Auto: 2006 607 2,0 HDi 136 (RHR, 360 000 km).
Vanha aihe, mutta omassa pösössä ajankohtainen. Jarrunesteen pinta säiliössä vajui nyt n. viikossa maksista minimiin. Kurkistus auton alle: taka-akselin päällä oleva pohjamuovi on aivan märkä jarrunesteestä. Muovi irti, se on kiinni takareunastaan kolmella T20-torxilla ja keskellä on muovinen tulppa kierteissä.
Jarruputki tosiaan kulkee taka-apurungon tukipokkauksen muodostamassa kourussa. Omassa tapauksessani kouru oli täynnä hiekkaa ja soraa, joka nyt oli tiivistynyt jarrunesteen kanssa tahmeaksi massaksi. Selvä suunnitteluvirhe, noin kriittistä komponenttia kuin jarruputkea ei pitäisi mielestäni sijoittaa kurasta täyttyvään kouruun auton alle. Ongelmaa ei olisi, jos putken pidikkeet olisivat vaikka sentin korkeammat, tällöin putki ei uisi kourun reunan alapuolella.
Putsasin kourun paineilmalla, (suojalasit!) ja vähän "kulman takaa" puhaltamalla säästyi suurimmalta osalta kourusta roiskuvalta epäsuoralta tulelta
. Putki oli paikka paikoin hyvin haperon näköinen, ja keskeltä pulahti selvästi nestettä, kun kaveri kävi polkaisemassa ihan tehostamattomana jarrua.
Seuraavaksi kokeilen hakea motonetistä tuon aloittajan linkkaaman putken, näyttäisi olevan samoilla liittimillä. Pitää vaan rukoilla kaikki jumalat, että edestä tulevan jarruputken liitin aukeaa, ja putki ei lähde pyörimään mutterin kanssa. Liitos on onneksi kahden putken välissä, eli lämpöä voi antaa melko liberaalisti
. Letkuun menevä liitos on siistin näköinen, sen luulisi aukeavan ongelmitta.
Kuva putken sijainnista apurungossa, vähän kehnolaatuinen kuva, mutta idea selviää:
Paikka on hieman ikävä, mutta kehottaisin kyllä kaikkia 607:n omistajia tarkastamaan tuon putken, tai ainakin katsastuksessa mainita putken erityisestä syynäämisestä. Moni asia autossa voi olla rempallaan, mutta jarruissa ei saa olla heikkoja kohtia!