Onko helppoa tapaa tarkastaa läppämoottoreiden toiminta? Pääseekö kuskin puoleiseen käsiksi purkamatta koko koelautaa?
Moottorin ehkä näkee purkamatta mitään, siitä ohjausakselin suojamuovien alapuolisesta raosta. Sillä tavalla ei paljoa toimintaa tarkastella tietenkään.
Jos haluat kosketella ja irrotella, riittänee että jalkojen turvatyynyn irroittaa. Ensin pitää ottaa pois polkimien päältä se lerppu huovanpalanen. Sen etureunassa on 2-3 käsin pyritettävää lukitusta. Käännä niitä neljänneskierros ja ujuta huopa pois.
Sitten pääsee käsiksi turvatyynyyn, joka on kiinni kahdella johdolla, viidellä muovihakasella ja kahdella pultilla (10 mm hylsy lyhyellä varrella). Pultit auki.
Muovihakasista vasen yläkulma irtosi pikkaisen ruuvarilla sörkkimällä. Alimpia kolmea muustaakseni puristin sormenpäillä voimakkaasti vasemmasta alakulmasta alkaen. Samalla vedin tai työnsin turvatyynyä kuskin penkin suuntaa. Keskimmäistä ja etenkin oikean alakulman kiinnikettä sai puristaa enemmän tosissaan. Nämä operoinnit siis sormituntumalla. Oikean yläkulman kiinnike irtosi jotenkin puoli-irtonaista turvatyynyä nitkutellen ja ruuvarilla jostain välista varovasti käännellen.
HUOM: turvatyynyssä kaksi ei niin pitkää johdinta, joten älä nyi tyynyä kovin pitkälle kun irroitat kiinnikkeitä. Toinen johto on pasumpi maajohto ihan tavallisella abico-liittimellä joka lähtee vetämällä. Toinen on nippu turvatyynyn ohjausjohtoja jonka liittimestä täytyy ensin kohottaa (minulla keltainen) lukitus, minkä jälkeen liitin irtoaa nostamalla.
Noissa tyynyissä on myös räjähdysvaara, joten toimi varovasti ja varmista että autosta on sähköt pois ja ohjausyksiköt nukahtaneet ennen operointia. Toiminta OMALLA VASTUULLA.
Kun turvatyyny on irti, näkyy moottori lämppärin kyljessä ja on kiinni kahdella matalakantaisella ruuvilla, joihin tarvitaan 5,5 mm avain (kuskin puolelle käy hylsy). Kun ruuvit on irti, moottori lähtee vetämällä. (Pelkääjän puolella toista ruuvia ei pääse kääntämään hylsyllä jos ei irroita edessä olevaa johtokanavaa. Tilaa lienee n. 1 cm. Itse avasin sen 5,5 mm kiintoavaimella. Sattui olemaan halvassa "hienomekaanikon" työkalusarjassa sellainen.)