Kirjoittaja Aihe: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)  (Luettu 9127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #15 : 14.04.2019, 14:52:08 »
"Parameter measurements" -kohdassa paine-ero näyttää aina nollaa tilanteesta riippumatta (kuva). Kuitenkin kun katsoi tarkemmat tiedot loukkuun liittyvistä vikakoodeista, on siellä ollut 0,859 bar paine-ero... Ilmeisesti anturi siis toimii, tiedä sitten miksei sen arvo näy datanseurannassa?

Nollaa näyttää: https://www.dropbox.com/s/9ddoz4n3jirrb8k/IMG_20190414_144213.jpg?dl=0
Tarkemmat tiedot vikakoodista P1447: https://www.dropbox.com/s/yypb2uvb57pbizc/IMG_20190414_144034.jpg?dl=0
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #16 : 14.04.2019, 20:28:35 »
FAP menee todennäköisesti tukkoon noesta, jos lisäaine on loppu. Noen saa kuitenkin poltettua pois ilman lisäainettakin kunhan käyttää korkeita kierroksia 3000-4000 ja riittävästi ajoaikaa käyntilämpöisellä moottorilla, noin 10-15 min. Tällöin tapahtuu passiivinen regenerointi. Normaalisti regenerointi tapahtuu automaattisesti matalammassa lämpötilassa, mutta aktiivisen regeneroinnin onnistuminen vaatii eolys/infineum lisäaineen. Lisäainetta lisätään vasemman takalokasuojan takaa löytyvästä letkusta. Lisäainetta saa merkkiliikkeestä, mutta myös mm. Motonet on tuota lisäainetta myynyt.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #17 : 14.04.2019, 20:49:54 »
Vaikuttaa nopeasti ajateltuna aika kovalta paine-erolta. Ainakin omassa pikkukoneessa paine-erot pyörivät kymmenissä mbar:ssa. Myöskin nuo polttojen välit on kyllä älyttömän pienet...

Toisaalta taas jos paine-ero mittaus antaa arvoksi 0 niin auto varmaan tulkitsee FAP:in olevan "puhki", ihan niin kuin yksi vikakoodi antoi ymmärtää... Kannattaa varmasti kanssa tarkistaa, että paine-ero mittaus toimii ja kaikki putket on kiinni ja ehjiä.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #18 : 14.04.2019, 23:05:13 »
Joskos käyttäisi anturit irti ja valuttaisi vedet pois (jos sielä sitä on) .
Kyllähän toi fappikin tukossa on, eikun pesuun vaan.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #19 : 15.04.2019, 12:16:48 »
FAP menee todennäköisesti tukkoon noesta, jos lisäaine on loppu. Noen saa kuitenkin poltettua pois ilman lisäainettakin kunhan käyttää korkeita kierroksia 3000-4000 ja riittävästi ajoaikaa käyntilämpöisellä moottorilla, noin 10-15 min. Tällöin tapahtuu passiivinen regenerointi. Normaalisti regenerointi tapahtuu automaattisesti matalammassa lämpötilassa, mutta aktiivisen regeneroinnin onnistuminen vaatii eolys/infineum lisäaineen. Lisäainetta lisätään vasemman takalokasuojan takaa löytyvästä letkusta. Lisäainetta saa merkkiliikkeestä, mutta myös mm. Motonet on tuota lisäainetta myynyt.

Pitääkin yrittää tuota, kohta kun pitää ajaa parikymmentä kilometriä moottoritietä niin yritän vaikka pakkokakkosella... Kiitoksia tiedosta lisäaineeseen liittyen

Täytyy tänään sevitellä myös mitä maksaisi uusi pönttö tai FAPin poisto ohjelmasta.

Onkohan tuo pönttö muuten minkälainen työmaa irrottaa autosta? Kuvien perusteella ei taida kovin isourakka olla...?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #20 : 15.04.2019, 12:17:55 »
Joskos käyttäisi anturit irti ja valuttaisi vedet pois (jos sielä sitä on) .
Kyllähän toi fappikin tukossa on, eikun pesuun vaan.

Onko tuo siis mahdolista myös puhdistaa? Miten tapahtuu ja millä toddennäköisyydellä onnistuu?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #21 : 15.04.2019, 12:45:59 »
Tuossa äkkiseltään katottuna halvin pönttö mikä pitäis sun autoon sopia on noin 135€. Vaihtaminen on yksinkertasta, mikäli on mahdollisuus päästä auton alle kunnolla työskentelemään. Pönttö on muutamalla pultilla paikallaan. Paine-eroanturin putki voi olla tiukassa, tai sitte ei, mutta oikeilla työkaluilla varmasti hoituu. Lisäainetta saa varmaankin vielä motonetistä. Pösö-liikkeestä saa ainakin. Itse aikoinaan täytätin merkkikorjaamossa lisäainesäiliön ja litkun hinta oli kaks euroa kalliimpi litralta kuin motonetissä. Työn osuus oli mitätön. En henkilökohtaisesti näe siinä mitään järkeä että poistaisit hiukkassuodatinjärjestelmän autosta pelkästään sen takia, että se on tukkeutunut. Hiukkassuodattimen huolto ja lisäaineen täyttö kuuluu auton normaaliin huolto-ohjelmaan.

Hiukkassuodattimille on joitain omia pesuaineita jotka kaadetaan irrotettuun suodattimeen pakokaasun virtaussuunnan vastaisesti ja annetaan vaikuttaa, jonka jälkeen suodatin huuhdellaan juoksevalla vedellä jälleen pakokaasun virtaussuunnan vastaisesti. Omaa kokemusta suodattimen pesemisestä ei ole, mutta olen kuullut että se on toiminut. Vaikea sanoa kuinka puhtaaksi suodatin lopulta tulee, mutta peseminen lienee kaikkein halvin vaihtoehto. Pesuaineet maksaa tieten parikymppiä max.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #22 : 15.04.2019, 14:40:53 »
Niin, ei minulla mitään hinkua ole loukkua poistaa mutta jos tuollainen suhteellisen tarpeeton laite alkaa käydä kohtuuttoman kalliiksi niin...

Jos viitsit linkata mistä saa pöntön noinkin edullisesti, niin olisin kiitollinen.

Niin, huudatin autoa äsken vartin ajan moottoritiellä, kakkosvaihteella 90 km/h kierrokset neljässä tonnissa. Ei mitään muutosta havaittavissa. Samaan aikaan katselin PPS:llä, niin paine-eroanturin arvo oli 11,8 mbar. Tyhjäkäynnillä ja pienemmillä kuormituksilla näyttää 0.0. Herääkin kysymys että voisiko tuo anturi nyt sitten olla rikki?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #23 : 15.04.2019, 17:14:12 »
Ainakin tuotteen kuvauksen mukaan pitäisi olla oikea suodatin. http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=401630349252&category=33629&pm=1&ds=0&t=1555234422557&cspheader=1

Kannattaa varaosanumerolla etsiä ebaysta ja katsella mitä sieltä löytyy.

Omaan vaihdoin Saksasta tilatun tarvikesuodattimen ja ainaki vielä toimii niinku pitääkin.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #24 : 15.04.2019, 17:48:51 »
Jos paine-eroanturi on kunnossa niin näyttäisi siltä että suodatin on poistettu tai siihen on tehty reikä. Täysin tukkeutuneessa suodattimessa paine-eron tulisi olla luokkaa 600- yli 900 mbar riippuen suodattimen läpi virtaavasta pakokaasumäärästä. Normaali toiminta-alue on luokkaa 10-600 mbar riippuen taas virtauksesta (kierrosluku ja kuormitus vaikuttavat) ja suodattimen nokimäärästä sekä lisäainekertymästä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #25 : 15.04.2019, 19:06:40 »
Niin, ei minulla mitään hinkua ole loukkua poistaa mutta jos tuollainen suhteellisen tarpeeton laite alkaa käydä kohtuuttoman kalliiksi niin...
Tarpeetonhan se laite ei ole todellakaan. Jos näitä dieseleitä aletaan yleisesti ns. suolestamaan, ei ole ihme jos valtiovallan puolelta meitä vanhojen dieseleiden omistajia aletaan rankaisemaan vähän rankemmin ja yleinen mielipide kääntyy dieselomistajia vastaan. Myös näin autojen arvostus tippuu, eli rahallinen arvo. Mutta tärkein syy pitää fap kunnossa on ilmanlaatu, mm. kaikenmaailman syövät ovat lisääntyneet viime vuosikymmenenä merkittävästi.
Ajettuihin kilometreihin ja vuosiin, kustannus tuon huollosta on mitätön.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #26 : 15.04.2019, 22:20:26 »
Jos paine-eroanturi on kunnossa niin näyttäisi siltä että suodatin on poistettu tai siihen on tehty reikä.

Osuit oikeaan. Otin auton äsken nosturille ja irrotin pöntön laipastaan - tyhjähän se oli eli edellinen omistaja oli poistanut sisukset ja jättänyt ilmeisesti ohjelman muuttamatta.... Lähinnä se ihmetyttää että kerkesin ajaa autolla 10 tuhatta kilometriä ongelmitta ja ainakin koko tuon ajan FAPin pönttö on ollut siis tyhjänä, ties kuinka paljon kauemminkin. Miksi auto toimi niinkin kauan täysin ongelmitta ennen kuin meni vikatilaan kesken ihan tavallisen maantieajon?

Tarpeetonhan se laite ei ole todellakaan.

Niin no, tämä on taas näitä aiheita mutta keskustelu siitä jätettäköön toisaalle. Korjaan tuon oman auton nyt kuitenkin ostamalla uuden pöntön sinne, niin on kaikkein viisainta.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #27 : 15.04.2019, 22:28:31 »
En tunne noita FAPpijuttuja, mutta ei kai tyhjä putki autoa vie vikatilaan jos se jo on toiminut 9900 km. Eiköhän ongelma ole jossakin muualla.

FAPpi on tietenkin hyvä laittaa kuntoon vaikka nokea ei vielä katsastuksessa mitatakaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #28 : 16.04.2019, 06:19:09 »
Antsulla on pointti, ECU mittaa FAPin paine-eroa moottorin käydessä, ei sillä pääse 10 tkm ilman että vika valo syttyy. Paitsi jos sinne on porattu tietty määrä tietyn kokoisia reikiä ja siltä on murtunut pala pois, Dieselin FAP on muistaakseni jotain huokoista kiveä tai ymv.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Virheilmoitus "Antipollution system defective" (HDi)
« Vastaus #29 : 16.04.2019, 20:46:27 »
Dieselin FAP on metallista tehty "sokkelo". jonka joka toinen putkilo on ummessa toisesta päästään. Loukun edessä on polton suorittava katalyytti elementti. Jos loukun elementin poistaa kokonaan niin paine-ero tunnistin ei havaitse eroa ylä- ja ala-lähdön välillä = ECU sytyttää vika-valon. Näin on tod näk käynnyt kun elementti on poistettu, jolloin edellinen omistaja on sullonut sinne teräsvillaa tms joka kesti sen 10tkm ennenkuin paloi pois. (toki ECU:ja voi ohjelmoida, mutta yleensä poistoon menee EGR, ei FAP)
Monet sanovat että FAP:in poisto pudottaa kulutusta tai lisää tehoa, mutta ahdetussa moottorissa väite menee aikalailla Esson persdyno laariin. FAP:in virtauskyky riittää aika pitkälti ylii sen mitä 2.2l työntää max rpm luvulla.
Jos kaikki on kunnossa niin 2.2Hdi:n FAP kestää hyvin 500tkm. Ihan kaikkea materiaalia polttoprosessi ei loukusta saa poltettua pois. En nyt muista tarkalleen mikä ainesosa sinne jää, jokin silikaatti se oli, mutta se lähtee ihan vesihuuhtelulla. Samoin pöly/hiekka joka pääsee ilmansuotimen läpi päätyy loukkuun. Lisäaine on sitä varten että sen avulla polttoon tarvittavaa lämpötilaa ei tarvitse nostaa niin korkealle, eli jos lisäainetta ei ole ollut niin kyseinen PSA systeemi ei polta partikkeleita pois kunnolla. Juutuupista löytyy video jossa rosessi esitetty: https://www.youtube.com/watch?v=QuutocwJfPQ

Imusarjan läppien vaikutus moottorin alakierrosten vääntöön ja yläkierrosten tehoon on aika suuri. Itse laittaisin tuon ainakin kuntoon. Samaa konetta on ollut saman ikäkauden C5:sissa joita löytyy purkaamoilta, jolloin osia löytynee pikkurahalla. (muistaa tinkiä, kun välillä purkaamo-osa tahtoo olla uutta kallimpi)