Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 8734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #30 : 04.01.2020, 21:04:56 »
Kattelin tuossa ohjekirjaa että onko siinä sitä avainvaloa ja sitä ei ole vaikka ajonesto onkin mainittuna. Olen jossakin sen symbolin nähnyt ja tässä ei ole sitä lainkaan. Ja eipä sitä oikeastaan tarvitakkaan, kun jos virtaa ei puolapaketille tule niin silloin on ajonesto päällä. Mutta nämähän on jo monen mielestä retroautoja niin mitäpä se hyväjöö. Paaliin vaan. Näin se taitaa virsi kuulua tällä voorumilla. Kun taiot loppuu niin paaliin vaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #31 : 04.01.2020, 22:06:55 »
Kampiakselin asentotunnistin on rikki, jos kierroslukumittarin viisari ei heilahda startin aikana. Muuten hankala arvata vikaa, jos bensanpainetta tai sytytystä ei ole päästy toteamaan mittareilla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #32 : 05.01.2020, 09:25:40 »
Tämäkin tieto on puuta heinää. Kierroslukumittari ei nouse ainakaan siinä tapauksessa että vaikka on uusi asentotunnistin ja ajonesto on päällä. Ainakin yhdessä todetussa tapauksessa.

matias123

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #33 : 05.01.2020, 12:17:14 »
Oliko polttoainepumpun relettä tutkittu? Vanhemmissa malleissa ajonesto oli ohitettavissa kytkemällä jotkin nastat sieltä releestä yhteen, mutta se kaiketi ei ole suositeltavaa.  :o

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #34 : 05.01.2020, 15:28:21 »
No ei, se on sama jos laittaa suoraan pumpulle tai releen kantaan jännitteen, mutta ei sillä vielä saa mitään aikaan jos puolalle ei tule mitään. Ei siitä mitään haittaa ole. Ei aivot siihen kuole ja onhan siellä napaisuuden suojaus.

Leijonaauto

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #35 : 06.01.2020, 13:42:55 »
Onkohan tuohon olemassa vikakoodinlukijaa ja jos se "pistorasia" on sulakkeiden vieressä niin se on suorakaiteen muotoinen ei vinoreunainen niinkuin monessa muussa autossa ja mistä semmoisen voisi ostaa? Ei ole menossa paaliin autolla ajettu vasta 170 000 km ja on pelannut muuten hyvin

Leijonaauto

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #36 : 06.01.2020, 19:01:27 »
Eli siis OBD 1 vikakoodinlukija

matias123

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #37 : 07.01.2020, 12:31:26 »
Minun mielestäni noissa 96 vuoden malleissa ei ole kovin kummoista diagnostiikkaa saatavana ja vikakoodit voi lukea vain merkkikohtaisella skannerilla. Näkyy kuitenkin, että moottorivika merkkivalolla voi esittää vikakoodin ja sen voi myös tyhjentää, jos kytkee diagnostiikka portista yhden nastan virtaan ja toisen maihin. Kun väännät virrat päälle ennen käynnistystä jääkö vikavalo palamaan?  Voihan olla, että siellä on vikakoodi.

Vikamuistin voi myös tyhjentää irrottamalla akun miinusnavan 10 sekunniksi.

Liitin toisella kotimaisella ohjeet vikakoodien lukemiseen ja poistoon ja vikakoodit.

On myös mahdollista että edullisempaa olisi lopulta tilata ulkomailta toimiva/kunnostettu ECU tähän, jossa ei ole ajonestoa aktivoituna. Vikakoodeista ei kauheasti saata olla apua. ECU yms johdotukset kannattaa käydä läpi nekin. Myös virtalukon antenni voi olla viallinen. Vai oliko näppäiltävä esto, tuolloin ei siinä avaimessa sirua olekaan.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #38 : 08.01.2020, 17:38:17 »
Nyt kuulostaa järkevälle. Mutta saako aivoja joista IMMO pois? Olen katsonut että suurin osa tekee asiakkaan lähettämiin tietsikoihin. Ehdotin juuri tuota järjestelyä. Minulla oma on vähässä käytössä ja minun aivoilla voisi vianhakua helpottaa kun niistä on IMMo otettu pois. Mutta turha sitä on täällä spekuloida kun omistajaa ei tavoiteta.Tuo Matias on näkkyy kotiläksyt tehnyt ja mistä ihmeestä nuo on oikein kaivettu nuo tiedot? Ja totta törisee, että eihän sillä diagnostiikalla paljoa arvoa ole, kun on niin retroa, niin retroa. Muistan kun kaverin Volvossa sen diagnostiikan sai tekemään niin että se kävi muistaakseni tyhjäkäyntimoottorin ja joitakin läppiä läpi kun sen jotenkin pinnit yhteen laittoa. Oikein mukaansatempaavaa oli surinoita kuunnella, mutta ei siitä paljon käteen muuten jäänyt.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2020, 17:41:48 kirjoittanut PeugeotDriver »

Leijonaauto

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #39 : 13.01.2020, 08:44:35 »
Niin on ollut senverran kylmät kelit ettei ole oikein haluja raplata autoa mutta otatko yhteyttä siitä tietsikka jutusta kun ei oikein auennut mulle, miten se toimii ja muuten, en ole oikein perehtynyt näihin juttuihin laita vaikka postia seppo100@yahoo.com

matias123

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #40 : 13.01.2020, 10:53:58 »
Kokeile pitää startatessa kaasupoljinta painettuna. Tyhjäkäynninsäätö voi olla kyseessä, mutta mistäpä sen tietäisi.

Ajonesto näissä estää polttoainepumpun virransaannin. Eli kun laitat virrat päälle, niin kuuluuko bensapumpulta vaimeaa surinaa (prime) ennen starttaamista? Jos ei, niin pumpulle ei tule virtaa ja voi epäillä käynnistyksenestoa. Ja silloin halvin vaihtoehto on tilata ulkomailta kunnostettu ECU, josta on poistettu ajonesto. Sitä varten tarvitsee valmistenumeron ja ecun osanumeron. Osan toimivuudesta ei sitten voi sanoa mitään etukäteen.

Onhan näitä autosähkö hommia tekeviä firmoja kotimaassakin, mutta takeita ei kyllä voi antaa ja hintakin on jo estävä tekijä.

Onko tiedossa tuleeko polttoainetta, tuleeko kipinää. Sen voi mitata sytytystulpan johdoista ulkopuolelta testerillä.

Googlailemalla ja tältä foorumilta etsimällä löydät perustoimenpiteet mitä kannattaisi käydä läpi, kun auto ei käynnisty.

Kannattaisi viedä auto korjaamolle, jos tuntuu ihan toivottomalta. Noin vanhat autot alkavat jo poistua liikenteestä ihan jo pelkästään ikänsä puolesta. Siinä ei enää kilometrit paina, kun joka paikka hajoaa. Jos auton saa liikkumaan, niin kohta siitä pukkaa öljyt jostain tiivisteestä pihalle. Kyllä se on nimenomaan harrastepeli ja useimmalle autoilijalle hyvin epäkäytännöllinen pidettävä. Vanhaan autoon voi kaataa rahaa vaikka kuinka ja korjaukset ei lopu koskaan. 

Muokkaus: Lisään vielä näppäiltävästä ajonestosta. Se näppäimistö tai sen johdotus voi olla vikaantunut. Löytyi keskusteluviestejä, että auton käydessä voi näppäimistön irroittaa, jonka jälkeen ECU ei enää odota näppäimistöltä koodia. Jos taas näppäimistön menee irroittamaan auto sammutettuna, ei auto enää käynnisty kun ajonesto lukittuu.  :o No niin siinähän sinulla hyvä neuvoja on: lähetät ECU:n Britanniaan sinne firmaan.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2020, 11:17:01 kirjoittanut matias123 »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #41 : 13.01.2020, 11:04:55 »
Suosittelen hiihtämistä, siinä pyssyy lämpimänä vaikka pakkasta nyt joku aste on. Ongelmakuvauksen perusteella sinulla on ajonesto päällä. Siihen kuuluu pari komponenttie. Yksi on antenni joka lukee avaimen sirulta taajuuden ja sitten on pieni AD muunnin boksi jossain hanskalokeron takana joka muuttaa sen numerosarjaksi tai oikeammin 10 sarjaksi jonka jälkeen auton ECU sitten ottaa ajoneston pois päältä ja antaa suuttimille ja puolapaketille virtaa. Tämä ei näy välttämättä mitenkään kojetaulussa. Nyt tuon ajoneston voi ottaa pois päältä. Siihen vain ajetaan uusi ohjelma niille muistisiruille mitä ECU:ssa on. Tämä tietenkin helpottaa tilannetta, kun se ongelma näissä on, että missä se vika on? Minulla tuossa omassa ECU:ssa ei enää ajonestoa ole. Niin sillähän voisi asian todentaa kun se on aika varmasti sama ECU kuin sinulla mikä pitäisi tietenkin varmistaa. Jos auto käynnistyy niin tiedät missä vika on. Tai sitten käytä tuota samaa palvelua että lähetä ECU:n palveluun missä ajonesto ohitetaan. Minulla on vain hyvia kokemuksia tuosta palvelusta ja voin sitä suositella. Minun piti aika monesta paikkaa kysellä ennen kuin löysin palvelun. Tuo palvelu on kuusikymmentä puntaa muua postitus täätlä on kolmekymmentä. Minulla kesti noin kolme viikkoa kun ECU kävi mutkan siellä. Tuo toimenpide ei kummoinen varmasti ole. Mutta tietenkin siihen vaaditaan että on sen tehnyt ja on tarvittavat laitteet. Näitä palveluita on Suomessakin mutta hinnat ovat jo yli komensadan. Tietenkään se ei ole liikaa, kun markkinathan ne hinnat säätelevät. Elikkä joillekkin se ei ole liikaa. Itse ajattelin että kokeilen tuota vastaisen varalle ja voin suositella. Tuota hieman epäilen että on valmiita ECU:ja, näin voi olla että joissakin suosituimmissa malleissa on mutta ainakaan minä en löytänyt tämän mallin ECU:a. Mutta loppujen lopuksi itsehän se pitää tietää mitä tekkee. Minä en ole mikään neuvomaan mitä pitää tehdä mutta näin minä tein. Niin ja nuille tarinoille että tuo ja tämä auto on niin vanha ette ei kannata tehdä sitä eikä tätä, kannattaa viitata kinttaalla. Ja se tarkoittaa niitä vanhoja nahkarukkasia mitä monella ei enää ole saatika tietää miltä ne näyttää. Kyllä minä näkisin enemmänkin tämän harrastuksena. Eihän sitä voi kohta ajaa millään autolla kun pitää naapurilta mennä kysymään, että onko tämä nyt soveliasta lainkaan. Ja onhan se olemassa vanhojen autojen harrastus.. Tämäkin aukeaa kun lukee pussihousulehteä joka kirjastoista löytyy.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2020, 11:19:52 kirjoittanut PeugeotDriver »

Leijonaauto

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #42 : 14.01.2020, 14:50:33 »
Ajonesto on näpäiltävä koodi ja kun sen näppäilee niin punainen valo muuttuu vihreäksi, siis ilmeisesti avaimessa ei ole mitään sirua silloin

matias123

  • Vieras
Vs: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #43 : 15.01.2020, 11:08:49 »
Kun näppäilet koodin, muuttuu valo vihreäksi edelleen. Jos valolla on jokin logiikka, voi epäillä ettei syy olekaan ajonesto vaan jokin muu. Käyttöohjekirjasta löytyy varmaan selitys.

Joku oli maininnut kampiakselin asentoanturin. Ei senkään vikaisuus ole mahdottomuus, jos ei tule kipinää. Sen totaalinen vikaantuminen estää kyllä moottorin käynnin.