Kirjoittaja Aihe: 605 - Jäähdytysnestevuoto (termostaattikotelo)  (Luettu 6941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

espe78

  • Vieras
Auto: 1990 605 2,0.

Autoni pääsi jäätymään huonon pakkasnesteen vuoksi,kaikki nesteletkut ja paisuntasäiliö oli myös umpijäässä.Auto keitti kunnolla ja nosti lämmöt tappiin asti ja lämmintä ilmaa ei lämppäri puhaltanut ollenkaan.Sulattelin letkut mitkä irti sain ja syylärin sulattelin tuossa pihalla kotikonstein.Nyt tänään sitten ajoin autolla 50km ilman suurempia ongelmia,ainoa vaan että nesteen merkkivalo paloi lähes kokoajan mutta ei(onneksi) nostanut lämpöjä yhtään ja auto oli myös lämmin sisältä. Ongelma on nyt se että nestettä vuotaa suihkuna syyläriltä koneeseen menevän letkun "tukin" päältä olevasta reijästä(muovinen osa joka tulee koneeseen kahdella 13mm pultilla kiinni).Tyhjäkäynnillä ei vuoda juuri ollenkaan mutta jos laittaa vähäsenkin kierroksia niin nesteet tulee suihkuna ulos,onko tuo joku venttiili joka jostain syystä päästää nesteet pihalle, ja voiko sen tukkia ???Nyt on autossa asialliset nesteet jotka kestää näitä kainuun 30 asteen pakkasia.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 605 - Jäähdytysnestevuoto (termostaattikotelo)
« Vastaus #1 : 03.01.2009, 21:06:01 »
Se on mitä ilmeisimmin termostaattikotelo, jota tarkoitat. Reikä, josta suihkuaa nestettä, olisiko ilmausruuvi, joka on kierteillä ja jonka voi irrottaa. Jos se on ko. ruuvi, voi olla vaan löysällä ja siksi vuotaa. Jos taas on ilman sitä ilmausruuvia ja suihkuaa nestettä, on se termostaattikotelo jäätynyt rikki ja kannattaa siinä tapauksessa vaihtaa kokonaan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Jäähdytysnestevuoto (termostaattikotelo)
« Vastaus #2 : 03.01.2009, 21:15:13 »
Ongelma on nyt se että nestettä vuotaa suihkuna syyläriltä koneeseen menevän letkun "tukin" päältä olevasta reijästä(muovinen osa joka tulee koneeseen kahdella 13mm pultilla kiinni).Tyhjäkäynnillä ei vuoda juuri ollenkaan mutta jos laittaa vähäsenkin kierroksia niin nesteet tulee suihkuna ulos,onko tuo joku venttiili joka jostain syystä päästää nesteet pihalle, ja voiko sen tukkia

605 (1. mallisarja), PETROL AND XU10

Tarkoitat ilmeisesti termostaattikotelon kannessa (#4) olevaa ilmausruuvin (#2) reikää. Varaosaluettelo on vähän epäselvä tuon suhteen (Service Box:ssa on joka tapauksessa tarkemmat tiedot), mutta ilmeisesti joissakin tapauksissa varsinaista ilmausruuvia ei ole, vaan sen tilalla on kierrettävä muovikorkki (#13). Ei siitä pitäisi vuotaa nestettä, joten mahdollisesti ilmausruuvi tai korkki puuttuu, on löysällä tai rikki.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2009, 21:19:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

espe78

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdytysnestevuoto (termostaattikotelo)
« Vastaus #3 : 03.01.2009, 23:39:11 »
Se on mitä ilmeisimmin termostaattikotelo, jota tarkoitat. Reikä, josta suihkuaa nestettä, olisiko ilmausruuvi, joka on kierteillä ja jonka voi irrottaa. Jos se on ko. ruuvi, voi olla vaan löysällä ja siksi vuotaa. Jos taas on ilman sitä ilmausruuvia ja suihkuaa nestettä, on se termostaattikotelo jäätynyt rikki ja kannattaa siinä tapauksessa vaihtaa kokonaan.

Joo voi olla juuri se termarinkotelo. Otin nyt sen osan irti ja huomasin että siinä on kierteet ja siitä puuttuu joku ruuvi (muovinen) kokonaan.. Ei ole ihme että vuotaa kun on neulankokoinen reikä siinä josta päivä paistaa. Aattelin tukkia sen reijän kokonaan niin eiköhän vuoto jo lakkaa?

espe78

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdytysnestevuoto (termostaattikotelo)
« Vastaus #4 : 03.01.2009, 23:42:32 »
605 (1. mallisarja), PETROL AND XU10

Tarkoitat ilmeisesti termostaattikotelon kannessa (#4) olevaa ilmausruuvin (#2) reikää. Varaosaluettelo on vähän epäselvä tuon suhteen (Service Box:ssa on joka tapauksessa tarkemmat tiedot), mutta ilmeisesti joissakin tapauksissa varsinaista ilmausruuvia ei ole, vaan sen tilalla on kierrettävä muovikorkki (#13). Ei siitä pitäisi vuotaa nestettä, joten mahdollisesti ilmausruuvi tai korkki puuttuu, on löysällä tai rikki.

Jeps, näin on näköjään päässyt käymään. Siitä todellakin puuttuu joku osa koska siinä on selvät kierteet ja siitä pienestä reijästä paistaa päivä läpi. Tuskin mitään vahinkoa tulee kun nyt olen tukkinut sen neulan mentävän reijän? Nestettä on koneessa ja lämmöt ok, mutta silti valo palaa kokoajan, mistä se voi johtua?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 605 - Jäähdytysnestevuoto (termostaattikotelo)
« Vastaus #5 : 04.01.2009, 07:15:41 »
Jeps, näin on näköjään päässyt käymään. Siitä todellakin puuttuu joku osa koska siinä on selvät kierteet ja siitä pienestä reijästä paistaa päivä läpi. Tuskin mitään vahinkoa tulee kun nyt olen tukkinut sen neulan mentävän reijän? Nestettä on koneessa ja lämmöt ok, mutta silti valo palaa kokoajan, mistä se voi johtua?

Ensinnäkin jos siinä kotelon päällä olevassa natsassa on ulkokierre, niin siinä on alunperin ollut kierteellinen "hattu". Valon palaminen voi johtua nestepinnan tason anturin rikkoontumisesta ja eiköhän se anturi löydy sieltä jäähdyttimen kupeesta.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,