Aiheeseen liittyvää keskustelua: 405 - Kansitiivisteen vaihto (XU)
Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988, 274 000 km).
Kansitiivisteen vaihto taitaa olla lähiaikoina ajankohtaista, koska jäähdytysjärjestelmään kertyy mielestäni epätavallisen paljon painetta - ajon jälkeen auto saattaa välillä myös päästää ylimääräisiä nesteitä pois jäähdyttimen korkin kautta (1 barin korkin olen uusinut, ei vaikutusta). Ongelma on lähipäivinä pahentunut selvästi siitä, mitä se vielä pari viikkoa sitten oli. Nyt pitää muutaman päivän välein (tai esim. 150-200 km) lisätä nestettä ja ilmata järjestelmä, jottei pääse syntymään ilmalukkoa ja moottori ylikuumenemaan. Ilmauksen yhteydessä huomasin selvästi, että kaasutettaessa jäähdyttimen päätyyn integroidussa paisuntasäiliössä kupli, vaikka ilmaus oli suoritettu huolellisesti. Mittarin mukaan moottori ei ole koskaan lähellekään ylikuumentunut, vaan aina on pysytellyt alle 100 asteen. Lämpöongelmia ei ole ollut, kunhan jäähdytysjärjestelmään ei ole päästänyt kertymään liikaa ilmaa eli normaalissa ajossa lämmöt pysyvät kurissa.
Haynesin 309-oppaassa on melko hyvin selostettu kansitiivisteen vaihtoon liittyvät asiat, mutta joitakin kysymyksiä tuli kuitenkin mieleeni.
Kansipultit (uudemmat Torx-kantaiset, M11x1,5x175 mm) eivät tässä moottorissa ilmeisesti ole venyviä, mutta ne kannattaisi kuitenkin varmuuden vuoksi uusia? Fixus-liikkeestä saisi oletettavasti laadukkaan Reinzin pulttisarjan 37 eurolla ja Motonetista 20 eurolla jonkin toisen valmistajan pultit. Onko pulttien valmistajalla merkitystä, mitä kannattaa välttää? Onko väliä, millä rasvalla kansipultit voitelee, käykö esim.
CRC:n Mos2-rasva?
Sylinteriputkia ei saa kannen irrottamisen yhteydessä ja sen jälkeen päästää yhtään liikkumaan, koska muuten lukemani perusteella niiden alapään tiivistys alkaa vuotaa ja tiivisteet pitää uusia, joka puolestaan vaatii moottorin irrottamisen autosta ja laajentaa hommaa aivan liikaa (sitten kannattaa tehdä jo kytkinremonttikin jne.). Siksi kantta ei saa irrottaa suoraan ylös nostamalla, vaan toinen ohjainholkki pitää naputella sisälle lohkoon ja kiertää kansi irti. Irrotuksen jälkeen sylinteriputket pitäisi lukita paikalleen. Haynesin kirjan kuvassa tähän käytettiin isoja aluslevyjä, jotka oli pultattu kansipulttien reikiin. Ainakin pitäisi siis ostaa kierretankoa ja muttereita (M11x1,5 mm) tai pultteja, jos niitä edes jostain alan liikkeestä löytää. Onko aluslevyjen käytölle jokin parempikin vaihtoehto eli jos vaikkapa laattaraudasta tekisi sylinteriputkea paikallaan pitävät raudat samaan tapaan kuin Peugeotin alkup. työkalut (2 kpl,
kuva)? Kun sylinteriputket on tällä tavalla lukittu paikoilleen, uskaltaa varmaan konettakin pyörittää mäntien päällä olevien karstojen poistamiseksi?
Samalla kertaa vaihtuvat jakohihna siihen liittyvine osineen ja tiivisteet (myös venttiilivarren tiivistekumit, vaikka ne vaihdoinkin n. 100 500 km sitten). Samoin ajattelin uusia pakosarjan tiivisteet ja mutterit (ja varautua myös pinnapulttien uusimiseen, ovat aika ruosteessa).