Laitatko tuon auton runkonumeron, niin saadaan katsottua juuri kyseiseen menopeliin sopivia osia. Esimerkiksi Bilteman nettisivuilta rekkarilla hakemalla saa helposti selville, löytyy "alustan nro"-kohdasta.
Lambdasäätö hyppää mukaan kun anturi on lämmennyt toimivaksi. Sitä ennen mennään ennalta määritetyillä syötön kartoilla, eli lasketaan moottorin ja imuilman lämpötilan, imusarjan paineen, kaasuläpän asennon ja kierrosten avulla tietty ruiskutusaika. Mitä kylmempi kone, sitä rikkaampaa seosta syötetään, ns. automaattiryyppy.
Lämpimällä lambdalla & osakuormalla (ei kaasu pohjassa) mennään "suljetussa säätöpiirissä" polttoainetalodellisuuden ja päästöjen vuoksi. Tällöin lambda-anturin datan mukaan ecu rikastaa ja laihentaa seosta hakien koko ajan optimaalia pistettä. (Ei jäännöhappea pakokaasuissa -> laihemmalle, toistetaan kunnes jää happea liikaa -> rikkaammalle). Kaasu pohjassa (yleensä) mennään kartoille turvallisuussyistä, eli ajetaan moottoria avoimessa piirissä, ilman happidataa pakokaasuista. Tällöin ajetaan hieman rikkaalla, jotta koneesta saadaan kaikki irti ja se ei pääse laihalle. Ja onhan siellä koneen kyljessä nakutusanturikin, jonka avulla tarvittaessa säädetään mm. sytytysennakkoa.
Tämä on siis oma käsitykseni tavan ruiskukoneen toiminnasta, korjatkaa viisaammat jos on erheitä.