Kirjoittaja Aihe: 607 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 8308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #15 : 06.07.2017, 21:48:56 »
En ole kyllä moista käytäntöä kuullut (tai tarvinnut) muista samoja jarruja käyttävistä autoista. Yleensä sen tyylisissä satuloissa joissa männät kierretään sisään on jokin esto mäntien kiertymisen estämiseksi käytössä (esim tappi jarrupalassa) jotta käsijarrun säätö voisi toimia.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #16 : 06.07.2017, 22:03:02 »
Kai näitä on ihan laidasta laitaan tehty. Itselleni on tullut enemmän vastaan käsijarrullisia takajarrusatuloita, joiden paloissa ei ole tuollaista tappia tai mitään muuta lukitusta mäntään.

Käyttöjarrun pitäisi painaa mäntä riittävän lähelle paloja, että käsijarru toimii. Ihan muutamalla polkaisulla. Jos satulan mekanismi jumittaa linkusta tai männän sisältä niin automaattisäätö ei pelaa. Ja myös liian kireälle säädetty vaijeri sotkee käsijarrun toiminnan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #17 : 06.07.2017, 22:41:52 »
Jos satulassa oleva räikkä toimii hyvin, en ymmärrä miksi tarvittaisiin 40 jarrutusta, muutama riittänee. Mutta olen kanssa tavannut yhden auton jossa uudet vaihtosatulat ei toimineet niin kuin piti, eli käsijarru ei ottanut kuin vasta ylhäällä. Mazda 6:ssa taas oli joku työntötanko satulan sisällä, systeemejä on monia enkä tiedä mikä tässä 607:ssa on.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #18 : 07.07.2017, 09:42:02 »
Epäilen vähän että ainaki vänkärin puolen takasessa olis jostain syystä ilmaa kun mäntä meni pelkillä kärkipihdeillä pyöritellen niin nätisti sisään. Pitää viikonloppuna koittaa vähän ilmailla. Onko ilmaamisessa mitään erikoista mitä pitäis ottaa huomioon, vai meneekö ihan vaan että nippa auki ja imemään? Mulla on tommonen kompuraan liitettävä alipaineimuri mikä on ihan kätsy ollut ainaki vanhempien autojen jarruja ilmatessa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #19 : 08.07.2017, 00:32:28 »
Ei ilma vaikuta mitään männän pyöritykseen, vastus tulee hapettumasta. Jos välissä on ylimääräistä rojua, mäntä vaatii sellaisen erikoistyökalun joka painaa ja vääntää voimalla, pihdit ei riitä.

Alipaineilmaus on tosi hyvä ja sitä voi nopeuttaa pumppaamalla poljinta pari painallusta kun vaan lisää ainetta säiliöön ettei vedä sieltä päästä ilmaa.

iho9

  • Vieras
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #20 : 10.08.2017, 15:31:59 »
Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4, DAM 9922).

Terve,

käsijarru ottaa huonosti eikä vedä enää kunnolla alas. Onko vaijereissa ollut vikoja tai mitä olette joutuneet korjaamaan? Autolla ajettu yli 200 000 km eikä takajarruihin ole tarvinnut aiemmin koskea.

Terveisin
Ismo

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #21 : 10.08.2017, 17:54:03 »
Takimmaiset vaijerit voivat hyvinkin jumittaa, miksi ei etummaisetkin mutta ainakaan omaani ei ole tarvinnut kuin nuo takimmaiset (vasen ja oikea) vaihtaa, minulla sama vuosimalli ja ajettu 550tkm. Hintaahan noilla ei paljon ole ja jos jarruille ei ole aiemmin mitään tehty niin ei varmasti ole haitaksi vaihtaa samalla myös uudet käsijarrukengät rumpujen sisään.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #22 : 15.09.2017, 23:32:36 »
Omasta '05, eli takana on käsijarru satuloissa, sain korjauskehotuksen vuosi sitten liian ylös nousevasta kahvasta, vaihdoin sitten palat ja levyt vähän leiman jälkeen, mutta liike ei juurikaan muuttunut. Vuoden ajelin ja nyt leimalle kiristin vaijeria, toimii kuin ajatus. Ei laahaa, heitto oli muutaman prosentin ja pitää auton paikallaan.

Näissä se säätö on siis siinä käsijarrun nahkapussin alla, pussi pois vääntämällä ja 10mm mutteri paljastuu, sitä kiristämällä kiristyy vaijeri. Tilaa ei ihan hirveästi ole, mutta penkki hyvään asentoon ja lyhyt 10mm räikkälenkki avuksi, niin on helppo homma.

Turtsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #23 : 21.07.2019, 02:14:36 »
Auto: 2006 607 2,0 HDi 136 FAP (RHR, DW10BTED4).

Mitenkä tuo kässärin nyt tulisi säätää? Vaihdoin kaikki vaijerit (+ palat, levyt, männät ja tiivisteet) ja säädin takapään säädön "musta tuntuu hyvälle" kireyteen. Sitte menin cabinin puolelle ja säädin vaijerin pään "luulis tän riittävän" kireyteen. Kävin koeajolla ja nyt oikea jarrulevy sinertää ja vasen ei... Mekanismihan on sellainen että päävaijeri kaartuu oikeaan, joten cabinin säätö kiristää ensisijaisesti oikeaa puolta joka nyt minun tapauksessa laahasi.

Eli: pitääkö pumpata/vatkata/veivata palojen vaihdon jälkeen jotta saa löysät pois järjestelmästä? Miten löydän oikean kireyden takasäätöön? Säädetäänkö etupäästä vain klappi pois ja takapäästä kireys viiteen naksuun?
2006 607 2,0 HDi 136 FAP
1999 106 XL 1.1i

jukka65

  • Vieras
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #24 : 20.12.2019, 13:43:20 »
Auto: xxxx 607 3,0 V6 (ES9A, automaatti).

Auton katsastuksessa tuli valitusta että käsijarrukahva nousee liian ylös, auto oli huollossa ennen katsastusta ja käsijarru säädettiin, mutta ei näköjään katsastajan mukaan riittävän hyvin, luin Peugeotin serviceboxista säätöohjeita ja siellä ei ollenkaan puhuta että kahvapäässä oisi mitään säätömutteria, ainoastaan alustassa menevällä vaijerista mutteria säätämällä saisi säädettyä. Vaijerissa olevasta mutterista säätäen ei kahvan korkeus muutu olennaisesti. Jarrupalat on kunnossa ja muutekin takajarrut toimii hyvin. missä vika, vaijeritkin näyttää olevan ok. Vastauksista kiitollinen.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #25 : 20.12.2019, 18:49:06 »
Levyjarrut varmaan kyseessä? Paljonko kilometrejä satuloilla? Onko satulassa oleva käsijarruvipu ok? Onko sen akseli kulunut väljäksi? Jos on väljä niin voi toimia miten sattuu tai ei ollenkaan.

Kokemusta on 2008 vm, 308n käsijarrusta. Ei saanut säädettyä kahvaa tarpeeksi alas eikä saanut pitämään.

Vuotta aiemmin huomautettiin katsastuksessa samaa että nousee liian ylös. Silloin sai vielä säädettyä jotakuinkin mutta välillä sai säätää uudestaan. Kilometrejä oli jo yli 300 t. Satulan vivut olivat kuluneet väljiksi. Uudet satulat ja taas toimii.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #26 : 21.12.2019, 08:27:39 »
On säätö myös käsijarrukahvan luona, mutta siitä ei saa säätää liian tiukalle. Käsijarrun nahkasuojan nostaa pois paikaltaan, niin näkee säätömutterin.
Peugeot 3008 hybrid

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #27 : 22.12.2019, 12:41:41 »
Tuossa on säätö sekä edessä että takana ja samaan asiaan ne vaikuttavat. Ainakin omassa 2005:ssä takana oli niin ruosteessa, ettei säätö olisi onnistunut. Viime keväänä meni vaijeri poikki, kun vedin kokeilumielessä reilummin. Luulin ensin, että riittää takavaijereiden vaihto, mutta etuvaijeri heloineen näytti niin pahalta, että vaihdoin senkin.

Etuvaijerin vaihto oli aika työlästä. Oli tiukassa paikoillaan ja sai kovaa vetää uuden tilalle. Tuossahan on putki ja vaijerin ulkopinnassa ulokkeet putkea vasten.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jukka65

  • Vieras
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #28 : 27.12.2019, 16:16:03 »
Ok, pitää nostaa pois kahvan nahkapussi kun ehdin.