Rakentelinpa sitten minäkin joutessani virta-avaimen uusiksi. Vanha oli jo kulahtanut, avaimen linkkujousi kuoleentunut, joten avain heilui kuin se kuuluisa hullun... Lisäksi näppäinmatto oli tiensä päässä, ja kotelo joskus taitamattomasti avatessa säretty ja liimattu sen jälkeen epoksilla puoliskot yhteen.
X-partsilta ostin uuden kotelon, ei se netin halvin, mutta vaikutti laadukkaalta. Ylpeästi uuden kotelon kanssa suutarille, jossa kävi ilmi, että tuo avainrunko on kapeampi (n. 7mm) kuin omassa avaimessa (n. 9.5mm). Jyrsiminen sinällään olisi onnistunut. X-parts ei myy kuin kahdella eri rungolla, uralla ja ilman, joten kaikkiin sopivaa sieltä ei siis saa.
Noh, ei muuta kuin vanhasta avainosa irti (se pieni putkisokka irrottamalla) ja kilkkeet uuteen koteloon, hyvin toimii.
Seuraavaksi täytyy hankkia siihen vara-avaimeen myös uusi kotelo, se on säretty perusteellisemmin, korjaus tehty jesarila. Miksi ihmeessä ihmisten täytyy särkeä paikkoja, ei kait tuo pariston vaihto liikkeessä maltaita maksa
Avaimen kotelo siis tällainen:
https://www.x-parts.fi/tuote/avaimen-kuori-3-nappia-ei-patteripaikkaa/Toinen mikä ihmetyttää, on se, että näinkin vähillä kilometreillä avaimet on noin huonossa hapessa. Satatuhatta enempi ajetussa kakkosautossa (C5) ei avain paljoa uutta häpeä. Taikka sitten siihen on kuoret joskus vaihdettu.