Mulla kaasaripeli savuttaa valkoista savua runsaasti kun kone on lämmin. Lisäksi 1 ja 4 pyttyjen tulpat on valkoisia, kun taas 2 ja 3 pytyllä väri on musta.
Ovatko 'mustat' tulpat öljyisen kosteat/suorastaan märät, entä 'valkoiset' - vaalean ruskeat vaiko 'aivan' valkoiset? Katoaako jäähdytysnestettä? Entä moottoriöljyä? Onko öljyssä vettä - eli näyttääkö vaalealta kermamaiselta 'sotkulta' vaiko tummalta (jo jonkinverran ajetut) / kirkkaalta (kellertävää = uudehkot öljyt) kuten kuuluukin.
Valkoinen 'savu' voi olla myös pakokaasujen 'vettä', joka kylmässä ilmassa tiivistyy näkyen 'savuna'. Mikäli kulutus poikkeaa normaalista merkittävästi kannattaa jakajan ennakonsäätimien (keskipako, alipaine) ja kaasuttimen neulaventtiilin ja kohon kunto tarkastaa - sekä luonnollisesti seossäätö, kun sitä on ruuvattu.
Oireen perusteella (valkoiset tulpat) voi olla mahdollista, että sylintereihin 1 ja 4 pääsee jäähdytysnestettä 'puhdistaen' palotilan ja tulpat. Tosin vaikuttaa hieman erikoiselta, sillä kannetiivistevaurio tapauksissa yleensä vierekkäiset sylinterit 'saavat vettä'.