Kirjoittaja Aihe: 308 - Takavalopolttimon vaihto (farmari)  (Luettu 2358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mahautam71

  • Vieras
308 - Takavalopolttimon vaihto (farmari)
« : 05.12.2014, 08:57:02 »
Auto: 2009 308 SW 1,6 HDi 110 FAP Sport.

Ohjekirjakin kyllä löytyy, mutta ei lähde kuskin puolen takaumpio irti, vaikka irrottaa ohjekirjassa mainitut kaksi ruuvia auton ulkopuolelta. Vähän umpio liikkuu, mutta onko takakontissa (siellä sivuluukussa) vielä jokin vipu tai pitääkö sieltä irrottaa jompi kumpi virtapiuha, että umpion saa irti ?

On jo neljäs pösö menossa ja nyt vasta tarvii itse vaihtaa takavalon polttimo  - aiemmin on aina osunut huolto ennen katsastusta. ;)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Takavalopolttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #1 : 05.12.2014, 17:55:06 »
Kaksi kertaa olen vaihtanut SWn takavalojen polttimoita, silti minulle ei avautunut miten se kuuluu irrottaa. Kun aikani heiluttelin niin sitten se yhtäkkiä irtosi. Ensimmäisellä kerralla vähän nopeammin kuin toisella.

Molemmat puolet ovat yhtä hankalia irrottaa. Tuntuu siltä että jotakin hajoaa jos käyttää enemmän voimaa. Umpio tosiaa liikkuu vähän ja sitten ottaa johonkin kiinni. En keksinyt mihin. Heiluttelin aikani eri suuntiin ja sitten se vain irtosi ja melko pienellä voimalla. Mitään ei mennyt rikki. Jos jollakulla on tietoa miten se irrotetaan, niin mielelläni kuulisin.

mahautam71

  • Vieras
Vs: 308 - Takavalopolttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #2 : 07.12.2014, 19:02:12 »
Saihan tuon vaihdettua (vain kuskinpuolella oli yksi palanut) eli kiitti vihjeestä!

Väänsin vaan rohkeasti ulospäin niin napsahti umpio irti. Toki sai olla varovainen, ettei piuha mene poikki, kun tuntui olevan aika lyhyt...


pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - Takavalopolttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #3 : 03.02.2021, 18:05:15 »
Päivitetäänpä tätä kun alkusyksystä oli takana polttimoita pimeänä.

Irrotin takavalon kahden pienen puukiilan avulla. Eli kiila varovasti sinne valaisimen etupään ja pellin väliin ja varovasti liikutellen kiilaa ja toisella kädellä voi yrittää vetää valaisimia suoraan taaksepäin kuten ohjekirjakin neuvoo. Kun valaisin oli liikkunut vähän matkaa taaksepäin otin kaveriksi toisen kiilan ja varovasti kampeamalla ja toisella kädellä vetämällä valaisin irtosi mukavasti.