Kirjoittaja Aihe: 309 - Etujarrusatulat  (Luettu 2046 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
309 - Etujarrusatulat
« : 25.05.2012, 00:19:16 »
Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988).

Tekisi mieli päivittää Girlingin etujarrusatulat GTI-mallin tehokkaampiin malleihin jäähdytettyine jarrulevyineen. Sopivatko GTI-mallin Girlingin etujarrusatulat suoraan tähän perusmallin autoon vai mitä muutoksia pitää tai kannattaa tehdä, jotta jarrut toimivat suunnitellusti? Ainakin olkatuet ovat varaosaluettelon mukaan samat näissä kahdessa mallissa (XU-moottorit).

Etujarruletkut ovat erilaiset eli ne ainakin pitäisi vaihtaa, jos GTI:ssä on erit jarruletkut nimenomaan erilaisten jarrusatuloiden vuoksi, eikä vain erilaisista joustintuista johtuen.

Kummassakin jarrusatulamallissa käytetään samoja 48 mm:n mäntiä, mutta jarrupääsylinterin osalta en tiedä, onko GTI-mallissa erilainen vai ei. Tässä autossa joka tapauksessa on pienempi Bendixin 19 mm:n jarrupääsylinteri, kun taas GTI:ssä taitaa olla suurempi ATE:n 20,6 mm:n osa? Pitäisikö sekin siis vaihtaa? Aiheutuuko muutoksesta ongelmia/muutoksia takajarruvoimien osalta (rumpujarrut)?

Jarrutehostin on tässä autossa ilmeisesti halkaisijaltaan 178 mm, kun taas GTI:ssä (XU9JA ja XU9J4) sen halkaisija on 225 mm. Sekin pitäisi siis päivittää tehokkaampaan?

Vai onko GTI-malliin valittu suurempi jarrupääsylinteri ja jarrutehostin lähinnä sen vuoksi, että takana onkin levyjarrut rumpujarrujen sijasta? Jos näin on, niin kenties riittäisi vain etujarrusatuloiden, jarrulevyjen ja -palojen sekä etujarruletkujen vaihto, kun etujarrusatuloiden mäntien halkaisijakin säilyy samana? Jarrusatuloita ja muita jarruosia (tehostinta lukuunottamatta) saa edullisesti Motonetistä.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012, 00:24:04 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info