Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)  (Luettu 7888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JKK74

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AL4-automaattivaihteisto)


Auto: 1998 406 Coupe 3,0 V6 (ES9J4, ZF 4HP20-automaattivaihteisto)

Onnistuuko tuollaiseen ym. ajoneuvoon automaatin öljyjen vaihto omatoimisesti? Kyseessä on 1. mallisarjan auto (D8). Lähinnä kiinnostaisi, kuinka vaihdon jälkeen tarkistetaan sopiva öljyn määrä ja luonnollisesti myös tyhjennys/täyttöpropun sijainti. Ja että onko toimenpiteessä jotain spesiaalia tietämisen arvoista joka pitää osata ottaa huomioon?

Jos tästä olisi olemassa jonkinlainen proseduuri olemassa, haluaisin kernaasti nähdä sellaisen. Tai jos joku haluaisi antaa kevyen briefauksen toimenpiteeseen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Täyttö- ja tyhjennystulppien sijainnit selviävät varaosaluettelosta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

406 (1. mallisarja), automaattivaihteistot
406 (2. mallisarja), automaattivaihteistot

Voikohan ZF 4HP18 -vaihteiston ohjeita käyttää apuna? Joku asiasta paremmin tietävä osannee vastata tähän.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2114.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Voikohan ZF 4HP18 -vaihteiston ohjeita käyttää apuna?

Toki soveltuvin osin, eli tyhjennystulppa vaihteiton pohjassa ja täyttötulppa ylempänä - mutta tason tarkistus 'hoituu' tyhjennystulpan sisään rakennetulla ylivuotoputkella ja tapahtuu muistaakseni vaihteisto-öljyn 55-65 asteen lämpötilassa.

JKK74

  • Vieras
Onkos tässä kyseessä täsmälleen sama paketti:
http://www.peugeot605.eu/letoltes/vivid/AUTOBOX_ZF4_HP20_training.pdf

Tosin ei tuoltakaan nopeasti etsittynä löytynyt sitä täyttöpropun sijaintia. Jospa se etsimällä löytyy. Onko ko. vaihteistossa erikseen vaihdettavaa suodatinta?

Benkku

  • Vieras
No perhana, muisti palailee pätkittäin - onhan 4HP20 mallissa mittatikku (=täyttö) ja kyseisessä dokumentissa kuvattu myös tyhjennyspropun sijainti.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
No perhana, muisti palailee pätkittäin - onhan 4HP20 mallissa mittatikku (=täyttö) ....

Ei sun muisti Benkku ihan täysin väärässä ole. Ilmeisesti mittatikku on vain Citikassa? Omassa ei ole siinä kohtaa edes porausta. (2003 607 2.2HDi Autom.) Tason joutuu tarkistamaan vetoakselin vieressä olevasta tarkistuspropusta käydessä. Ihan vähän ottaa pattiin tuo tikun puute... Huomenna olis tarkotus taas 3L vaihtaa kun 60tkm taas kertynyt lasiin.


poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
4hp20 laatikoissa ei vissiin ihan kaikissa tikkua ole,sellainen on jäänyt jostain mieleen.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

ikiteekkari75

  • Vieras
Auto: 2003 406 3,0 V6 SV (ES9J4S, ZF 4HP20 -automaattivaihteisto).

Öljyn pois pudotus ei ole engelmallista. Korkki auki pohjasta... Täyttöproppua ei ole näkösällä kunnollista, vaikka ilmansuodattimen irroitti. No siitä sitten nykimään sitä muovista (huohotin?) korkkia irti ja palasiksihan se meni. Uudet öljyt sisälle kun vanhat oli mitattu.

Missähän tuossa lie on se tarkistusreikä? Pohjaproppu on ihan normaali yksiosainen ruuvi. Ei siis samanlainen kuin AL4:ssa. Mittatikkua ei ole. Moottorinpuolella on sen näköinen reikä, että ilmeisesti se sitikan mittatikku majailisi nimen omaan siinä. Jos olisi joskus tarve käyttää laatikko irti, mitä tosin epäilen (jos menee rikki, niin koko keksintö paalataan), niin siihen voisi ehkä mittatikun asentaa...

No, uusilla öljyillä tuntuu toimivan jonkin verran paremmin. Pistin varuiksi pari desiä enempi (3,2 l) kuin tuli ulos. Olisi hyvä saada oikea pinnankorkeus jollakin konstilla. Ajattelin vaihtaa ölpät uusiksi hetken päästä.

-Jarno

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Auto: 2001 406 3,0 V6 SV (ES9J4S, ZF 4HP20 -automaattivaihteisto).

Jatketaanpas vanhaa ketjua, onko ZF4HP20 laatikossa öljylaskuria joka pitäisi nollata tai josta pitäisi vähentää lukemaa öljyjä vaihdettaessa? Jos on niin mistä valikosta sen löytää?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ikiteekkari75

  • Vieras
Ei ole
-jarno

Moona

  • Vieras
Auto: 2003 406 3,0 V6 (automaatti).

Paljonkohan tuollaiseen maksaa automaattiöljyjen vaihto "uudella tekniikalla" jossa vaihdetaan 100% öljytilavuudesta? Onko kukaan käyttänyt, oliko hyvä vaikutus laatikon toimintaan ja paljonko kustansi?