Kokeile pitää startatessa kaasupoljinta painettuna. Tyhjäkäynninsäätö voi olla kyseessä, mutta mistäpä sen tietäisi. Ajonesto näissä estää polttoainepumpun virransaannin. Eli kun laitat virrat päälle, niin kuuluuko bensapumpulta vaimeaa surinaa (prime) ennen starttaamista? Jos ei, niin pumpulle ei tule virtaa ja voi epäillä käynnistyksenestoa. Ja silloin halvin vaihtoehto on tilata ulkomailta kunnostettu ECU, josta on poistettu ajonesto. Sitä varten tarvitsee valmistenumeron ja ecun osanumeron. Osan toimivuudesta ei sitten voi sanoa mitään etukäteen.
Onhan näitä autosähkö hommia tekeviä firmoja kotimaassakin, mutta takeita ei kyllä voi antaa ja hintakin on jo estävä tekijä.
Onko tiedossa tuleeko polttoainetta, tuleeko kipinää. Sen voi mitata sytytystulpan johdoista ulkopuolelta testerillä.
Googlailemalla ja tältä foorumilta etsimällä löydät perustoimenpiteet mitä kannattaisi käydä läpi, kun auto ei käynnisty.
Kannattaisi viedä auto korjaamolle, jos tuntuu ihan toivottomalta. Noin vanhat autot alkavat jo poistua liikenteestä ihan jo pelkästään ikänsä puolesta. Siinä ei enää kilometrit paina, kun joka paikka hajoaa. Jos auton saa liikkumaan, niin kohta siitä pukkaa öljyt jostain tiivisteestä pihalle. Kyllä se on nimenomaan harrastepeli ja useimmalle autoilijalle hyvin epäkäytännöllinen pidettävä. Vanhaan autoon voi kaataa rahaa vaikka kuinka ja korjaukset ei lopu koskaan.
Muokkaus: Lisään vielä näppäiltävästä ajonestosta. Se näppäimistö tai sen johdotus voi olla vikaantunut. Löytyi keskusteluviestejä, että auton käydessä voi näppäimistön irroittaa, jonka jälkeen ECU ei enää odota näppäimistöltä koodia.
Jos taas näppäimistön menee irroittamaan auto sammutettuna, ei auto enää käynnisty kun ajonesto lukittuu. No niin siinähän sinulla hyvä neuvoja on: lähetät ECU:n Britanniaan sinne firmaan.