Ongelma:
Auto: 1991 405 1,6 GRI.
Katsastussetä mittasi -91 GRI:lle ok arvot tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla CO% 2,7 ja HC 123 (eli yli sallitun) ja lambda-arvo ,91. Autossa oli syksyllä vaihdetut tulpat ja ilmansuodatin, venttiilivälykset tarkastettu samoihin aikoihin hihnanvaihdon yhteydessä. Ensiapuna vaihdettu lambda, ei vaikuttanut mihinkään (eli vaihdettu turhaan). Sitten mittauspaikan kehoituksesta uusi putsari ja tulpatkin ja eikun hullummaksi menee...samalla tarkastettu mahdolliset imuvuodot.
Mitä ihmettä tässä seuraavaksi yritetään. Mittauspaikassa suositeltiin tarvikekatin vaihtoa, mutta epäilenpä tuota... Kallista kokeilua. Aikaisemmin ei ole päästöissä ollut mitään napinaa... Autolla ajettu alle 150t, joten ei viitsisi "hyvästä" luopuakaan...
Ratkaisu:
Päästöongelma ratkesi ja uudella uunituoreella rekisteriotteella kirmataan kohti vallankumousta. Vaihdettu lambda x 2, tulpat, ilmansuodatin, pakoputken kiinnityssarja, katalysaattori ja kerran korjaamoakin. Merkkiin erikoistuneessa saivat harjoitella vian etsintää ajan kanssa ja kokeilivat mm. ohjausyksikköä toisesta autosta jnejne...kunnes vika löydettiin, korjattiin ja silleen. Pääsyyllinen viallinen MAP-anturi(vaihdettu vastaavaan) ja tarvikeliikkeestä hankittu ensimmäinen vaihtolambda (vääränlainen, muttei pääsyyllinen kuitenkaan).