Kirjoittaja Aihe: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)  (Luettu 42263 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Huhha5

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #165 : 13.10.2020, 23:01:48 »
Auto: 2016 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (70 000 km).

Ensimmäinen postaukseni ja ihan ensiksi kiitokset tämän foorumin porukalle kirjoituksistanne ja pähkäilystänne Puretechien karsta- ja hihnamysteeriin liittyen. Pääsin avullanne jo viime vuonna kovasti eteenpäin autoni huoltohässäkässä.

Ehdin olla jo pari vuotta ihastunut 308 SW -malliin ennen kuin keväällä -18 löytyi sopiva vuoden -16 SW allure trimillä ja n. 34 000 km mittarissa. Auto on perhetilanteeseemme tällä hetkellä aivan täydellinen ja pidän ajotuntumasta valtavasti. On ollut myös hienoa ajaa kesälomareissuja mitättömällä keskikulutuksella, tuntuu että tämä auto on tehty matka-ajoon kun siinä määrin mukavaa hommaa se on. Takuuaikaa oli ostohetkellä vähän reilu vuosi jäljellä ja siihen saatiin mahtumaan takaluukun uudelleenkohdistus, uretaania taka-akseleille (?), peilien vaihto ja sitten... kahdet pähkinäpuhallukset sekä ensimmäisenä kesänä että justiinsa ennen takuuajan päättymistä, vuoden kuluttua edellisestä. Ensimmäisellä kerralla vikavalo kesken ajon, toisella kerralla määräaikahuolto piteni yön yli kestäväksi kun löysivät vikakoodit. Tuossa kohtaa tieto oli kasvanut sekä tämän foorumin että merkkihuollonkin avulla siihen että osattiin alkaa epäilemään jakohihnan touhuja. Väärää, murenevaa tavaraahan siellä kuulemma oli ja kone kävi läpi melkoisen putsauksen ja osien vaihdon. Oli kuulemma kauttaaltaan melko mömmössä, en onneksi joutunut maksamaan tuosta senttiäkään. Sijaisautosta maksoin itse ja koko ajan oli omaa pirssiä ikävä.

Viimeisimmän tempauksen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia, nyt selvittiin vuosi ilman operaatiota. Olen silti pohdiskellut karstoittumiseen liittyen, hyötyisikö masiina lisäöljynvaihdosta huoltovälin keskellä vaikka talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, vai onko tämä jo turhan pelokasta ajattelua? Ajoa tulee vuodessa n. 14000 km. Etenkin talven aikana olen yrittänyt pätkäajoa välttää mutta kyllähän tuota silti sieltä täältä tulee. Onko muilla pitemmän ajan kokemusta vastaavan hihnanvaihtohässäkän jälkeen, onko enää tarvinnut käydä pähkinäpussilla? Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 13.10.2020, 23:17:42 kirjoittanut Huhha5 »
-22 3008 Allure Pack Anniversary Hybrid 225

Kari

  • Vieras
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #166 : 14.10.2020, 00:03:11 »
Ite oon tehnyt väliöljynvaihdon puretechiin  (n. 12000-14000km) ja nyt on 100000km mennyt ilman ongelmia :)

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #167 : 29.10.2020, 14:57:24 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti).

Hei, huhha. Komppaan öljynvaihto asiassa täysin KARIA. Samoilla kilsoilla tulee hoidettua suunilleen nuo oilin vaihdot. Elikkä jotakuinkin kerran vuoteen. Onhan se motti kuitenkin auton " sydän "  josta syytä on huolta kantaa. Pointti siihen vielä, että jos sattuisi jakohihnalta " muruja " irtoamaan, niin öljyjen vaihdoissa niitähän ainakin osittain valuvat pois, tukkimasta öljynsuodatinta. --Eihän tuo missään nimessä turhaa huolehtimista ole ja öljyhän on aina hintansa väärti. 
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

Smunkka

  • Vieras
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #168 : 15.07.2021, 08:54:11 »
Oletteko takuun jälkeen käyttäneet edelleen merkkihuollossa vai vieneet nyrkkipajalle? Ostin v. 2016 308 SW Active BlueHDI 120:n jossa tulossa 140 000km mittariin ja mietin jo tuota 150 000km huoltoa. Huoltokirjassa 25,50,75,100,125tkm huollot tehtynä ja lisäksi jakohihna vaihdettu n. puolivuotta sitten ja koiranluu vaihdettu samalla. Aikaisempi omistaja on huollot tehnyt merkkihuollossa, mutta jos merkkihuolloista ei mitään ylimääräistä iloa ole takuun päätyttyä, veisin mielelläni luottopajalle, jossa hinnat n. 1/2 osaa merkkihuoltojen. Vaan liekö pösössä sellaisia asioita joita osaavat katsoa vain merkkihuollon työntekijät?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #169 : 15.07.2021, 11:27:33 »
Autojerryn kautta huolto, jos ei halua maksaa marmoritiskilisää. Toisaalta pikku summa on erona, eli merkkileiman hinta. Kuka arvostaa enää 150 tkm ajetun auton huoltokirjaa, vaikka auto on vielä liki uudenveroinen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

tmex

  • Vieras
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #170 : 15.07.2021, 11:48:43 »
Olen yhden kerran huoltanut auton merkkiliikkeessä, takuun voimassa pidon vuoksi. Perheen autoilla ei ole takuut voimassa, teen huollot perheen omistamiin ajoneuvoihin itse, ellei poikani innostu. Ajoin aikanaan työni takia 60-70 tkm km korvausperusteista ajoa, siinä heräsi ajatus jos huoltaisi itse ja maksimoisi pienellä vaivalla saadun km korvauksen kun siitä ei tarvitse laskea osuutta liikkeessä tehtävälle autohuollolle. Asiaa nopeutti se että esim aeromotors toimittaa suoraan kotiovelle valeo ja muita asiallisia osia huoltoa varten.Ilmastointihuolto, vanhimman pösön pakoputken vaihto ja jakopään huollot jää korjaamoille.Tosin jälleenmyyntiarvoa ei meillä tarvitse ajatella, auto lähtee aikanaan itselleni liian kalliina korjattavana nettiautoon myyntiin. Edellinen tälläinen tapaus oli citikka 330 tkm jossa oli kaksoismassavauhtipyörä rikki ja kytkin lopussa. Omat puutteelliset käden taidot kyseisien vikojen korjaamiseen olisi tarkoittanut hidasta työn etenemistä, moottorin irroitukseen liittyen olisi pitänyt ostaa tai vuokrata nostin. Sitten olisin ko hommia räpeltäessä menettänyt liian pitkän siivun vapaa-aikaa ja kuntoiluharrastus olisi ollut tauolla,  siitä olisi seurannut välitön vanne kiristää päätä -ilmiö, jonka seurauksena citikan korjaus ei edisty ja avio-onni on koetuksella :) Citikan osti rikkinäisenä hetkessä vähemmistö kansallisuutta edustava henkilö. Perheestä pösö muuttaa Koronan hellittäessä pojan mukana hänen opiskelupaikka kaupunkiin ja perheeseen tulevat autot ovat näemmä sähköautoja, loppuu sitten tämäkin autojen huoltoharrastelu.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2021, 12:14:11 kirjoittanut tmex »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 634
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #171 : 15.07.2021, 13:53:15 »
Autojerryn kautta huolto, jos ei halua maksaa marmoritiskilisää. Toisaalta pikku summa on erona, eli merkkileiman hinta. Kuka arvostaa enää 150 tkm ajetun auton huoltokirjaa, vaikka auto on vielä liki uudenveroinen.
Esimerkiksi tehdas, kun arvioidaan goodwill-takuuta.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Tapani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #172 : 15.07.2021, 14:19:41 »
Esimerkiksi tehdas, kun arvioidaan goodwill-takuuta.
Löytyykö tehtaalta enää goodwilliä kun yli 150000 km löytyy mittarista? Onko kellään kokemusta?

Smunkka

  • Vieras
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #173 : 19.07.2021, 09:57:21 »
Mietin myös tuota 12 vuoden koritakuuta, eli varmaankin nuo tarkistukset pitää tehdä merkkihuollossa, jos haluaa takuun olevan voimassa. Tässä ainakin yksi etu nyrkkipajoihin verrattuna. Mutta taitaa omalta osalta olla myöhäistä kun marraskuussa autolle tulee ikää viisi vuotta ja kori pitäisi ensimmäisen kerran tarkistaa neljän vuoden päästä, jotta takuu pysyy voimassa?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #174 : 19.07.2021, 18:32:48 »
Löytyykö tehtaalta enää goodwilliä kun yli 150000 km löytyy mittarista? Onko kellään kokemusta?

Aika kintaalla alkaa olemaan, mutta tuollasen 120bluehdi ureavehkeen kanssa en vielä siinä vaiheessa löisi peliä poikki, eli merkkiliikkeessä huolto.  Kaikilla ei ole tuota mahdollisuutta jatkaa merkkihistoriaa tuossa vaiheessa... Ei niissä huolloissa oikeasti niin iso eroa ole jos samat asiat tehdään...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 567
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #175 : 02.12.2021, 12:37:05 »
Auto: 308 BlueHDi GT 2015

Käytin 210000 huollossa (260 €, Autofit Hyvinkää) ja samalla tarkastivat vikakoodit kun ilmoitti että "engine fault, repair needed" mutta ei sytyttänyt sitä varsinaista vikavaloa. Vikalistassa näkyi P15B300, eli käsittääkseni Eloys-nestettä haluaisi lisää. Onko kellään kokemuksia mitä tuollainen täyttö maksaa?

Kuriositeettina mainittakoon, että vikakoodeista löytyi myös P11997B, joka vissiin on että dieseliä on tankissa liian vähän. Jääkö tuollainen todella muistiin jos on ajanut tankin niin tyhjäksi että "bensavalo" syttyy? :o

Edit:

Täytön hintatarjouksia:

Autofit Hyvinkää: 250 €
Mega-auto Porvoo: 380 €
Mäkelän kone: 450 €
« Viimeksi muokattu: 02.12.2021, 13:24:26 kirjoittanut drinkalot »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 752
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #176 : 02.12.2021, 14:16:51 »
Ritiko Turussa  veloitti vaihdosta oliko se nyt 30 € vai 50 €, kun oli omat Eolykset Motonetistä mukana.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #177 : 02.12.2021, 16:54:46 »
Mikä jarruneste sopii kyseiseen autoon? Dot 4 vai onko tarkempia kriteereitä?

Total kertoo seuraavaa HBF 4 OEM+ ja HBF 4 eli synteettinen do4 jarruneste. Mutta jos olisin uutta laittamassa, niin melkeinpä laittasin dot 5.1 nestettä elikä korkeampi kiehumispiste ja kunhan et mene kaatamaan dot 5.0 eli ei ole sekoituskelpoinen dot 3/4/5.1 kanssa.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 567
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #178 : 03.12.2021, 06:58:48 »
Auto: 308 BlueHDi GT 2015

Käytin 210000 huollossa (260 €, Autofit Hyvinkää) ja samalla tarkastivat vikakoodit kun ilmoitti että "engine fault, repair needed" mutta ei sytyttänyt sitä varsinaista vikavaloa. Vikalistassa näkyi P15B300, eli käsittääkseni Eloys-nestettä haluaisi lisää. Onko kellään kokemuksia mitä tuollainen täyttö maksaa?

Tajusinpa että tässä(kin) PSA on tyhmentänyt autoaan, nimittäin 2011 508 osasi kyllä ilmoittaa nimenomaan että haluaa tuota lisäainetta, mutta tämä 2015 308 antaa vaan tuon geneerisen ilmoituksen josta syy pitää sitten kaivaa testerillä. Vai onkohan tässä ajatus että korjaamot saavat lisää laskutettavaa?

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 567
Vs: 308 - Huolto ja huoltohinnat (2013-)
« Vastaus #179 : 09.12.2021, 10:32:30 »
Ja nyt kävi ilmi että jokin (kivi tms?) on tehnyt kolon kompressorin hihnapyörään joka sitten on suikaloinut apulaitehihnaa ym.

Kuulema tuota hihnapyörää ei missään myydä erikseen vaan pitäisi vaihtaa koko kompura missä ei sinänsä ole mitään vikaa itsessään. Onko ihan oikeasti niin ettei tuollaista pikkuisaa myydä?