Kirjoittaja Aihe: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä  (Luettu 22967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #75 : 10.06.2019, 10:21:41 »
Kuormaa saa jarrulla. Ja jos toisen pyörän saa lukittua vaikkapa laskemalla keulaa 5senttiä jonkun korokkeen päälle, silloin on varmempi diagnoosi. Mutta tosiaan miten reagoi luistonesto tai abs, sitä en tiedä. Olen 95% varma että jompikumpi ulkonivel on syyllinen.

Oikea se tuntui tosiaan ravistelevan (ajossa ja ylhäällä), joten tilasin x-partisista vetonivelen. Googlettelin aika paljon kaikkea muitakin ja ei ihan helpolla löytynyt muualta, ainakaan varastosta. Noillakin meni toista viikkoa saada paikalle. Käyn tänään hakemassa ja vissiin viikonloppuna sitten pukille.

Hyviä neuvoja vetonivelen vaihtamiseen? Yhdessä videossa 307:ssa hän ei ottanutkaan alapalloniveltä irti, vaan irroitti McPhersonin pultit ja antoi löysän siitä välistä. Alapallonivelen tanko on kokemuksieni mukaan aina pirun hankala saada takaisin, niin tuo voisi olla ihan hyvä idea.

Mikä muuten on sen vetoakselin mutterin koko? Servicebox ei sanonut siitä mitään. Tietäisi hankkia sopivan hylsyn.
Ja kiristysmomentti?

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #76 : 10.06.2019, 11:33:01 »
Olikin 36 mm:n mutteri. Mutta se kiristysmomentti?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #77 : 10.06.2019, 11:35:49 »
J. Stahl osti X-partsista ja nyt epäilys että huonoa tavaraa sai. Kannattaisi mieluummin selvittää alkuperäisen osanumero ja sillä tilata merkkituote nettikaupasta.

Alapallonivelen irrotuksesta en tiedä, paitsi 406:ssa onnistuu hyvin.

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #78 : 10.06.2019, 13:23:05 »
Oli tosiaan joka paikasta loppu. Tai merkintä "ei saatavailla" tjms. Ehkä erikseen kyselemällä olisi voinut saatavuutta / aikataulua selventää.
Tuolta onnistui helposti ja maksoi 159€, niin katsoin sen kohtuulliseksi. Nyt vaan pitää toivoa, että sopii ja toimii...

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #79 : 10.06.2019, 15:22:40 »
325 Nm: https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/

Itse otin kyllä alapallonivelen irti vaihteistorempassa, jossa otin molemmat vetoakselit pois tieltä. Saattaa se irrota ilmankin, mutta juuri 605:sta alapallonivelen irrottaneena sanoisin, että kovin vaikeaa on vetoakselin irrotus ilman alapallonivelen irrotusta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #80 : 12.06.2019, 13:34:26 »
Alapallo vain irti, ko. kaltaista työkalua olen itse käyttänyt: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/MTX-Automotive-Ulosvetaja-raidetangon-paallepallonivelelle. En muista onko itsellä juuri tämä työkalu, mutta olen sahannut kidasta pienet palat pois, jotta mahtuu pallonivelen ympärille. Haarukkamallisilla irroitustangoilla saa herkästi suojakumit rikki.

Alatukivarsien irroituksessa voi tulla muunlaista ongelmaa, kun teräspultit ovat hapettuneet alumiisiin korikiinnikkeisiin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=73660.msg376929#msg376929

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #81 : 16.06.2019, 22:04:37 »
Onnistui yli odotusten, kiitos kaikille vinkeistä. Rakenne oli erilainen kuin 307:ssa, joten joutui sen alatukivarren irroittamaan, mutta onneksi sekin lähti suhteellisen helposti. Napamutteria pelkäsin etukäteen eniten, mutta sekin löystyi aika vaivattomasti. Sitten rattia pyöriitämällä tilaa ottaa vetoakseli navasta irti. Ja sitten pyöritin toiseen suuntaan, että sain navan pois tieltä muuta touhua varten.

Kannatinlaakeri vähän jumitti, mutta asettamalla hylsyn jatkovarren laakerin jälkeiseen palloniveleen ja antamalla päähän hiukan lekaa niin sekin tuli ulos kuopastaan nätisti. (Kunhan lukitusmutterit/tapit oli irroitettu)

Taas menee hienosti.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #82 : 16.06.2019, 23:11:08 »
joutui sen alatukivarren irroittamaan, mutta onneksi sekin lähti suhteellisen helposti.

Siis otit koko alatukivarren irti, etkä pelkkää alapalloniveltä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #83 : 17.06.2019, 08:32:33 »
Siis alatukivarren irti alapallonivelestä. Pallonivel säilyi ehjänä ja vaikutti muutenkin jämäkältä, niin en vaihtanut sitä. Kasatessa laitoin vain lukitetta mutteriin.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #84 : 17.06.2019, 10:58:36 »
Joko olet päässyt testaamaan loppuiko tärinät?

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ravistaa/täristää kiihdytettäessä
« Vastaus #85 : 17.06.2019, 12:08:43 »
Joo kyllä loppui. Se oli niin kova ja selvä, että tuo ongelma on nyt takana. Kuorman kanssa kävin ajelulle ja sellaisessa ylämäessä, jossa aiemmin täristi niin perhanasti. Nyt veti tasaisesti.

Aavistuksenomainen tärinä vielä ehkä havaittavissa, mutta se taitaa olla sitten se toinen puoli...