Aiheeseen liittyvää keskustelua: 405 - Käyntiongelmat
Ongelma:Auto: 1992 405 1,9 GTX (Fenix 1B).
Auto käy tyhjäkäyntiä melko raskaasti. Paikallaan ottaa kierroksia, mutta ajossa, kun painaa kaasua hiukan enemmän, se pysähtyy kuin seinään. Pintakaasulla ajaminen onnistuu, mutta aina kovemmin kaasupoljinta painettaessa hyytyy. Pakokaasut haisee älyttömän paljon katilta ja tulpat on mustat noesta.
Autoon on vaihdettu seuraavaa:
- tulpat
- tulpanjohdot
- virranjakajan kansi ja pyörijä
- moottorin lämmön valvonta-anturi ruiskulle
- lambda-anturi
- käytetty kaasuläpän asentotunnistin
Mikähän tätä kulkinetta oikein mahtaa vaivata, osaisiko joku kenties sanoa. Autossa ei ole mittaristossa moottorin vikavaloa, joten vikakoodien luku ei sen avulla onnistu.
Oikeassa lokasuojassa on musta boksi, jossa on kaksi relettä kaksi sulaketta ja diagnostiikka pistoke. Siihen tulee kolme johtoa. Maa, pysyvä jännite ja yksi ohjausboksilta. Pystyykö tästä lukemaan vikakoodit led-lampun avulla ja jos pystyy niin, mihin napoihin se kytketään? Löysin täältä yhden linkin vikakoodien lukemiseen, mutta se ei valitettavasti toimi.
Ratkaisu:Nyt alkaa näyttää vihdoin ja viimein, että vika on vihdoin ja viimein korjattu. Hain purkaamolta käytetyn ruiskun boksin ja nyt tuntuu toimivan todella hyvin. Kuumaksi asti en ehtinyt autolla ajaa, mutta ensimmäisen koeajon jälkeen olen hyvin toiveikas.
Näin se vain sitten oli. Ruiskun boksi oli viallinen ja sen vaihdon jälkeen auto alkoi toimia kunnolla ja polltoaineen kulutus laski huomattavasti.