Kirjoittaja Aihe: 405 - Virtalukon vaihto  (Luettu 8171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
405 - Virtalukon vaihto
« : 07.10.2005, 22:40:10 »
Lainaus
By Sasha Aug 4th, 2002, 09:47 am

"Olen kirjoittanut tästä jo aikaisemmin, vanhassa foorumissa. Kirjoitanpa vielä kerran (vakuuttuneena ett tällä ketaa viesti ei häviä)....

Eli tarina sijoittuu viime talveen (-30C). Kaikki alkoi siitä, että penkin alla oli kaksi samannäköistä spraypulloa: öljyä ja silikonia  (älkä pitäkö näitä kahta samassa paikassa). Motivaatio öljyn käyttöön oli yleinen: avain takertelee, lukko jäässä jne. Kastelin lukkoa runsaasti lähinnä sillä mikä käteen osui, näin silikoni pääsi rauhassa kovettumaan lukon sisällä
Pian rupesi oireilemaan: starttiasennossa huono kontakti, eli kun kääntää avaimen ääriasentoon sähköt kuolee (minun tapauksessa onneksi).
Eränä iltapäivänä (-30C) avain kääntyy starttiin, mitän ei tapahdu. Yritetään uuwelleen.... ... avain ei liiku. Minä tietenkin rupesin silleen räpläämään sitä ylösalasedestaakse, ja se otti kontaktin... Hitaasti kone lähti pyörimään ... Juuri kerkesin konepellin alle irrottaa massakaapelin akusta...

Eli
Lukkoa suunniteltaessa (vaihtamisen kannalta) ei otettu huomioon niitä yleisempiä syitä miksi lukko ylipäätänsä vaihretaan: kaikki avaimet hukassa, lukko epäkunnossa (ei pyöri), autovarkaan aiheuttamat tuhot (avain ei sovi reikään) tai avain jäi starttiasentoon eikä suostu pyörimään (kuten minulle kävi). Kaikissa näissä tapauksissa lukkoa ei välttämättä saa siihen asentoon että se lähtee nätisti (katso FAQ "virtalukon vaihto"). Kun tutkii lukon putken yläosaa, näkyy syy siihen miks se ei lähde. Lukon rungosta törröttää lukitustappi abaut tään kokoinen O (vai onko isompi?). Tietyssä lukon asennossa sen saa painettua sisään, jolloin lukko vapautuu...
Mikä neuvoksi? Poraaminen pakkasessa ei sujunut mitenkään, eikä avainta voi katkasta (ainoa avain, eikä olis autanut yhtään), joten otin isoimman ristipääruuvitaltan ja painoin sen tapin sisään... ei vieläkään mennyt... missä mun vasara?.... (varoka tuulilasia) . Tappi meni sisään yhtä helposti kuin naula puuhuun... Vanha lukko pois, uusi tilalle, piuhat kiinni, muovit kiinni, ratti (jos irrotettu) kiinni... oot pirun taitava   :lol: "

Lainaus
By Jussi Aug 28th, 2002, 11:23 pm

"Hoi, virtalukon vaihtoon joutui meikäkin, mutta kesäoloissa, onneksi. Meinasi hermo mennä kun avain ei pyörähtynytkään lukossa ja takapenkillä iso kassi mm erilaisia pakasteita yms roinaa sylikaupalla.
Nylkytin avainta siis vm 88 405 GL:n virtalukossa noin 10 min, vedin henkeä ja soitin neuvoa-anelevan puhelun frendille - tuloksetta. Avain ei suostunut pyörähtämään milliäkään - lukko oli ja pysyi jotenkin jumissa. . . Keksin sitten ottaa ruuvimeisselin ja nakuttelin sillä lukkopesää avaimen vierestä samalla kun väänsin varovasti avainta ja voila... avain kääntyi, auto starttasi ja sitten kohti kotoa. Seuraavana päivänä Motonetista uusi lukko ja nyt on tuokin riesa vain katoavaa kansanperinnettä. "

Lainaus
By vhanhisuanto Aug 30th, 2002, 10:56 am

"Tollaisia tilanteita varten on hyvä olla mukana jonkinlainen kiintoavain...konepelti auki ja tarkastelemaan startin ja solenoidin piuhoja

Solenoidilla on päävirtajohto ja sen vieressä ohuempi herätejohto. Ne kun ottaa paljaaksi ja tökkää kiintoavaimen väliin (yhdistää piuhat), niin jo starttaa.
Parempi tarkistaa kahdesti, ettei vaihde vaan ole päällä... "

Lainaus
By Pugfan  Sep 15th, 2002, 6:55 pm

"Onko kukaan vaihtanut virtalukkoa uudemmalla kojetaululla varustettuun 309:iin? Jos on niin voi kertoa kokemksia.

Jaa että miksi pitää vaihtaa? Avain ei lähde irti ja auton varkaudenesto on vähän retuperällä ja katsastuskin parin viikon aikana.

Entäs tuo avaimen jumittaminen, onko siihen jotain "yleissyytä"?"

Lainaus
By SamiK Sep 16th, 2002, 10:44 am

"Lukot tuntuvat oleva 309:n heikko lenkki tai sitten johtuen muista syistä (= 309 = Kauppakassi) auton lukkoja käytetään enemmän kuin isompien autojen. Yleissyynä avaimen lukkoon jäämiseen on haittojen kuluminen, ne on alunperin pyöreitä mutta kuluessaan niistä tulee kantikkaita josta johtuu yleensä se ettei edes auton oma avain käy lukkoon mutta avaimen lukkoon jääminenkään ei ole ihan tavatoman harvinaista. Rattilukon vapautus salpa (lukkopesässä) ahdistaa käsittääkseni eniten avaimen ulosvetämis vaiheessa. Yleensä jos vika on avaimessa niin se ei yksinkertaisesti käy lukkoon. Mun ex 309:n uudella omistajalla jäi avain kuskin puolen oveen, nyt kun avain on saatu irti lukkoon ei käy enää mikään avain. Niin että jos meinaat vaihtaa sen lukon sovinnolla älä yritä saada sitä avainta pois sieltä ennen kuin saat sen lukon irti, muuten voi päästä http://personal.inet.fi/koti/sammy.davis/hymy/15_w eeping.gif" alt="My Image" border="0"/> Oireiliko se alunperin niin ettei avain meinannut käydä lukkoon kunnolla? mulla nimittäin oli muutaman kerran pikkuisen lentokoneen kokoisia hikikarpaloita otsalla kun avain ei käänny virtalukossa, sinne kun pisti ihan helvetisti aseöljyä, renkkasi ja rassasi puolituntia niin sitten avain taas kävi paremmalla menestyksellä lukkoon. Tota sä voisit tietty koittaa, josko sinne olisi kertynyt vuosien saatossa jotain ylimääräistä kökköä joka ahdistaa nyt, osta huoltikselta spräy aseöljyä ja sitten autoon istumaan ja ihmettelemään "

Lainaus
By Pugfan Sep 16th, 2002, 5:05 pm

"Juu, mutta ei se oireillut mitenkään pahasti, eli siis pikkuinen pykälä vain eikä vaatinut edes voimaa. Pitää viikonvaihteen aikoihin korjailla tuo lukkohomma.

Kerran mä olin ihmeissään kun yritin saada avainta eräästä Toyotasta pois. Jonkin aikaa ähräiltyäni hokasin sellaisen avaimenvapautusnapin. Sitten eräässä toisessa nipponinihmeessä (Wanha Sunny) avain oli niin kulunut että tasaisella maantiellä avain putosi lattiamatolle "

Lainaus
By Pugfan Sep 17th, 2002, 5:03 pm

"Söpö sai uuden virtalukon eikä tullut edes kalliiksi. Työ oli.. no ei helppo mut ei mikään mahdotonkaan."

Lainaus
By ikik Oct 10th, 2002, 2:53 pm

"405 GRD:n käynnistyksessä hehkutuksen jälkeen ei ensimmäisellä avaimenkäännöllä tapahdu mitään. Toinen yritys onnistuu ihan normaalisti. Onkohan syy virtalukon pohjassa vai missä?? Akku tulikin jo uusittua talvea silmällä pitäen ja 74 Ah Varta kyllä pyöräyttää kevyesti koneen käyntiin. Kiitos myös talvihuoltovinkeistä.
Yksi kysymys heräsi vielä, onko GRD:n huohotinputkilla sama jäätymistaipumus kun mitä näillä palstoilla kerrotaan bensamallista. terv. ikik"

Lainaus
By New Member  - Oct 10th, 2002, 3:23 pm

"oireet kyllä täsmäävät huonoon kontaktiin jossain kuten esim virtalukossa.
Vartan ja Bosch akut tulevat ilmeisesti samalta tehtaalta, itselläni on Bosch 74 Ah ja sillä on lähtenyt kevyesti käyntiin.
Vanhemmissa XUD koneissa ei ole ollut huohotin putkien jäätymis ongelmaa, henkilöauto malleista en ole koskaan kuullut että olisi öljy lennellyt, sen sijaan olen kuullut että joistakin Peugeot Boxer pakettiautoista tuli öljyt pihalle kun letkujen malli muuttui jossakin vuosi mallissa. Tosin tuon Boxer juttu on täysin kuulopuhetta enkä tiedä sen toden peräisyyttä. Omien kokemusten mukaan mitään tarvetta minkään putken lisä eristykselle ei ole. "

Lainaus
By New Member - Oct 10th, 2002, 3:32 pm

"Yksi seikka tuli vielä mieleen... ...Yli 10-vuotta vanhassa autossa termostaatti ei yleensä toimi enää kunnolla. uuden termostaatin asentaminen lisää huomattavasti matkustus mukavuutta kun kabiiniin saa edes jonkun tasoisen lämpötilan. Vanhan moottorin 88 asteista termaria ei saa tietojeni mukaan enää mistää vaan uutta miettiessä joutuu tyytymään 83 asteiseen. Dieselin termostaatti on hiukan arvokkaampi kuin bensiinin johtuen siitä että termostaatissa on kaksi ventiiliä, samalla kun jäähdyttäjään menevä aukeaa niin paluu kierto moottorin takaa sulkeutuu. noin 25 asteen pakkasella on suhteellisen normaalia ettei matka-ajossa koneen tuottama lämpö riitä enää avaamaan termostaattia juuri nimeksikään... "

Lainaus
By ron j  Mar 10th, 2005, 11:03 am

"Virtalukko hirtti kiinni

Sattuipa tänään aamulla, että pakkasessa värjötellyt kultani veti herneen nenäänsä ja kosti ileällä tavalla.

Useampana kylmempänä aamuna on ollut niin, että virtalukko on hieman jähmeän oloinen, mutta lämpimämpinä keleinä ei moista murhetta ole ollut.

Tänään kuitenkin tilanne oli sinällään toinen, että tällä kertaa avain ei kääntynytkään takaisin päin, kuin sen verran, että startti ei jäänyt jurmuttamaan auton käynnistyttyä.

No enempää avain ei takaisinpäin käännykkään, joten avaimella autoa ei saa sammumaan, vaan vaihteella tuo piti sammuttaa. (tässä kohtaa lukisi suuri määrä ärräpäitä, jos en osaisi hillitä itseäni)

Autossa siis virrat päällä... Ei auttanut muuta kuin akunkenkä irti, ettei imuta tyhjäksi.

Avain ei tosiaan liiku kuin alueella startti ja virrat päällä.
Tulin tulokseen (siis siksi, että virtalukon jähmeyttä on esiintynyt vain vähän kovemmilla pakkasilla) että sitä on tullut säästäneeksi väärässä paikkaa / totellut vuokraisäntää (sisätilanlämmittimet kiellettyjä tolppapaikoilla) ja siitä nyt makselee oppirahoja...

Itse veikkaan, että mitään tuolle ei voi tehdä, vaan sitä kävelee kiltisti tuon muutaman sata metriä ostamaan motonetistä uusi virtalukko. (lisää ärräpäitä, opiskelijabudjetin johdosta)

Kuinka tuon täysin käsi mies voi itse kerrostalon parkkipaikalla asentaa, vai voiko? (jos joku vaan jaksaa, niin seikkaperäiset ohjeet olisivat ainakin teboilin pullakahvien arvoiset."

Lainaus
By New Member - Mar 10th, 2005, 12:23 pm

"oletan että autosi on valmistettu ennen vm93

Irroita ratti putken ympärillä oleva suojakotelo. (hajoaa kuitenkin ruuvin paikat älä ihmettele) kun tuo on irti irroita virtalukkoputkessa oleva pieni pultti. irroita virtalukon liittimet . Sitten hauska osuus, sun pitäisi saada käännettyä avain 1:s ja 2:s asennon väliin (nuoli osoittaa virtalukossa kyseista kohtaa) kun avain on siinä paina alapuolelta lukkoputkesta kiinnitys raudat sisään ja vedä lukko johtoineen ulos."


Lainaus
By ron j Mar 10th, 2005, 12:39 pm

"Kiitosta kovasti...
Nyt kun vielä keksii, millä helvetillä sitä avainta kääntää katkomatta.  (no jäähän tuo vara-avain sitten ovia varten)
Jos sitä vaikka yrittää ensin jututtaa sekä paijailla tuota kultua ja sitten kiltisti kysyä, josko avaimen saisi oikeaan asentoon...

Eiköhän tuosta selvitä... (plagu muuten ehti ensin ja ansaitsi ne teboilin pullakaffet)."

Lainaus
By 405Gli Jan 2nd, 2003, 6:42 pm

Rattilukko

"Kaikkea sitä saa kokea kun pösön kanssa elää!
Meikäläisen pökötti keksi tänään tehdä hauskan vian!
Aamulla rupesin käynnistämään autoa ja huomasin, että rattilukko oli mennyt päälle, mutta ei suostunut enää menemään pois päältä.
Yritin kuumailmapuhaltimella lämmittää lukkoa ja avainta, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Katsoin korjausoppaasta miten virtalukko puretaan ja huomasin, että vika muuttuu yhä hauskemmaksi:"Työnnä virta-avain lukkoon ja käännä se lukossa olevan nuolen kohdalle".
Sanokaahan, miten hemmetissä avainta käännetään virtalukossa rattilukon ollessa päällä?
Onko muilla käynyt yhtä "hauskasti"? Mikä avuksi?
Ai niin. Jutun hauskin kohta: Pakkasta -34!"

Lainaus
By GRrman Jan 2nd, 2003, 9:45 pm

"Kyyllä se siitä kun lämmität. Ja avainhan ei käänny ellet vähän vekslaa rattia samalla suuntaan tai toiseen, kun rattilukko on menny päälle. No kai nyt tiesitkin.

Laita sisätilalämppäri. Jos autossa ei ole pistoketta, vedä jatkojohdolla ikkunan raosta. Tarpeeksi kauan kun annat pöhistä niin kyllä lämpenee, ja eiköhän se rattilukkokin sitten ala toimia."

Lainaus
By New Member -  Jan 2nd, 2003, 9:48 pm

"Tota Laita ensin auto lämpenemää pariksi tunniksi, siis sisälämmittimellä, sitten ihan helvetisti aseöljyä lukkoon. sitten rupeat rassaamaan sitä avainta eriasennoissa siinä virtalukossa ja kääntelet rattia samalla. mulla oli joskus sama vika 309:ssä, ei käyny enää auton omat avaimet virtalukkoon  tilasin maahantuojalta koodilla uuden avaimen, se toimi paljon paremmin. liikkeessä kertoivat että haittojen kuluessa tollasta ongelmaa alkaa esiintyä. liikuta sitä avainta virtalukossa pitkän sivun mukaan, 309:ssä avainta piti työntää kevyesti eteenpäin jos se ei meinannut kääntyä.
Muistan elävästi kun istuskelin Tammistossa Hobby hallin pihalla ja kiroilin kun vartin verran piti avainta sovittaa virtalukkoon ennen kun se suostui kääntymään  silloin ei naurattanut yhtään  vaikka oli kesä ja 30oC lämmintä varjossa."

Lainaus
By 405Gli  Jan 3rd, 2003, 6:32 pm

"Kiitoksia vaan neuvoista, kyllä se pirulainen jumissa oli!
Ei siinä virtalukossa yhtään jäätä ollut, työnsin sinne spray-lukkoöljyä varmaan puoli pulloa ja lähemmäs kymmenen minuutin avaimen ja ratin heiluttelemisen jälkeen rattilukko aukesi!
Olis ehkä kannattanut virtalukkoa öljytä joskus..."

Lainaus
By Jussi Jan 4th, 2003, 12:22 am

"Moi, mulla rattilukko taannoin temppuili, oli siis totaalisen jumissa. Keinoksi valikoitui lukon naputtelu ruuvimeisselillä. Siis sen lukkopesän naputtelu hiljaa siitä avaimen ympäriltä, Jotku "haitat" vai mitkä lie liikahtivat, avain kääntyi ja auto käynnistyi. Seuraavan päivänä oli sama riesa, josta johtuen hain motonetistä tarvikelukon ja asensin helposti tilalle."

Lainaus
By New Member - Jan 4th, 2003, 07:24 am

"Joo niin ne sano merkkiliikeessäkin että haitat kun kuluneet kääntyilee niin jumeksiin menee, tolla runsaalla voitelulla saadaan sieltä virtalukosta tulemaan älytön määrä pientä metallilastua joka se jumeksin aiheuttaa."
Peugeot RCZ HDI FAP