Kirjoittaja Aihe: 406 - Etupään kolina  (Luettu 17768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

308

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #15 : 05.04.2008, 11:55:49 »
Ohjauslaitteissa ei käsittääkseni saa olla väljää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #16 : 05.04.2008, 14:09:32 »
Ei se mikään ominaisuus ole, hammastangon painajan väljyyden pystyy poistamaan painajan välilevyjä paksuntamalla tai lisäämällä. Merkkiliikkessä tietysti mielellään vaihtavat koko hammastangon.
http://lyhytlinkki.net/?lx6ncs7p
Pieni välys hammastangossa pitää olla, mutta ei niin suurta, että alkaa ääntä pitämään.
Ne välilevyt on linkin osa nro 10. Katsastuksessa eivät hammastangon välyksiä juuri noteeraa.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2008, 14:15:41 kirjoittanut EFL605 »

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #17 : 05.04.2008, 15:22:42 »
Ei se mikään ominaisuus ole, hammastangon painajan väljyyden pystyy poistamaan painajan välilevyjä paksuntamalla tai lisäämällä. Merkkiliikkessä tietysti mielellään vaihtavat koko hammastangon.
http://lyhytlinkki.net/?lx6ncs7p
Pieni välys hammastangossa pitää olla, mutta ei niin suurta, että alkaa ääntä pitämään.
Ne välilevyt on linkin osa nro 10. Katsastuksessa eivät hammastangon välyksiä juuri noteeraa.

Eli se on siis männän prikka.Yksikö niitä siellä on ja onko prikkoja saatavana eri paksuuksisia ja kuinka helposti ne on vaihdettavissa? Miten paljon täytyy purkaa,että pääsee niihin käsiksi?
« Viimeksi muokattu: 05.04.2008, 15:33:24 kirjoittanut PSA 16v »

tino

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #18 : 05.04.2008, 19:08:54 »
paukahtelee etu pää käännettäessä niin julmetusti,ei muuta kuin etupää ilmaan ja todettu että jousi poikki hantin puolelta ,mitäköhän maksanee uusi jousi V6 406
autoon kun nyt en mistään saaanut selville ja kai ne kannattaa vaihtaa molemmille puolin yhtäaikaa?

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #19 : 09.04.2008, 10:03:04 »
406 2.0 -96 n:160tkm

Kolahtelee myös, joskus jo käynnistyessään joka mielestäni viittaisi moottorin/vaihteiston tukikumien pettämiseen? Tätä mielestäni tukee myös toisinaan "vaikeat" vaihdot, eli mahdoton vaihtaa ilman nykäystä. Tänään auto on lakalaivan Käyttöautossa jakohihnan vaihdossa, pyysin samalla tarkastamaan nuo kumit silmämääräisesti.

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #20 : 10.04.2008, 08:44:37 »
Tänään auto on lakalaivan Käyttöautossa jakohihnan vaihdossa, pyysin samalla tarkastamaan nuo kumit silmämääräisesti.

Hihna tuli vaihdettua ja sanoivat kolinan johtuvan pakoputkesta. "Pakoputkea täytyy varmaan vähä entrailla" oli tarkka diagnoosi :D Pakoputken kolahtelun käynnistyksien yhteydessä vielä ymmärtäisin, mutta ei sen luulisi vaihdoissa koko autoa rykivän. Kai mä sitten vaan oon unohtanu kuinka kytkintä käytetään.

offtopic mutta mainitsenpa nyt vielä että 392€ kustansi töineen jakohihnan, rullien, vesipumpun ja moniurahihnan vaihto tuolla Käyttöautossa.

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #21 : 11.04.2008, 00:28:51 »
Hihna tuli vaihdettua ja sanoivat kolinan johtuvan pakoputkesta. "Pakoputkea täytyy varmaan vähä entrailla" oli tarkka diagnoosi :D Pakoputken kolahtelun käynnistyksien yhteydessä vielä ymmärtäisin, mutta ei sen luulisi vaihdoissa koko autoa rykivän. Kai mä sitten vaan oon unohtanu kuinka kytkintä käytetään.

offtopic mutta mainitsenpa nyt vielä että 392€ kustansi töineen jakohihnan, rullien, vesipumpun ja moniurahihnan vaihto tuolla Käyttöautossa.

Tiedätkö minkä merkkisiä osia käyttivät ja vaihtoivatko/lisäsivätkö jäähdytysnesteen samaan hintaan? Minkä verran kului aikaa koko paketin vaihtoon?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2008, 00:58:47 kirjoittanut PSA 16v »

hvvw

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #22 : 11.04.2008, 10:23:46 »
Tiedätkö minkä merkkisiä osia käyttivät ja vaihtoivatko/lisäsivätkö jäähdytysnesteen samaan hintaan? Minkä verran kului aikaa koko paketin vaihtoon?

En tiedä osien merkkiä mutta jos hinnoista jotain voit päätellä niin muistaakseni seuraavankaltaisia olivat.

  • Hihnasarja   116€
  • Vesipumppu   53€
  • Moniurahihna 26€

Ja kyllä oli ainakin laskutettu 4 litraa jäähdytysnestettä, tunteja oli laskutettu 3,4kpl ~180€ yhteensä

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #23 : 29.03.2009, 19:12:44 »
406 2.0 -00 215tkm

Nyt on alkuperäiset raidetangonpäät, mutta sisäniveleen taisi jäädä löysää. Harvoinhan raidetangon sisäniveliä vaihdetaan, tai ei ainakaan mein suvun pösöihin kuin kerran (350tkm ajettuun), mutta ajattelin nyt samaan konkurssiin rykästä alkuperäiset sisänivelet. Ajettu tuo 215tkm. Miten muilla on ollut niiden kanssa kulumaa? En nyt ole aivan satavarma niiden kuluneisuudesta, koska ei osattu määrittää kiireessä niin tarkasti, että kuuluisiko se nivelestä vai simpukasta. Simpukkaan voisi  lisätä hieman rasvaa, mutta saako sen muovitulpan miten auki? Ei ehditty alkaa temppuamaan sen kanssa, ei keksitty kokeilla sen tiukkuutta millään. Näytti siltä että pitäisi olla tuuman kokoinen kuusiokoloavain  ;D
405:ssahan oli pelkät mutterit ja homma kävi helposti.
Tässä vielä räjäytyskuva 406 ohjausvaihteesta
EDIT: Tuli vain mieleen että kumpi tapa olisi parempi lisätä rasvaa, pruuttaamalla alakautta reilusti vai irroittamalla pinionvalve, antaako putket edes varoja niin paljoa?
 
Onko 406 sisänivelien vaihto kuinka helppo paikallaan vai pitäisikö koko ohjausvaihde irroittaa? Päällepäin näytti että voisi onnistua paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2009, 19:17:04 kirjoittanut samup »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #24 : 29.03.2009, 20:59:33 »
406 2.0 -00 215tkm

EDIT: Tuli vain mieleen että kumpi tapa olisi parempi lisätä rasvaa, pruuttaamalla alakautta reilusti vai irroittamalla pinionvalve, antaako putket edes varoja niin paljoa?
 
Onko 406 sisänivelien vaihto kuinka helppo paikallaan vai pitäisikö koko ohjausvaihde irroittaa? Päällepäin näytti että voisi onnistua paikallaan.

Minä käytin vanhemmasta 406:sta ohjausvaihteen pöydällä suojakumin vaihdon takia, ja sisäpään nivelet oli kyllä ihan tiukat. Vaihto onnistuu varmaan paikoillaankin, mutta ohjausvaihteen irroitus ja kiinnitys oli kyllä helppo homma. Jos haluat rasvaakin lisätä, niin ehkä kannattaisi irroittaa?

Minun autossa kolinaa tuntuu tulevan ohjausakselilta. Joko siitä jalkatilassa olevasta ristinivelestä (tunnustelemalla en ole päässyt varmuuteen että olisi väljää), tai sitten siitä ohjausakselin teleskoopista (ääni kuulostaa tulevan aika läheltä ohjauspyörää). Onkohan jollain kokemusta tuollaisesta kolinasta ja korjauksesta?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #25 : 30.03.2009, 08:43:19 »
Olin lähes varma, että vasemmalle kääntäessä kolisee vasemmalla (koiranluu tms.), kas kummaa, oikean puolen alapallonivel olikin väljä. Korjaus kustansi 170 euroa (työ 100, osat 70 euroa Automaa Herttoniemessä, alapallon vaihtohan vaatii erikoistyökalun). Samalla asentaja mainitsi, että hammastangon sisäpään niveven vai holkin ? pieni välys saattaa tietää isompaa remonttia. En tohtinut kysyä merkkiliikkeen hinta-arviota. Nyt kun ei kolise, on huolet poissa. Arvelen kiristäneen myös hammastankoa, kun ohjaustuntuma on erittäin fine tai lonksuva alapallo (vain kääntäessä äänsi) sittenkin vaikutti 406 samettiseen kulkuun  ;) 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #26 : 01.04.2009, 11:20:57 »
No aivan varmasti eivät ole kiristäneet hammastankoa, eikä siihen yleensä ole mitään syytäkään.

Ymmärtääkseni raidetangon oikeassa päässä on vaihdettava hela jota ei saa varaosana mutta sen pystyy kyitenkin vaihtamaan ja sen pystyy valmistamaan saatavilla olevista heloista jos sinne olisi väljää päässyt syntymään. Jos kilometrejä on takana todella paljon nii hammastakoa pystyy aika pitkälle tekohengittämään ihan kunnollisella rasvauksella. Suojakumit irti molemmista päistä akselin putsaus ja hammastankoa edestakaisin liikuttamalla hyvälaatuista vaseliinia akselille.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #27 : 01.04.2009, 17:30:24 »
No aivan varmasti eivät ole kiristäneet hammastankoa, eikä siihen yleensä ole mitään syytäkään.

Ymmärtääkseni raidetangon oikeassa päässä on vaihdettava hela jota ei saa varaosana mutta sen pystyy kyitenkin vaihtamaan ja sen pystyy valmistamaan saatavilla olevista heloista jos sinne olisi väljää päässyt syntymään. Jos kilometrejä on takana todella paljon nii hammastakoa pystyy aika pitkälle tekohengittämään ihan kunnollisella rasvauksella. Suojakumit irti molemmista päistä akselin putsaus ja hammastankoa edestakaisin liikuttamalla hyvälaatuista vaseliinia akselille.
Eihän rasva välystä poista? Mikä on vaseliinirasvan tarkempi tyyppi? Kun suojakumit ottaa irti, niin pitääkö pannat uusia, vain riittääkö korvaajaksi nippuside tms? Tuskin ehjänä aukeavat. Helojen vaihtaminen turvallisuuden kannalta kriittiseen ohjauskomponenttiin arvelluttaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

nopo

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #28 : 01.04.2009, 18:11:25 »
Parempi mennä johonkin merkistä tietävälle pikkupajalle. Eivät anna kalliiksi tulevia ns. vääriä lausuntoja viasta.Minullakin sanottiin Automaassa vetoakselin olevan loppu kolinan syynä.Tarkemmin pikkupajalla tuli esiin alapallonivel joka oli aivan loppu.
Oireena oikelle käännettäessä sellainen outo ääni (lupsutus tai miten sen kuvailisi).Mutta siihen loppui äänet kun vaihdettiin ko. osa.
Tosin ei katsastuskaan todennut vikaa vaikka pallonivel oli aivan sökö. Näin Lahdessa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #29 : 01.04.2009, 18:27:55 »
Eihän rasva välystä poista? Mikä on vaseliinirasvan tarkempi tyyppi? Kun suojakumit ottaa irti, niin pitääkö pannat uusia, vain riittääkö korvaajaksi nippuside tms? Tuskin ehjänä aukeavat. Helojen vaihtaminen turvallisuuden kannalta kriittiseen ohjauskomponenttiin arvelluttaa.

Tuossa kohtaa rasva voi silti poistaa kolinan koska kyseessä on vain liukuholkki jota pitkin hammastanko liukuu. Turvallisuuteen liittyvää siinä komponentissa ei ole yhtään sen kummemmin kuin pallonivelen tai raidetangon pään uusimisessakaan.

Tämä liukuholkin mahdollinen vaihtaminen on pelkkä olettamus koska näin se on toteutettu Peugeotin lähes kaikissa perinteisellä hammastangolla varustetuissa malleissa niin olettaisin että sama toteutus mitoituksineen on myös tuossa vanhemmassa 406:ssa. Yhtään väljää hammastankoa ei ole 406:ssa tullut vastaan.

Rasvaksi kelpaa aivan mainiosti ihan tavallinen vaikkapa Taroilin molybdeeni vaseliini, tarkkaa kauppanimeä en muista. Rasvan tarkoitus on vain pitää pinnat liukkaina ja samalla estää jos kumien alle jostain syystä on päässyt kosteutta, jos vaikka suojakumi ollut rikki jossain vaiheessa tms.

Kumit säilyy kyllä ehjänä jos alunalkaen ovat hyvässä kunnossa ja ehjiä. Pantoja en nyt muista millaiset oli vai oliko lainkaan mutta nekin saa ehjänä irti. Kumia ei tarvitse irroittaa kuin hammastangon puolelta tästä välistä pääsee jo hyvin rasvaa laittamaan ja hammastanko tulee hyvin näkyviin lähes koko pituudeltaan kun sitä liikuttaa laidasta laitaan. Ennen kumien irroitusta ympäristö kannattaa putsata hyvin ettei sitten rasvan laiton yhteydessä likaa yms. pääse sinne rasvan joukkoon, työympäristö kun on aika ahdas joka tapauksessa.

Helpointa homma on tehdä hammastangon sisäpään vaihdon yhteydessä mutta kun niitäkin menee niin harvoin, itse asiassa en ole edes kuullut että niitä olisi vaihdettu, ei tarkoita etteikö olisi.