Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma  (Luettu 9450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lahtiain

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #30 : 27.10.2014, 20:07:09 »
Loistavaa, toi jälkimmäinen kuulostaa erittäin toteuttamiskelpoiselta. Kiitän! :)

lahtiain

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #31 : 09.11.2014, 18:15:43 »
Öljyt tosiaan vaihtuu vaivatta lämmönvaihtimen liitännästä. Lämmönvaihdin irti ja auton keulan puoleiseen reikään läpiporattu M12 pultti (en millään muista oliko 1,25 vai 1,5mm nousu). Siihen pulttiin klemmarilla letku kiinni. Ainoat sotkut tulevat lämmönvaihtimesta valuvasta öljystä.

Valitettavasti ei auttanut ongelmaan, vaikka laatikko onkin nyt varmasti huuhdeltu. Uudet LT71141-öljyt olivat laatikossa sen aikaa, että lämpenivät öljymäärän tarkistusta varten (60°C). Sen jälkeen noin 100m koeajoja ja vikakoodit, eikä vaihda ykköseltä isommalle. Laskin öljyt ulos, ja tavara oli tummempaa mitä 20tkm ajetut öljyt olivat! Ainakin siis putsaavat, mutta mistä lika edes tulee... Ei kuitenkaan mitään palavaa hajua tai öljyyn kuulumattomia partikkeleita.

Öljyjä vaihdellessa ja erilaisia keinoja testaillessa laatikon toiminta on tippunut nopeasti, nyt ryömii vaivalloisesti eteenpäin oli vaihde mikä tahansa. Siis jopa P:llä ja R:llä. Ajattelin että ainoa mahdollisuus tähän on väärin toimiva hydraulinen ohjaus, eli jokin hydrauliboksin venttiilin kara olisi jumittunut tms. Laatikon pitäisi käsittääkseni sähköttäkin hallita P, N, R ja D:llä pakkokolmonen.

Putsasin hydrauliboksin kaikki venttiilit ja muut liikkuvat. Ei löytynyt likaa tai mitään kanittavaa. Solenoiditkin paljastuivat toimiviksi, vaativat vain painetta ennen kuin rupesivat liikkumaan.

Ei taida olla laatikon ohjauksessa ongelma, vaan jotain on hajonnut laatikon sisältä?

Ennen isompia purkuja pitää vielä tutkia jarrupolkimen kytkin, josta PP2000 valittaa. Yleismittarilla tarkistettuna itse kytkin toimii, samoin kytkimen yhteys vaihteiston ECUun. Onko kenellään tietoa minne toinen johto kytkimeltä menee? Maahan vai muualle? Tuskin tämä kuitenkaan saa autoa ryömimään pakilla eteenpäin...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #32 : 09.11.2014, 20:17:24 »
Tuosta ei nyt oikein selviä onko vika turbiinin lukituksessa vai missä, mutta oireiden perusteella vaikuttaisi kytkinpakan ongelmalta eli mahdollisesti kulunut tai ei saa riittävää hydraulipainetta eikä lukitse. Liikkeellelähtenyt lika voi toki olla syynä.

Pyörintänopeuksia ja turbiinin lukitusta voi tarkastella PSS:llä.

Laatikon toimintaperiaatteen lienet selvittänyt itsellesi? Dokumentissa myös vastaukset kytkentöihin.
http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/tekniikka/ZF4_HP20.pdf

Tuo ryömiminen viittaisi kyllä hydrauliikan ongelmaan eli turbiini ja/tai jokin kytkimistä ei irroita.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2014, 20:24:55 kirjoittanut Benkku »

lahtiain

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #33 : 09.11.2014, 21:54:17 »
Joo, PSS:llä oon noita katsellut, mutta ei se paljoa tällä hetkellä auta kun auto ei käytännössä liiku kuin pari metriä eteenpäin ja nyykähtää. Rautavikaan se viittaa kuitenkin. Sinänsä positiivista, että alkaa tietää missä vika on ja pääsee edes korjaamaan.

4HP20:n tekniikkaa on tullut selattua paljon juurikin tuosta linkistä, erinomainen lukupaketti! :)

No, taidan pistää auton odottamaan joululomaa. Siihen mennessä pitää varmistaa, että ykköskorin Citroën C5 V6:n 4HP20 on toimiva korvike. Versionumero eroaa hieman, mutta välitykset pitäisi olla samat. Luonnollisesti sen jälkeen nykyinen vaihteisto pitää mielenkiinnosta avata ja tutkia. Miksi ei myös korjata, jos mitään fataalia ei ole tapahtunut.

Edit: Turbiinin lukituksesta vielä: kun siirsin auton tallilleni ajoin talvimoodissa välttääkseni rajun vaihdoin ykköseltä kakkoselle. Tässä tilassa auto heitti Automatic Transmission Faultin vaihdossa neloselle, vikakoodina juurikin "torque converter, pilot lock" tms. Eli ainakin siellä jumittaa jotain.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2014, 21:58:49 kirjoittanut lahtiain »

vammy

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteisto-ongelma
« Vastaus #34 : 07.02.2018, 17:52:31 »
Auto: 2001 406 3,0 V6 (automaatti, XFX, 152 kW, ES9J4S, VF38EXFXB81399619).

Suuri kysymys, huom en ole itse mikää autoalan nero joten,vika: autossa on yhtäkkiä ilmennyt vikaa automaattilaatikossa, ongelmat/laatikontemput. Näyttöön ilmestyi varoitus "automatic gear fault", jonka jälkeen autolla pystyy hetken ajamaan, sit alkaa nykii ja veto häviää laatoksta hiipuen, sammutan auton virrat pois ja starttaan samantien ja laitan vaihteen "minkävaan" ni pystyn ajamaan n.2-5.min ja ongelma toistuu kokoajan, öljyä ei ole valunut mihkään.

Auto on aikasemmin ilmoitellut autopollut... ja sen olen saaanut obd:lla kuitattua pois joten ei häiritse. Youtubella on videoita jossa puhutaan ecu laatikon nollauksesta, mitenkähän on ? Apua tarttis aikas lailla, auto sijaitsee helsingissä "itä".