Kirjoittaja Aihe: 607 - Takapään jarruputket  (Luettu 2352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmari100

  • Vieras
607 - Takapään jarruputket
« : 13.09.2015, 19:27:03 »
Auto: 2000 607 2,2 (automaatti).

Jarruputki tulee pääsylinteristä taakse kuljettajan puolelle taka-akselin eteen. Siinä on liitos ja putki vaihtaa repsikan puolelle taka akselissa olevassa kolossa. No kolo oli tietenkin täynnä shaissea ja putki mennyt poikki sieltä.

Jotta voisi ostaa sopivan putken tähän väliin, niin pitäisi tietää liittimien tyypit. Putkeksi mielestäni riittää 1 m pituus. Se näyttää aika lailla tältä  http://www.motonet.fi/fi/tuote/232333/Jarruputki-99cm-A-E, mutta en ole varma kun se edestä tuleva putki on liitettynä sellaisessa telineessä.

Niin, että minkähän tyyppisistä liittimistä on kyse?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Takapään jarruputket
« Vastaus #1 : 13.09.2015, 20:37:54 »
Mitä ite olen pösöihin jarruja laitellu niin aina on ollut juuri linkin kaltaiset liittimet.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Takapään jarruputket
« Vastaus #2 : 14.09.2015, 08:34:25 »
No joo, päätin ottaa sen irti ja mennä sen kanssa kauppaan. Eikä siellä tietenkään mitään taka-akselia ole, kun on erillistuenta, mutta oli sellaisen kannatinpalkkikourun päällä. Näyttäisi olla juuri tuon linkin kaltainen.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Takapään jarruputket
« Vastaus #3 : 21.01.2018, 00:50:37 »
Auto: 2006 607 2,0 HDi 136 (RHR, 360 000 km).

Vanha aihe, mutta omassa pösössä ajankohtainen. Jarrunesteen pinta säiliössä vajui nyt n. viikossa maksista minimiin. Kurkistus auton alle: taka-akselin päällä oleva pohjamuovi on aivan märkä jarrunesteestä. Muovi irti, se on kiinni takareunastaan kolmella T20-torxilla ja keskellä on muovinen tulppa kierteissä.

Jarruputki tosiaan kulkee taka-apurungon tukipokkauksen muodostamassa kourussa. Omassa tapauksessani kouru oli täynnä hiekkaa ja soraa, joka nyt oli tiivistynyt jarrunesteen kanssa tahmeaksi massaksi. Selvä suunnitteluvirhe, noin kriittistä komponenttia kuin jarruputkea ei pitäisi mielestäni sijoittaa kurasta täyttyvään kouruun auton alle. Ongelmaa ei olisi, jos putken pidikkeet olisivat vaikka sentin korkeammat, tällöin putki ei uisi kourun reunan alapuolella.

Putsasin kourun paineilmalla, (suojalasit!) ja vähän "kulman takaa" puhaltamalla säästyi suurimmalta osalta kourusta roiskuvalta epäsuoralta tulelta ;D. Putki oli paikka paikoin hyvin haperon näköinen, ja keskeltä pulahti selvästi nestettä, kun kaveri kävi polkaisemassa ihan tehostamattomana jarrua.

Seuraavaksi kokeilen hakea motonetistä tuon aloittajan linkkaaman putken, näyttäisi olevan samoilla liittimillä. Pitää vaan rukoilla kaikki jumalat, että edestä tulevan jarruputken liitin aukeaa, ja putki ei lähde pyörimään mutterin kanssa. Liitos on onneksi kahden putken välissä, eli lämpöä voi antaa melko liberaalisti ;). Letkuun menevä liitos on siistin näköinen, sen luulisi aukeavan ongelmitta.

Kuva putken sijainnista apurungossa, vähän kehnolaatuinen kuva, mutta idea selviää:


Paikka on hieman ikävä, mutta kehottaisin kyllä kaikkia 607:n omistajia tarkastamaan tuon putken, tai ainakin katsastuksessa mainita putken erityisestä syynäämisestä. Moni asia autossa voi olla rempallaan, mutta jarruissa ei saa olla heikkoja kohtia!  :-\

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Takapään jarruputket
« Vastaus #4 : 21.01.2018, 09:23:49 »
Tuttu kohde, omaani piti vaihtaa tuo kohta vuonna 13 kun autolla oli takana 420 tkm. Onneksi minullakin tuo rikkoutui kotipihassa, eikä missään liikenteen joukossa. Kannattaa tosiaan tarkastaa tuo kohta ettei tule yllätyksiä liikenteessä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Takapään jarruputket
« Vastaus #5 : 21.01.2018, 10:27:53 »
Joo, omassakin nyt siis tuo 12v/360tkm takana, eli sitä luokkaa kestää. Mutta on kyllä hengenvaarallinen vika, olen ajellut rauhallisesti, ei ole tarvinnut polkea jarrua kovaa. Jos pääsee hapertumaan näin paljon, että tehostamattoman jarrun polkaisu pulauttaa nestettä reilusti, niin tehostettuna hätäjarrutus kyllä varmasti repäisisi putken lopullisesti. :-\

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Takapään jarruputket
« Vastaus #6 : 21.01.2018, 17:29:06 »
Omastani, vm2003 / 425 000km oli vielä ihan Ok näköiset. Shaissea ei ollut pahasti, mutta vempele onkin ollut 6 ensimmäistä vuottaan Sakasan puhtoisimmilla teillä. Kohta on kyllä selkeästi sellainen jota kannattaa tarkkailla.
Ps: Tämä olisi myös varmaan laittaa kohtaan: "Mahdolliset vikakohteet käytettyä ostaessa"

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Takapään jarruputket
« Vastaus #7 : 22.01.2018, 01:40:50 »
Operaatio suoritettu, motonetin 99cm A-E -putki kävi paikalleen mainiosti. On ehkä 5-10cm liian pitkä, itse tein pienen ylimääräisen mutkan letkun puoleiseen päähän. Jarruputkien välinen liitos lähti loppujen lopuksi melko kivuttomasti auki, vuorotellen annoin pienellä kaasutöhöllä lämpöä ihan reilusti ja liotin irroitusöljyllä. Mutterit raksahtivat irti toisistaan ja tämän jälkeen pienellä öljyämisellä ja edes-takas nitkuttelulla mutteri lähti pyörimään tulevan putken ympäri myös ongelmitta.

Tein homman autotallissa, auton perä pukkien päälle nostettuna. Perän alle jää hyvä työskentelytila, kun irroittaa pohjasta suoraan niskaan/selkään tökkivän pohjamuovin kiinnitystapin. On melko ikävästi keskellä sitä kohtaa, missä pitäisi maata tuota putkea vaihtamassa ;D.