Minulle on epäselvää tarkoitatko magneettikytkimen laakeria vai todellakin kompressorin akselin laakeria. Vastaan olettaen sinun tarkoittavan magneettikytkimen (=hihnapyörän) laakeria. Magneettikytkimen laakereita löytää googlaten hakusanoilla magnetic clutch bearing. Mutta mistään en löytänyt, miten saisin selville tarvittavan laakerin purkamatta magneettikytkintä.
Minulla on jälkiasennettu Diavian ilmastointi Delphi kompressorilla. Laakerin tyypin selvittämiseksi irroitin magneettikytkimen päädyssä olevan kytkinlevyn (painuu hihnapyörää vasten kytkimen saadessa virtaa). Levy oli kiinni yhdellä pultilla/ruuvilla ja irtosi helposti. On malleja, joissa joutuu käyttämään ulosvetäjää (näissä on kierteellisiä reikiä tai kierre on keskireiässä), mutta aina voi koettaa ensin ilmankin. Tämä lähti irti helposti.
Levyn irroitettuani sain näkyviin laakerin kyljen, jossa onkin tiivisteen pinnassa laakerin tyyppikoodi ja valmistaja. Tämän koodin kanssa laakerikauppaan ja seuraavana päivänä minulla oli laakeri (14 euroa). Netistä löytyivät laakerin mitat ja muut tiedot, kannattaa katsoa ennen kauppaan menoa valmiiksi. Seuraava vaihe oli hihnapyörän irroitus (ensin tietty kytkinlevy irti). On lukittu paikalleen lukkorenkaalla, johon sopivat pihdit on oltava, helpottaa kummasti. Tässä saattaa tarvita myös ulosvetäjää, tämä lähti helposti käsin vetämällä.
Sitten laakeri irti hihnapyörästä. Käytin K-raudasta ostamaani vesiputken muhvia, jonka halkaisija oli sopivasti suurempi kuin laakerin (laakerin ulkohalkaisija 54mm) ja pulttia+hylsyä+reiällistä lattarautaa, joista tein ulosvetäjän laakerille. Pultti läpi laakerista (ja muhvista) ja vetäen, toiminut aina tarvittaessa. Laakeri on tiukassa ja hihnapyörä "hento", joten tässä kannattaa olla tarkkana.
Uusi laakeri menee paikalleen samalla pulttivirityksellä. Apuna voi käyttä vanhaa laakeria. Ja sitten hihnapyörä, kytkinlevy ja hihna paikalleen ja siinä se sitten on. Tuntuu jotenkin hullulta ostaa heti uusi 500 euron kompressori jos homman voi yrittää korjata 14 euron laakerilla. Eikä laakerin vaihto ollut edes vaikeaa. Ammattimies vaihtaa sellaisen puolessa tunnissa, minulla meni tunti vaihtoon plus aika mitä kulutin laakerin tyypin selvittämiseen ja ostamiseen. Pääsee hyvälle tuntipalkalle.