Kirjoittaja Aihe: 405 - Sammui ajosta (laturi jumissa)  (Luettu 6887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
405 - Sammui ajosta (laturi jumissa)
« : 30.01.2011, 10:58:05 »
Ongelma:

Auto: 1990 405 1,9 Mi16 (VF315BD6208807040, 362 000 km).

Eli jakohihnan vaihdosta kulunut noin 2 kk, ja pitänyt ajoittain "jurisevaa ääntä jakohihnan puolelta. Ääni on kuulunut lämpimänä ja kylmänä mutta lakannut kun on antanut hiukan enemmän kierroksia. Ennen kuin sammui ajosta niin piti ääntä kaikilla kierrosluvuilla ja muuttui ajossa vinkumiseksi, ja auton sisälle tulvi pistävä palaneen haju, sekä samalla latauksen merkkivalo syttyi. Tehoa oli normaalin verran ajossa, mutta kun hellitti kaasun, niin moottori sammui. Laittamalla vaihteen ja nostamalla kytkimen sain moottorin sen verran käymään että pääsin parkkipaikalle.

Voisiko vika olla laturissa, tai sen hihnassa? En ole vielä kokeillut irroittaa apulaitehihnaa ja käynnistää, mutta voisiko "jurina" johtua laturista, jossa apulaitehihna on ollut liian kireällä? Hihna tuntui melko kireältä.

Ratkaisu:

Vian syynä oli laturi. Hihnan kireydellä ei osuutta asiaan, pikemminkin laturin päivät tulivat täyteen ja pääsee eläkkeelle nyt. Apulaitehihnan irrottamisen jälkeen huomasin, että laturi aivan jumissa. Kokeilin käyttää moottoria ilman hihnaa ja käy kuin kissa. Siis laturi ja apulaitehihna vaihtoon.

Onneksi ei ollut tuon pahempi/kalliimpi vika, laturi noin 120 e + hihna noin 10 e.

Tässä osanumerot, jos jollain tarvetta:
Laturi: 5705 JJ 
Hihna: 5750 74 (724 mm)
« Viimeksi muokattu: 07.11.2011, 09:53:29 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Sammui ajosta (laturi jumissa)
« Vastaus #1 : 30.01.2011, 11:07:09 »
Voi johtua laturista. Laturin laakerit mahdollisesti pitäneet jurisevaa ääntä ja pahentuessaan voinut leikata kiinni, josta seurauksena luistava hihna ja latauksen loppuminen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammui ajosta (laturi jumissa)
« Vastaus #2 : 30.01.2011, 11:09:56 »
Palaneen käry ja nuo mainitsemasi äänet voisi viitata jonkinaisteiseen ongelmaan apulaite- tai jakohihnan kohdalla. Tarkistaisin ensimmäiseksi apulaitehihnan ja siihen yhteydessä olevien osien kunnon ja irrottaisin myös jakopään suojia sen verran, että näkisin jakohihnan kunnon, jollei apulaitepuolella näy selvää vikaa. Toki esim. laturi voi olla leikannut kiinni, mutta latauksen merkkivalo voi syttyä myös hihnan luistaessa muusta syystä.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2011, 19:32:32 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Sammui ajosta (laturi jumissa)
« Vastaus #3 : 30.01.2011, 13:35:01 »
Laturia ja apulaitehihnaa itsekin veikkaan, mutta voisiko apulaitehihna "jarruttaa" moottoria sen verran että ei pysy tyhjäkäynnillä? Hihna toisaalta tuntui tarpeettoman kireältä, kun sitä käänsi.

Jos laturi menee jumiin ja hihna kestää, niin on täysin mahdollista, että ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,