Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988).
Tekisi mieli päivittää
Girlingin etujarrusatulat GTI-mallin tehokkaampiin malleihin jäähdytettyine jarrulevyineen. Sopivatko GTI-mallin Girlingin etujarrusatulat suoraan tähän perusmallin autoon vai mitä muutoksia pitää tai kannattaa tehdä, jotta jarrut toimivat suunnitellusti? Ainakin
olkatuet ovat varaosaluettelon mukaan samat näissä kahdessa mallissa (XU-moottorit).
Etujarruletkut ovat erilaiset eli ne ainakin pitäisi vaihtaa, jos GTI:ssä on erit jarruletkut nimenomaan erilaisten jarrusatuloiden vuoksi, eikä vain erilaisista joustintuista johtuen.
Kummassakin jarrusatulamallissa käytetään samoja 48 mm:n mäntiä, mutta
jarrupääsylinterin osalta en tiedä, onko GTI-mallissa erilainen vai ei. Tässä autossa joka tapauksessa on pienempi Bendixin 19 mm:n jarrupääsylinteri, kun taas GTI:ssä taitaa olla suurempi ATE:n 20,6 mm:n osa? Pitäisikö sekin siis vaihtaa? Aiheutuuko muutoksesta ongelmia/muutoksia takajarruvoimien osalta (rumpujarrut)?
Jarrutehostin on tässä autossa ilmeisesti halkaisijaltaan 178 mm, kun taas GTI:ssä (XU9JA ja XU9J4) sen halkaisija on 225 mm. Sekin pitäisi siis päivittää tehokkaampaan?
Vai onko GTI-malliin valittu suurempi jarrupääsylinteri ja jarrutehostin lähinnä sen vuoksi, että takana onkin levyjarrut rumpujarrujen sijasta? Jos näin on, niin kenties riittäisi vain etujarrusatuloiden, jarrulevyjen ja -palojen sekä etujarruletkujen vaihto, kun etujarrusatuloiden mäntien halkaisijakin säilyy samana? Jarrusatuloita ja muita jarruosia (tehostinta lukuunottamatta) saa edullisesti Motonetistä.