Dieselin FAP on metallista tehty "sokkelo". jonka joka toinen putkilo on ummessa toisesta päästään. Loukun edessä on polton suorittava katalyytti elementti. Jos loukun elementin poistaa kokonaan niin paine-ero tunnistin ei havaitse eroa ylä- ja ala-lähdön välillä = ECU sytyttää vika-valon. Näin on tod näk käynnyt kun elementti on poistettu, jolloin edellinen omistaja on sullonut sinne teräsvillaa tms joka kesti sen 10tkm ennenkuin paloi pois. (toki ECU:ja voi ohjelmoida, mutta yleensä poistoon menee EGR, ei FAP)
Monet sanovat että FAP:in poisto pudottaa kulutusta tai lisää tehoa, mutta ahdetussa moottorissa väite menee aikalailla Esson persdyno laariin. FAP:in virtauskyky riittää aika pitkälti ylii sen mitä 2.2l työntää max rpm luvulla.
Jos kaikki on kunnossa niin 2.2Hdi:n FAP kestää hyvin 500tkm. Ihan kaikkea materiaalia polttoprosessi ei loukusta saa poltettua pois. En nyt muista tarkalleen mikä ainesosa sinne jää, jokin silikaatti se oli, mutta se lähtee ihan vesihuuhtelulla. Samoin pöly/hiekka joka pääsee ilmansuotimen läpi päätyy loukkuun. Lisäaine on sitä varten että sen avulla polttoon tarvittavaa lämpötilaa ei tarvitse nostaa niin korkealle, eli jos lisäainetta ei ole ollut niin kyseinen PSA systeemi ei polta partikkeleita pois kunnolla. Juutuupista löytyy video jossa rosessi esitetty:
https://www.youtube.com/watch?v=QuutocwJfPQImusarjan läppien vaikutus moottorin alakierrosten vääntöön ja yläkierrosten tehoon on aika suuri. Itse laittaisin tuon ainakin kuntoon. Samaa konetta on ollut saman ikäkauden C5:sissa joita löytyy purkaamoilta, jolloin osia löytynee pikkurahalla. (muistaa tinkiä, kun välillä purkaamo-osa tahtoo olla uutta kallimpi)