kytkintä kuluttavaa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)