Kirjoittaja Aihe: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)  (Luettu 8252 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rattle

  • Vieras
Auto: 2001 406 2,0 Mistral.

Itselläni alkoi tuo "airbag fault" ongelma muutama viikko sitten, ja päätin ottaa asian työn alle. Turvatyynyn varoitus syttyi siis ajon aikana. Joskus heti, joskus tunnin ajon jälkeen. Koko ajan tiheämmin tuntuu tuo varoitus ilmenevän. Ohjauspyörää ravistelemalla ja veivaamalla saa varoituksen "herätettyä" heti, joten ohjauspyörän takana oleva liukukytkin on ilmiselvä ongelma. Asiasta on hieman ollut juttua täällä foorumilla, mutta jokaisen lopputulos liukukytkinongelmaan on ollut sama: Viiksipaketti vaihtoon. Päätin avata koko hoidon ja vilkaista mitä sieltä löytyy, asenteella "minähän en uutta osta"...

HUOM! Tarvittavat varotoimenpiteet on tehtävä ennen turvatyynyn irrottamista! Asiasta löytyy varoituksia ja aiheita foorumilla, esim.:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17959.0

Ohessa muutama kuva.

Ratin ja turvatyynyn irroituksesta on täällä ollut juttua, joten pikakelaus niiden yli varsinaiseen liukukytkimeen. Tämän näköinen komistus sieltä ratin takaa löytyi. Kaksi johdinta turvatyynylle (2 eri panosta samassa tyynyssä?) ja yksi äänimerkille.

Liukukytkimen kannen alla löytyy johto jonka kautta yhteys kulkee. (Eli liukukytkin tuo ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä?) Tuon johdon nähtyäni olin melko varma että yhteys pätkii jossain kohtaa johtoa. Huomasin myös että tuo kansi oli väljä, joka vahvisti hypoteesia johdon kärsimisestä epänormaalin liikkeen takia.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




Koko vyyhti ulkona. Kannessa on jonkinlaiset kielet mitkä painavat johtopakkaa, ja niiden väsyminen saattaisi selittää kannen väljyyden. Johdot näytti aluksi menevän liittimen kautta kannen läpi, mutta tässä näkyy että kyseessä onkin vahva läpivienti. Onneksi en yrittänyt irroittaa luulemaani liitintä voimalla ennen ohjauspyörän irrotusta.



Johdon alku viiksipaketin puolella pienen muoviklipsun alla. Tämän "syvemmälle" en uskaltaudu menemään koska se vaatisi viiksipaketin todellista purkamista. Otin johdon tarkempaan syyniin.



Ohjauspyörän puolen ensimmäiset 15-20 cm on kärsineet. Epäilen tuota kannen väljyyttä aiheuttajaksi. Diagnoosi ongelmaan on jo melkein varma.



Tarkistin kaikki johtimet "piipperillä" viiksipaketin lähdön ja liittimien välillä johtoa taivutellen ja väännellen, ja syy löytyi helposti. Uloin johdin oli se pirulainen minkä yhteys pätki. Eli tuo viiksipaketin lähdössä ensimmäinen pinni oikealla. Nyt tuntuu aika hassulta ajatus että koko viiksipaketti on vaihdettava yhden johtimen takia.

Nyt tarvittaisiin sähkömiehiltä neuvoa, että miten tuo johtimen saisi paikattua. Normaali "kolvi käteen" menetelmä tuntuu jotenkin riskialttiilta. Johto on hyvin litteä ja ohut joten kosketus johtimien välillä on pienestä kiinni. Ja huomioon on otettava että tuo "johtopakka" on jatkuvasti liikkeessä, ja liukuu itseään vasten. Mielessä on käynyt ns. hyppylanka, mutta sekin taitaa olla altis mekaaniselle kulumiselle. Itsellä ei ole kuin peruskolvi, mahtaako tällaiselle vähän "hienommalle" työlle olla parempia vehkeitä olemassa? Joku 100% varma ratkaisu täytyisi löytyä. Kyseessähän ei ole mikään triviaali sähkölaite, vaan turvavaruste jonka täytyy toimia moitteetta.

Viikonloppuna otin asian taas työn alle. Tarkoitus oli lyhentää johtoa, poistaa rypistynyt pätkä ja tinata päät kiinni.

Tässä kuva harjoituskappaleesta, missä näkyy miten tinasin päät yhteen. Dremelillä molempien päiden pinnat hiottu esiin, ja toiseen päähän pienet tinapisarat valmiiksi liitosta varten.



Yhteensulatus oli helppo homma. Johtojen päät laitoin noin 1-2 mm päällekkäin, mikä vahvisti juotosta. Lisäksi puhdistin koko johdon, joka oli todella likainen, eli kyllä sinne spiraaliin sitä pölyä ym. jostakin menee sisälle. Johdot olivat ennen puhdistusta hieman karhean tuntuisia, mikä saattaa selittää tuota rypistymistä. Puhdistuksen jälkeen pinta oli kuin teflonia, ja liukui nätisti spiraalissa kasauksen jälkeen. Nyt kaikki toimii, ja airbag varoitusta ei tietenkään ole tullut. Kustannukset: kuluneen tinan hinta pyöristettynä ylöspäin 5 snt + 2 tunnin työ.

TEMP_ARKISTOON

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #1 : 15.09.2009, 18:55:27 »
aika ahkera oot ollu, ku oot jaksanu nuon paljon purkaa. Kannattaa olla varovainen noitten Bägi-juttujen kans värkätessä, ainakin muistaa ottaa akun kengän irti ennen liittimien nyppimistä, ettei bägit laukee, mutta senhän taidat jo tietääkki. ;)

Rattle

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #2 : 15.09.2009, 19:50:12 »
Juu kyllä nämä kaikki tiedossa oli. Itsellä on tapana olla hieman ylivarovainen noiden airbag ym. korjausten kanssa, mikä on mielestäni hyvä asia. Tuo purku ei loppujen lopuksi ollut kovin vaivalloinen homma. Nyt kaikki on taas kasattu ja ajellaan satunnaisen virheilmoituksen kanssa kunnes jokin ratkaisun asiaan löytyisi. Ihan perus tinausta olen tässä miettinyt...
« Viimeksi muokattu: 15.09.2009, 19:54:11 kirjoittanut Rattle »

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #3 : 16.09.2009, 09:55:14 »
Perustinaus jäykistää johtoa sen verran, että se katkeaa varsin nopeasti vierestä jollei juotettua kohtaa saa tuettua jollakin tavalla siten, että juotettu kohta jäykistyy mutta vierestä jäykkyys häviää vähitellen. (Olipa hieno ilmaus ???) Jäykistyksen pitäisi siis poistua saumattomasti enkä keksi mitään konstia siihen.

Sinällään tuo "lattakaapeli" on elektroniikkateollisuudessa yleisesti käytössä joten voisi sitä saada jostakin elektroniikka-alan kaupastakin. Nyt ei löytynyt kuin tuollaista http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=637

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #4 : 17.09.2009, 00:45:25 »
Mikäli katkoskohta on lähellä jompaa kumpaa liitospäätä, voi korjausta yrittää, lyhentämällä kaapeli katkoskohdan jälkeen. Päätteet kuorittava kuten alkuperäisissä liitoksissa.

Asentaessasi spiraalia takaisin, katso ettei johdin kiristy 'ohjauspyörän keski-asennosta' pari kierrosta keskiötä pyöritettäessä (ts. toiseen suuntaan ohjausta pyöritettäessä johdinkela kiristyy ja toiseen suuntaan löystyy).

Niin ja jos et aiemmin ole polymeeriin liitettyä johdinkaapelia operoinut, niin kannattaa ehkä suosiolla jättää väliin, kyseinen kohde on väärä työtapojen harjoitteluun.

mhatakka

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #5 : 17.09.2009, 09:02:29 »
Toi paketti taitanee maksaa noin 250e marmoritiskillä

Just äskettäin sama paketti vaihdettu merkkikorjaamolla; hinta 321 euroa + tunnin työ.

Rattle

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #6 : 21.09.2009, 20:19:29 »
Onkohan autosi mallisarjaa 02, koska vasta väyläsähkön myötä tuli viikset ja kierrejohdin samasta puusta. Sekä kaksi vaiheiset turvatyynyt.

Itsellä on mistral malli, 10/2001. Ja mikäli en väärin muista niin juuri tuosta mistralista lähtien tuo väyläsähkö on ollut käytössä. Varmaksi tätä faktaa en kuitenkaan tiedä. Tuo kaksivaiheisuus onkin mielenkiintoinen juttu airbagissa, että miten se toimii ja mitä käytännön apua siitä on onnettomuustilanteessa. Täytyykin ottaa tuosta selkoa ihan mielenkiinnon vuoksi. Tai ehkä viisaammat foorumilaiset voisivat sen selostaa :)

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #7 : 21.09.2009, 21:03:14 »
keskusyksikössä oleva kiihtyvyys anturi `järkeilee` kumpi tyyny tarvitaan. Tosin eipä siinäkään ole järkeä että apukuskin tyyny / koelauta räjähtää vaikka etupenkki olisi tyhjä. Irtikytketyn etuturvatyynyn merkkivalon kyllä ymmärtää

Rattle

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #8 : 21.09.2009, 21:09:10 »
Tuolla kaksivaiheisuudella ymmärsin että se koskee ratin turvatyynyä. Ensimmäisessä kuvassa näkyy kaksi airbag liitintä jotka menevät samalle turvatyynylle molemmille puolille omiin liittimiin (vihreä ja sininen liitin). Eli kaksi johtoa -> kaksivaiheinen tyyny? Matkustajan turvatyyny ei liity siihen mitenkään. Näin asian ymmärsin. Sitä tosin en vieläkään ymmärrä että mitä hyötyä tuosta systeemistä on.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #9 : 21.09.2009, 21:21:24 »
Käsittääkseni törmäyksen voimakkuuden mukaan tyynyä täytetään pehmeämmäksi (miedompi törmäys) tai kovemmaksi (voimakkaampi törmäys).

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #10 : 22.09.2009, 03:07:56 »
Molemmat panokset laukaistaan aina, vaiheistettuna -> toisella panoksella on siis hieman laukaisuviivettä. Tyyny ei pasahda aivan niin suurella voimalla kasvoille ja aktiivinen toiminta-aika (ts. kun tyyny täynnä) on hieman pidempi - myös tyynyn kokoa on voitu hieman suurentaa.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #11 : 22.09.2009, 08:08:49 »
Matkustajan turvatyyny on myös kaksivaiheinen ei pelkästään kuljettajan. Keskusyksiköltä mene oma johdotus turvatyynylle. 

vihi

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #12 : 05.03.2015, 12:12:38 »
Auto: 1997 406 2,0.

Airbag-valo palaa, keulaa on kolhaistu oikealta puolelta. Joku mainitsi keulassa olevan törmäystunnistimen, mistä tuollainen mahtaa löytyä tässä mallissa?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #13 : 05.03.2015, 13:56:09 »
Käsijarrukahvan alapuolella on ainakin joku bagien laukaisulaite. Näkyy mm. nyppäisemällä penkinlämmittimen kytkin irti, ja katsomalla sen aukosta muovikotelon sisään. Veikkaisin, että tuo tunnistaa myös kiihtyvyydet.

vihi

  • Vieras
Vs: 406 - Turvatyynyn merkkivalo palaa (liukukytkin)
« Vastaus #14 : 05.03.2015, 14:31:17 »
Otin keskikonsolin pois jo aikaisemmin ja boxi on näkyvissä, kuulemma keulassakin on tunnistin, mutta missä. Se käsijarrun alla oleva laatikkokin pitäisi testata jollain vehkeellä.