Kirjoittaja Aihe: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto  (Luettu 6072 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #15 : 08.03.2021, 22:41:17 »
Pitää jo hieman muistella tuota iskarijumppaa...mutta tappi piti laittaa väliin, kun jousi oli kasassa ja sitten se koiranluun paksumpi tappi solahtaa paikoilleen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ripa64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #16 : 09.03.2021, 08:37:41 »
Niin mikä tappi ja mihin kun jousi on kasassa. Noissa videoissa ei kyllä mitään sellaista. Onko tämä alatukivarsi laitettava viimeisenä kun se näköjään irroitetaan ensimmäisenä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #17 : 09.03.2021, 18:18:39 »
Muistaakseni hokasin äheltäessä asennusjipon. Nostin tunkilla kasaan ja irrallinen tappi väliin, ettei vapaudu. Sitten pultti solahti paikoilleen. Pitää kaivaa fotot 7 vuoden takaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ripa64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #18 : 10.03.2021, 13:12:58 »
Olis hienoo jos löytäisit

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #19 : 10.03.2021, 17:00:33 »
Niin mikä tappi ja mihin kun jousi on kasassa. Noissa videoissa ei kyllä mitään sellaista. Onko tämä alatukivarsi laitettava viimeisenä kun se näköjään irroitetaan ensimmäisenä


Sama remontti edessä, jäi myös kiinnostamaan tämän "tapin" oikea paikka?


Luulen tietäväni mitä JPL tarkoitti, mutta täytyy varmistaa:

Iskarin alapään ollessa irti, pyörän napa/olka-akseli asetelma todennäköisesti laskeutuu tavallista alemmas? Oliko ajatus, että iskari asetetaan omaan hahloonsa, mutta normaalia ylemmäs. Olka-akselia aletaan tunkkaamaan alhaalta ylös, iskaria kohti. Kun pultinreiät alkaa olla osittain kohdillaan, lykätään "väärältä" puolelta se "tappi" iskarin alapään läpi. Tappi voi olla vaikka tuurna, tai pitkä pultti, mutta kapeampi kuin iskarin oma 16mm pultti, että sen saa helposti paikalleen. Kun jatkaa tunkkaamista, voi tällä tapilla ohjailla ja hienosäätää reiät kohdilleen niin, että iskarin alapultin/koiranluun saa työnnettyä toiselta puolelta paikoilleen.

Oliko tämä se mitä JPL tarkoitit?

Tällaista jumppaa on ainakin tullut monien alustaremonttien kanssa tehtyä, mutta 407 joustintukea en ole aiemmin purkanut. Vähän omanlaisensahan tuo on.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #20 : 10.03.2021, 18:03:16 »
Muistelen, että tuossa kuvassa olevan ylähaarukan päälle laitoin irrottaessa tapin. Silloin iskari ei veny liikaa jousen voimasta. Samoin alapulttia asennettaessa on pyöreäpäinen vastatappi hyvä, kun kikottaa koiranluun paksun pultin kohdalleen. Kuten LKP kuvasi. Onnistuu yksinkin, mutta hansklankari on hyvä apu tässäkin.
Ei tuo ole joustintuki vaan jousi-iskaripaketti  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Ripa64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #21 : 10.03.2021, 20:32:11 »
Onkos tuossa vaiheessa alatukivarsi kiinni

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #22 : 12.03.2021, 14:07:00 »
Muistelen, että tuossa kuvassa olevan ylähaarukan päälle laitoin irrottaessa tapin. Silloin iskari ei veny liikaa jousen voimasta. Samoin alapulttia asennettaessa on pyöreäpäinen vastatappi hyvä, kun kikottaa koiranluun paksun pultin kohdalleen. Kuten LKP kuvasi. Onnistuu yksinkin, mutta hansklankari on hyvä apu tässäkin.
Ei tuo ole joustintuki vaan jousi-iskaripaketti  ;).

En vielä kuvasta ihan hahmottanut, mihin ylähaarukan päällä pystyy tapin asettelemaan. Mutta ehkäpä se selkiytyy, kun pääsee pakettia purkamaan ja osiin tutustumaan.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

Skegge

  • Vieras
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #23 : 12.03.2021, 15:45:42 »
Minä tein jousien vaihdon pihalla kohtalaisessa pakkasessa. Olihan siinä hommaa, toinen koiranluu eikä raidetangon pää suostuneet aukeamaan sovinnolla, joten leikkasin ne poikki, halpoja osia. Pyyhkijöiden irroittelu ei myöskään ollut piece of cake, mutta lämpö, ulosvedin ja väkivalta toimi. Vetoakselin ulompi pää pois paikoiltaan, niin mahtui hyvin tulemaan jousi-iskaripaketti pois.
Kasausvaiheessa jousen ollessa vielä kiristettynä laitoin lattaraudasta tekemäni koukut pitämään jousta tiukalla, että sain alapultin paikoilleen. Yläpultit tietenkin ensin kiinni.
Jotenkin sillä tavalla se meni.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #24 : 12.03.2021, 16:06:44 »
Kasausvaiheessa jousen ollessa vielä kiristettynä laitoin lattaraudasta tekemäni koukut pitämään jousta tiukalla, että sain alapultin paikoilleen. Yläpultit tietenkin ensin kiinni.

Itse olen muistaakseni vastaavassa tilanteessa vetänyt jousen lyhyemmäksi parilla KUNNOLLISELLA räikkäliinalla. Ne saa helposti pois ahtaammastakin välistä.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #25 : 12.03.2021, 19:30:40 »
Kuulostaa ihan toimivilta vinkeiltä!
Räikkäliinoja on myös itse tullut käytettyä puslaremonttien yhteydessä, kun pitää saada vedettyä tukivarsien pultinreiät kohdilleen.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185