Eihän rasva välystä poista? Mikä on vaseliinirasvan tarkempi tyyppi? Kun suojakumit ottaa irti, niin pitääkö pannat uusia, vain riittääkö korvaajaksi nippuside tms? Tuskin ehjänä aukeavat. Helojen vaihtaminen turvallisuuden kannalta kriittiseen ohjauskomponenttiin arvelluttaa.
Tuossa kohtaa rasva voi silti poistaa kolinan koska kyseessä on vain liukuholkki jota pitkin hammastanko liukuu. Turvallisuuteen liittyvää siinä komponentissa ei ole yhtään sen kummemmin kuin pallonivelen tai raidetangon pään uusimisessakaan.
Tämä liukuholkin mahdollinen vaihtaminen on pelkkä olettamus koska näin se on toteutettu Peugeotin lähes kaikissa perinteisellä hammastangolla varustetuissa malleissa niin olettaisin että sama toteutus mitoituksineen on myös tuossa vanhemmassa 406:ssa. Yhtään väljää hammastankoa ei ole 406:ssa tullut vastaan.
Rasvaksi kelpaa aivan mainiosti ihan tavallinen vaikkapa Taroilin molybdeeni vaseliini, tarkkaa kauppanimeä en muista. Rasvan tarkoitus on vain pitää pinnat liukkaina ja samalla estää jos kumien alle jostain syystä on päässyt kosteutta, jos vaikka suojakumi ollut rikki jossain vaiheessa tms.
Kumit säilyy kyllä ehjänä jos alunalkaen ovat hyvässä kunnossa ja ehjiä. Pantoja en nyt muista millaiset oli vai oliko lainkaan mutta nekin saa ehjänä irti. Kumia ei tarvitse irroittaa kuin hammastangon puolelta tästä välistä pääsee jo hyvin rasvaa laittamaan ja hammastanko tulee hyvin näkyviin lähes koko pituudeltaan kun sitä liikuttaa laidasta laitaan. Ennen kumien irroitusta ympäristö kannattaa putsata hyvin ettei sitten rasvan laiton yhteydessä likaa yms. pääse sinne rasvan joukkoon, työympäristö kun on aika ahdas joka tapauksessa.
Helpointa homma on tehdä hammastangon sisäpään vaihdon yhteydessä mutta kun niitäkin menee niin harvoin, itse asiassa en ole edes kuullut että niitä olisi vaihdettu, ei tarkoita etteikö olisi.