Kirjoittaja Aihe: 405 - Hyytyy kiihdytettäessä (polttoainehöyryjen poistajan letkut)  (Luettu 5320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jeroo

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1990 405 1,6 GR (kaasuttimella).

Tästä olen kirjoitellut nyt sekä solex-postiin että tuonne alipainesäädin-ketjuun, päätin kuitenkin tehdä yhteenvedoksi ihan uuden aiheen.

Alkuun autossa oli tyhjäkäynti korkealla, noin 1400rpm, ja kun kolmosella kiihdytti kaasu pohjassa, niin auto alkoi "booata", eli kone hiljeni ja hyytyi kunnes kaasupoljinta hieman nosti lattiasta. Kierroksia oli vaikea saada yli 5000rpm. Edes vajaakaasulla ei kierroksia paljo korkeammalle saanut, joskus saattoi onnistua. Lisäksi kylmänä käynnistäessä ei pysynyt käynnissä, lämpimänä piti startata pitkään.

Noh, autoon sitten vaihdettiin toisesta moottorista kaasutin,samanlainen - ainakin piti olla - solex. Tuolloin jo katseltiin että jokin erilainen osa tuossa kyljessä näkyy olevan, mutta ei perehdytty siihen sen enempää. Kaasutinta ei tuolloin säädetty, ajateltiin että viedään liikkeeseen. Tyhjäkäynti toimii nykyisellä kaasarilla hienosti, ja auto lähtee paremmin käymäänkin. Kylmänä ei edelleenkään pysy käynnissä kunnolla, toisaalta pidän autoa tolpassa kylmillä keleillä.

Tuo sama vika kiihdytettäessä on ja pysyy, yli 5k ei kierrokset tahdo kolmosella nousta. Koitettiin toista puolan johtoa, ja hyytyminen alkoi jo kakkosella. Nyt uusi johto, mutta taas tuo maaginen 5k raja. Uudella kaasarilla löytyi myös uusi vika, nykiminen. Tasakaasulla nykii vähän välillä ja liikkellelähdettäessä välillä nyppäsee melko rivakastikin toisinaan, tätä ei vanhalla ollut, voisi vaikka olla kaasarin säädöistä kiinni?

Päätin tuon sitten viedä autosähköliikkeeseen säädettäväksi, kaasuttimen säätö ja päästömittaukset. Noh, kertoivat että alipainesäädin rikki ja pakoputki vuotaa->ei voi mitata. 30e kiitos. Alipainesäädinremontti +100e.

Noh, tänään kaverin kanssa vaihdettiin tuo alipainesäädin, 35+ posteineen ja tunnin työ. Tuo ei vaikuttanut vikaan mitenkään, tai vikoihin. Kaveri alkoi kuitenkin ihmetellä tuota mokkulaa kaasarin kyljessä, ja haki letkun alipainelähtöön. Mokkulaa säätämällä tuo hyytymiskohta saatiin liikkumaan jopa 5500rpm kolmosella, kerran alkoi kakoa ja kakkosellakin.

Yhteenveto:

 - Nykimistä tasakaasulla, välillä rykäisy liikkeellelähdössä.
 - Hyytyminen kolmosella 5000rpm kohdella kaasu pohjassa.

Vaihdetut osat tähän mennessä:

 - Uusi puolan johto
 - Uusi alipainesäädin

Eräs kaveri arveli sitä, hmm, virranjakajan lähellä olevaa bensasärveliä, mikäs se nyt olikaan. Jostain luin, että kansi+pyörijä+johdot voisi uusia, saattavat olla jo hieman ajetut. Mikähän tässä nyt oikein on vikana, hyytymisvika molemmilla kaasareilla ja nykimisvika vain toisella. Sekä sähkö- että polttoaineongelma?

Niin ja lisättäköön, että tuossa jo aikaisemmin olen vaihtanut tulpat, ilmansuodattimen ja polttoainesuodattimen.

Ratkaisu:

Vaihdettu kaasutin, polttoainepumppu, virranjakajan kansi ja pyörijä, puolan ja tulpan johdot, virranjakajan alipainesäädin ja sytytysyksikkö (kokeiltu myös ilman polttoainetankin korkkia). Vika oli kuitenkin siinä, että joku oli liittänyt polttoaineletkut väärään järjestykseen valkoiseen purkkiin (polttoainehöyryjen poistaja, "degassing tank").

sittis

  • Vieras
Mikäs muuten se valkoinen muovinen mötikkä on siinä kaasuttimen lähellä? Taitaa mennä polttoaine sen läpi jos oikein vilkasin?

Kyseinen purkki on kaasun poistaja kuten aiemmissa viesteissä on mainittu. Eräässä vuosia sitten minulla olleessa autossa rupesi kyseinen purkki kiukuttelemaan, välillä katosi veto vain korkeilla kierroksilla välillä loppui käynti kokonaan. Sillon tein tienpäällä pikakorjauksen, oivallettuani ensin vikakohteen, taittamalla kyseiseltä purkillta tankille menevän paluuletkun kaksinkerroin joka esti polttoaineen virtauken takaisin tankkiin. Jos kyseinen purkki on viallinen kannattaa se uusia kohtuu nopeasti koska se myös toimii polttoaine paineen tasaajana ja kun sen eliminoi kuluu kaasuttimen neulaventtiili nopeammin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
... ja mistä moisen osan voisi hankkia?

Osa löytynee merkkiliikkeestä, tietenkin. ;-) Varaosanumeronkin voit etsiä itse tai antaa asia varaosamyyjän hoidettavaksi:

Peugeot Service Box tai venäläinen vaihtoehto.

405, XU52C AND XU92C AND SEE A AND EXCEPT ANTIPOL 1505 AND EXCEPT 4X4

Oikea osa lienee "1563 94, DEGASSING TANK". Kannattaa kysyä Peugeotin lisäksi myös Citroenilta (voi olla halvempi).
« Viimeksi muokattu: 26.12.2010, 18:00:16 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vaihdoin uuden osan tuohon, mutta vika edelleen jatkuu. Tankille lähtevän letkun kunlaittoi lyttyyn vanhalla osalla, niin toimi. Nyt uusi osa, mutta vika jatkuu.

Letkut on varmasti oikein siinä valkoisessa mötikässä ja mötikkä on oikeassa asennossa? Eli mötikkä on pystyssä siten että alaosaan tulee pumpulta letku, kyljestä noin puolestavälistä motikkää lähtee letku kaasarille ja ylimmästä nipasta lähtee takaisin tankille.

Ainakin 309:ssä (1989 309 XL Look 1,6, XU52C) letkut ovat eri tavalla:

1) Ylimmästä paluu polttoainetankille.
2) Keskimmäiseen polttoainepumpulta.
3) Alimmasta kaasuttimelle.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



309, CARBURETTOR AND XU engine AND MECHANICAL FUEL PUMP ASSEMBLY AND WITH FUEL RECYCLING SYSTEM AND EXCEPT WITH ABS BRAKES
309, CARBURETTOR AND XU engine AND MECHANICAL FUEL PUMP ASSEMBLY AND WITH FUEL RECYCLING SYSTEM AND WITH ABS BRAKES

Tuo 309:n järjestys on alkuperäinen. Tosin kaikissa varaosakuvissa on jostain syystä merkitty pumpun liitännöistä alin tuloksi, vaikka se ainakin tuossa valokuvan pumpussa on lähtö. Lisäksi 1. linkin varaosakuvassa myös polttoainesuodattimen paikka on vasta polttoainepumpun jälkeen, kun taas 2. linkin varaosakuvassa ("WITH ABS BRAKES") se on ennen pumppua kuten minullakin. Mutta joka tapauksessa tuon "purkin" osalta liitännät ovat aina samalla tavalla.

Tuo näyttäisi olevan alkuperäinen järjestys myös 405:ssä:

405, XU52C AND XU92C AND SEE A AND EXCEPT ANTIPOL 1505 AND EXCEPT 4X4
« Viimeksi muokattu: 28.10.2010, 22:02:13 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info