Auto: 2001 406 2,0 Mistral.
Itselläni alkoi tuo "airbag fault" ongelma muutama viikko sitten, ja päätin ottaa asian työn alle. Turvatyynyn varoitus syttyi siis ajon aikana. Joskus heti, joskus tunnin ajon jälkeen. Koko ajan tiheämmin tuntuu tuo varoitus ilmenevän. Ohjauspyörää ravistelemalla ja veivaamalla saa varoituksen "herätettyä" heti, joten ohjauspyörän takana oleva liukukytkin on ilmiselvä ongelma. Asiasta on hieman ollut juttua täällä foorumilla, mutta jokaisen lopputulos liukukytkinongelmaan on ollut sama: Viiksipaketti vaihtoon. Päätin avata koko hoidon ja vilkaista mitä sieltä löytyy, asenteella "minähän en uutta osta"...
HUOM! Tarvittavat varotoimenpiteet on tehtävä ennen turvatyynyn irrottamista! Asiasta löytyy varoituksia ja aiheita foorumilla, esim.:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17959.0Ohessa muutama kuva.
Ratin ja turvatyynyn irroituksesta on täällä ollut juttua, joten pikakelaus niiden yli varsinaiseen liukukytkimeen. Tämän näköinen komistus sieltä ratin takaa löytyi. Kaksi johdinta turvatyynylle (2 eri panosta samassa tyynyssä?) ja yksi äänimerkille.
Liukukytkimen kannen alla löytyy johto jonka kautta yhteys kulkee. (Eli liukukytkin tuo ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä?) Tuon johdon nähtyäni olin melko varma että yhteys pätkii jossain kohtaa johtoa. Huomasin myös että tuo kansi oli väljä, joka vahvisti hypoteesia johdon kärsimisestä epänormaalin liikkeen takia.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Koko vyyhti ulkona. Kannessa on jonkinlaiset kielet mitkä painavat johtopakkaa, ja niiden väsyminen saattaisi selittää kannen väljyyden. Johdot näytti aluksi menevän liittimen kautta kannen läpi, mutta tässä näkyy että kyseessä onkin vahva läpivienti. Onneksi en yrittänyt irroittaa luulemaani liitintä voimalla ennen ohjauspyörän irrotusta.
Johdon alku viiksipaketin puolella pienen muoviklipsun alla. Tämän "syvemmälle" en uskaltaudu menemään koska se vaatisi viiksipaketin todellista purkamista. Otin johdon tarkempaan syyniin.
Ohjauspyörän puolen ensimmäiset 15-20 cm on kärsineet. Epäilen tuota kannen väljyyttä aiheuttajaksi. Diagnoosi ongelmaan on jo melkein varma.
Tarkistin kaikki johtimet "piipperillä" viiksipaketin lähdön ja liittimien välillä johtoa taivutellen ja väännellen, ja syy löytyi helposti. Uloin johdin oli se pirulainen minkä yhteys pätki. Eli tuo viiksipaketin lähdössä ensimmäinen pinni oikealla. Nyt tuntuu aika hassulta ajatus että koko viiksipaketti on vaihdettava yhden johtimen takia.
Nyt tarvittaisiin sähkömiehiltä neuvoa, että miten tuo johtimen saisi paikattua. Normaali "kolvi käteen" menetelmä tuntuu jotenkin riskialttiilta. Johto on hyvin litteä ja ohut joten kosketus johtimien välillä on pienestä kiinni. Ja huomioon on otettava että tuo "johtopakka" on jatkuvasti liikkeessä, ja liukuu itseään vasten. Mielessä on käynyt ns. hyppylanka, mutta sekin taitaa olla altis mekaaniselle kulumiselle. Itsellä ei ole kuin peruskolvi, mahtaako tällaiselle vähän "hienommalle" työlle olla parempia vehkeitä olemassa? Joku 100% varma ratkaisu täytyisi löytyä. Kyseessähän ei ole mikään triviaali sähkölaite, vaan turvavaruste jonka täytyy toimia moitteetta.
Viikonloppuna otin asian taas työn alle. Tarkoitus oli lyhentää johtoa, poistaa rypistynyt pätkä ja tinata päät kiinni.
Tässä kuva harjoituskappaleesta, missä näkyy miten tinasin päät yhteen. Dremelillä molempien päiden pinnat hiottu esiin, ja toiseen päähän pienet tinapisarat valmiiksi liitosta varten.
Yhteensulatus oli helppo homma. Johtojen päät laitoin noin 1-2 mm päällekkäin, mikä vahvisti juotosta. Lisäksi puhdistin koko johdon, joka oli todella likainen, eli kyllä sinne spiraaliin sitä pölyä ym. jostakin menee sisälle. Johdot olivat ennen puhdistusta hieman karhean tuntuisia, mikä saattaa selittää tuota rypistymistä. Puhdistuksen jälkeen pinta oli kuin teflonia, ja liukui nätisti spiraalissa kasauksen jälkeen. Nyt kaikki toimii, ja airbag varoitusta ei tietenkään ole tullut. Kustannukset: kuluneen tinan hinta pyöristettynä ylöspäin 5 snt + 2 tunnin työ.
TEMP_ARKISTOON