Kirjoittaja Aihe: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto  (Luettu 6424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #15 : 27.03.2021, 09:16:18 »
Minusta tuo kenno saattaa tullakkin, mitä katselin kennon pään kuvia. Aika iso kenno on, että tehoa pitäisi löytyä. Minullakin kiinnostaa kun ajattelin kesällä tehdä saman kun kenno on niin tehoton. Tuo tukirauta on yleensä alhaalta pultattu johonkin niin saatko sen irti alhaalta. Tuo rauta on hitsattu siihen poikkipalkkiin joka löytyy likimain kaikkien autojen kojetaulun alta. Jos saat sen alhaalt irti niin se voisi jonkun verran antaa periksi. Kyllä vain, katsoin 607 Dasboard Removal missä loppupuolella näkyy tuo rauta. Se on pultattu kympin pultilla. Jos tuon irrottaa niin kojetaulun alaosaa pystyy taivuttamaan taakse ilman että mitään ihmeitä tapahtuu. Ja yksi keino voisi olla irrottaa palkkin päät tai pää jolloin varmasti se antaa sen muutaman sentin periksi. Palkin päät on helposti näkyvillä. Tämmöistä minä yrittäisin. Laittaa siihen pienen kuormaliinan ja sitten sitä kiristää tarvittavan verran. Ja sitä ennen sahaa sinne laitteeseen siivuiksi sen kennon. Näin minä lähtisin tuota ratkaisemaan. Mutta vaikkapa kesällä tuon ajan kans irrottelu ei ole mikään ongelma. Pitää olla vain järjestelmällinen. Perusruuvaustahan tuo on.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2021, 09:32:00 kirjoittanut PeugeotDriver »

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #16 : 01.04.2021, 20:03:57 »

Kiitoksia jälleen vinkeistä ja ideoista. Pääsen pääsiäisen aikaan ja tai sen jälkeen tuon kennon kimppuun. Täytyy sitten vähän katsoa mikä on hyvä ratkaisu.

Yhtenä vaihtoehtona on tosiaan sen raudan poikkaisu ja kääntäminen sivuun ja liittäää se sitten esim. lattaraudan palalla takaisn. Hitsata en osaa ja autossa hitsaaminen ei muutenkaan ole välttämättä hyvä vaihtoehto.

Voin päivitellä tänne tuloksia.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #17 : 04.04.2021, 10:11:23 »
Eilen homma jatkui sen verran, että periaatteessa sen pitäisi olla kennostoon menevien putkien irroitusta ja itse kennoston irroitusta vailla.

Putkia kennostossa kiinni pitävä ruuvi oli hankala. Ahtaassa paikassa ja se kääntyy vielä kojelautaan päin.

Otin irti myös yhden läppämoottorin ja todennäköisesti täytyy irtoittaa vielä tuulettimen moottori.

Auto on muutaman sadan kilometrin päässä kotoa ja kauppaan on vajaa 20 km, joten varmistelisin vielä pari asiaa. Pakko välttää kaikkia äkkinäisiä ratkaisuja.

1.Onko kennossa niiden kolmen ruuvin lisäksi klipsit, jotka pitävät sen paikallaan? Tarkoitan siis sitä kotelon kantta vai mikä se on, jonka takana itse kennosto sijaitsee. Sinne taakse on aika hankala nähdä ja ei ainakaan ” heittämällä” tunnu irtoavan. Sama koskee noitä kennoon. meneviä putkia. Ilmeisesti pitää käyttää kohtuullisesti voimaa tai löysätä mahdollisesti niitä putkia kiinni pitävää ruuvia myös moottoritilan puolelta.

2. Oliko täällä joku, joka on vaihtanut tuon kennoston koskematta siihen edessä olevaan kojelaudan tukirautaan? Itsellä ei ole hitsivehkeitä ja, jos sen sahaa ja vain koittaa kääntää paikalleen, niin pelkään siitä seuraavan omistusajan kestäviä nitinöitä ja natinoita. Ostin kyllä varuiksi kulmaraudan palasen, josta saa tarvittaessa muovattua kappaleen, jonka löisi sitten ruuveilla kiinni siihen tukirautaan. Jos se ajaisi hitsin virkaa.

3. Ajatus olisi vaihtaa kennosto irrottamatta putkia konehuoneen puolelta ja tyhjentämättä järjestelmää, niin tuleeko siinäkään tapauksessa tulvaa auton lattialle? Tuossa ylempänä ketjussa kerrottiin, että ei, mutta varmistaisin vain tämänkin.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2021, 10:49:23 kirjoittanut Peugeotti »

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #18 : 04.04.2021, 12:34:51 »
Vastaan tuohon viimeiseen kun ei ole kokemusta tuosta 607:sta. Itse vaihdoin muutama kuukausi sitten 508:sta kennon. Itsekin pelkäsin että tuleeko kaikki vedet lattialle.

Itse irroitin rintapellissa olevat putket ja puhalsin paineilmalla vedet pois. Vähän rättiä ja kättä väliin ettei ilma karkaisi pois siitä putken päästä josta ilmaa puhalsin. Tein näin myös toiselle putkelle. Olin aika skeptinen sen suhteen että mahtoiko se todellakin poistaa kaikkia nesteitä kennosta. Yllättävän hyvin se nähtävästi toimi ja jalkotila pysyi kuivana. Tietty jos ei ole paikanpäällä kompressoria ja puhalluspistoolia lienee homma vähän vaikeampi.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #19 : 04.04.2021, 14:35:54 »
https://www.youtube.com/watch?v=jEi8IbnQOtA

Kennon vaihto kojelaudan irroittamisella. Ei tuo nyt ihan hirveältä työltä näytä.
Audi A4 Tdi Q

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #20 : 18.04.2021, 11:54:53 »
Päivitelläänpä hieman tuloksia ja samalla joitain vinkkejä, jos joku muukin tuohon hommaan alkaa.   

Kennon vaihto onnistuu tosiaan apukuskin jalkatilasta, mutta vaatii työtä ja viitseliäisyyttä. Ainakin itsellä meni aika paljon aikaa, kun joutui pohtimaan eri vaihtoehtoja, työskentelytila on erittäin ahdas ja työasennot hankalia. Aikaisempaa kokemusta ei myöskään hommasta ollut ja netin ohjeiden ja videoiden avulla mentiin.

Muutamia huomioita:

1. Hanskalokeron muoveja joutuu modaamaan. Muuten kenno ei mahdu tulemaan mitenkään ulos. Itse otin palan sieltä ja palan täältä, jolloin kennoa sai pikku hiljaa tulemaan enemmän ja enemmän ulos.

2. Kenno ei anna periksi, joten sen taivuttaminen ehjänä ei onnistu. Itse sahasin sen kolmeen osaan, olisi päässyt helpommalla, kun olisi sahannut heti reippaammin, mutta kun joutui kokeilemalla menemään, niin sahasin ensin palan sieltä ja palan täältä jne. Sahaaminen oli myös hankalaa johtuen työasennosta ja aiemmin mainitusta ahtaasta työskentelytilasta. Itse käytin rautasahan terää ja poraa vielä apuna, jolla tein apureikiä, mutta siihen voi olla parempiakin välineitä. Kenno menisi helposti poikki  ja on muuten pehmeä, mutta kennon sisällä olevat putket vaativat työtä. Kokeilin myös Tremeliä, mutta ainakin tuo omani osoittautui liian heppoisaksi.

3. Loppuvaiheessa kävi myös niin, ettei maltti ihan riittänyt ja viimeinen repäisy poikkaisi hanskalokeron alaosan muovin. Olisi voinut loveta sitä reippaammin sieltä matkustamon puolelta ja sitten liimata kiinni tai sitten sahata se suosiolla poikki heti alkuunsa, niin olisi säästänyt paljon aikaa ja vaivaa. Ei vaan alussa raaskinut oikein millään alkaa hajotuspuuhiin  :'(  Yritän linkata kuvan, jossa näkyy sahattu rauta ja se poikki mennyt muovi on siis se hanskalokeron "pohja" sen saa kyllä korjattua liimalla ym, täytyy vielä pohtia eri vaihtoehtoja. Tukiraudan ajattelin korjata reikä/lattaraudalla.

4. Kannattaa tarkistaa, että kennossa on ruuvin reikä valmiina osaan, jolla tulo, - ja paluuletku kiinnittyy kennoon. Itse en sitä tarkistanut ja kenno oli jo kiinni, kun huomasin, ettei täysin valmista reikää ole, tai on, mutta se on peitetty ja sen joutuu naulalla tm. sellaisella etsimään ja tökkäämään kennon läpi. Kannattaa tämä osio tehdä ennen kennon kiinnittämistä, pääsee helpommalla.

5. Tuo kyseinen ruuvi on myös hankala irrottaa ja vielä hankalampi saada paikalleen kennon ollessa kiinni. Nyt tekisin niin, että työntäisin sen jo valmiiksi kennon läpi, jolloin sen saaminen siihen "letkuprikkaan" helpottuu huomattavasti. Amatöörin virheitä.

6. Ja, ettei olisi mennyt liian helpoksi, niin saatuani lopulta homman lähelle mallia, niin kennoon menevän letkun ilmausruuvi katkesi ja iso osa siitä jäi sinne sisään. En saanut sitä muuten kuin poraamalla sieltä pois. Ruuvia ei saa merkkiliikkeestä erikseen, vaan pitäisi tilata myös letku samalla, joka maksaa 170 €. Onneksi sain yhden purkaamon kautta uuden ruuvin.

Tuossa aiemmin moni ehdotti kojelaudan purkua ja sen olisi voinut tehdä, jos olisi ollut käytössä sisätilat. Nyt vaihto tapahtui ulkosalla ja mökin pihassa, niin se vaihtoehto jäi pois. Suosittelen kyllä tuon kennon vaihtoa kojelaudan irrottamisella, jos siihen on paikka ym. Pääsee varmasti helpommalla, eikä  eikä tarvitse sahailla osia pois hanskalokeron muoveista.


Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2021, 11:59:29 kirjoittanut Peugeotti »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #21 : 18.04.2021, 19:07:06 »
Esimerkillistä dataa 607 vastaavan harmin kohtaaville. Puolittuu tuolla ohjeella, kannattaa venytellä..
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #22 : 18.04.2021, 20:30:34 »
Esimerkillistä dataa 607 vastaavan harmin kohtaaville. Puolittuu tuolla ohjeella, kannattaa venytellä..

Kiitos JPL ja täytyy yrittää venytellä  :)

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #23 : 01.09.2021, 16:30:34 »
Tuli keväällä tosiaan tuo kenno vaihdettua ja eilen hieman säikäytti autoa imuroidessa. Apukuskin lattia jonkin verran märkä. Jäähdytinnestettähän se.

Tänään purin verhoilut ja muut hässäkät edestä pois. Kennon alaosassa oli yksi pieni pisara. Muuta näkyvää ei ollut. Ilmasin samalla sen järjestelmän sillä limsapullokikalla, eli pohja pois ja ainetta täyteen. Tänä aikana ei mistään mielestäni tiputtanut, eikä mikään paikka näyttänyt kostealta.

Voi olla, että kun välillä koittanut ilmata siitä järjestelmää sen lämppärin letkussa olevan ruuvin kautta, niin silloin nestettä on ajautunut jotain kautta myös sisään. Jätin verhoilut kasasmatta ja täytyy seurata tilannetta. Kenno on Valeo ja taitaisi olla aika harvinaista, että vuotaisi jo noilla kilometreillä.

Ilmaa tuli järjestelmästä jonkin verran itsestään ja enemmän, kun paineli samalla ylävesiletkua. Ilman letkun painamista, ilmaa ei mielestäni loppuvaiheessa enää tullut. Pidin autoa tyhjäkäynnillä noin 20-25 minuuttia. Sitten oli pakko lopettaa, kun pullopatentti alkoi vuotamaan.

Jaarittelun jälkeen asiaan. Pari kysymystä viisaammilta.

1. Kun ylävesiletkua painelee, niin tuleeko silloin ilmakuplia, vaikka järjestelmässä ei olisi ilmaa? Eli, ilmaa ei tullut loppuvaiheessa itsekseen, mutta sitä letkua painellessa lähes aina nousi ilmakuplia sinne pulloon. Onko tämä normaalia, vai pääseekö järjestelmään jostain ilmaa? Nestettä ei omasta mielestä häviä.

2.Jos kannentiiviste vuotaisi, niin kupliiko se silloin koko ajan itsekseen ja voiko sitä pakokaasua olla huomaamatta? Mielestäni pakokaasu ei kyllä haissut.

3. Onko siellä järjestelmässä voinut sen ilman takia olla painetta, joka olisi voinut työntää sitä nestettä niistä sisäpuolen O-renkaista läpi? Täyä kyllä epäilen, koska ne putket oli aivan kuivat.

Muoks. Tyhjäkäynnillä sisään tuli koko ajan kuumaa ilmaa.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2021, 16:37:02 kirjoittanut Peugeotti »

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #24 : 02.09.2021, 22:13:27 »

Pieni päivitys..

Aamulla pari tippaa jäähdytinnestettä näkyvillä ja matto kostea. Nyt, kun sitä ihmetteli uusin silmin, niin selvästi oli nähtävissä, että vuoto tulee siitä prikkativisteen luota. Eli, siitä, joka tiivistää kennolle menevät putket kennoon. Jännä, ettei eilen vuotanut vaikka auto kävi paljon tyhjäkäyntiä ja ajoin vielä jonkunlaisen lenkin sen jälkeen.

Sen prikkatiivisteen kiristinruuvi on aika ahtaassa paikassa ja se ruuvi kääntyy vielä sisäänpäin. Motonetista hain sellaisen pienen päästä taittuvan räikkävääntimen, jolla homma onnistui aika näppärästi. Paljon helpommin, kuin tavallisella. Ruuvi oli selkeästi vähän löysällä. Katsotaan auttaako, vai joutuuko ne putket ottamaan irti ja uusimaan tiivisteen O-renkaat. 

Voiko se muuten vetää ilmaa sinne järjestelmään tuollaisesta tiivistevuodosta?

Garfield

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #25 : 02.09.2021, 23:20:19 »
Jännä, ettei eilen vuotanut vaikka auto kävi paljon tyhjäkäyntiä ja ajoin vielä jonkunlaisen lenkin sen jälkeen.
Alkava kennon o-renkaiden vuoto näkyy usein vain hetken kylmällä moottorilla. Vasta kun vuoto ajan kanssa pahenee se alkaa näkyä myös lämpimällä moottorilla.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #26 : 03.09.2021, 00:27:54 »

Kiitos vastauksesta.

Tuo voisi selittää sitten tuon vuodon yön aikana.

Täytyy hetki katsella paheneeko tilanne. O-renkaat on vain muutaman kuukauden ikäisiä, eli jos vuotavat, oon varmaan asennusvaiheessa möhlinyt jotain.

ts18056

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #27 : 10.05.2022, 20:49:08 »
Mitään keinoa, millä tuon vuodon saa paikallistettua (kenno vai noiden o-renkaiden vuoto)? Kevätsiivousta tehdessä, apparin matto märkänä, kuskin puoli kuiva. Purin konsolin ja hanskalokeron verhoilua, ja kaikki näyttää kuivalta?

Niin, ja onko kukaan teettänyt tuota vaihtoa, paljonko kustansi?

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #28 : 14.05.2022, 18:45:00 »
Mitään keinoa, millä tuon vuodon saa paikallistettua (kenno vai noiden o-renkaiden vuoto)? Kevätsiivousta tehdessä, apparin matto märkänä, kuskin puoli kuiva. Purin konsolin ja hanskalokeron verhoilua, ja kaikki näyttää kuivalta?

Niin, ja onko kukaan teettänyt tuota vaihtoa, paljonko kustansi?

Ehdottaisin, että ajelet jonkin aikaa ne verhoilut irti. Jos, se vuotaa siitä prikasta, niin sen kyllä huomaa. Se kastuu (ainakin mulla) siitä prikan luota. Jos, matto on tosi märkä, niin epäilen kennoa. Kyselin silloin pari tarjousta, kun oli ajankohtainen. Haitari taisi olla 300-600. Ähräsin sen lopulta itse.

ts18056

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 607 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #29 : 17.05.2022, 14:56:33 »
Jeps, ei ollut matto enää kostea, vaan ihan märkä. Auto on nyt pajalla purettavana, 8 tunnin töitä noi uhkaili. Valeon kennoa ei näytä olevan enää saatavilla, Thermotecin tilasin Autodocista. Hinta oli postikuluineen puolet siitä mitä täällä tukkuri tarjosi.
Onko noi tiivisteet ihan normaaleja O-renkaita, vaiko jotain spesiaaleja? Täällä nimittäin tukkuri väitti että ei tule mukana, Saksassa tekninen tuki taas Thermotecistä sanoi, että tulee. Irrallisena ei alkuperäisiä saa, pitää kuulemma tilata Ranskasta koko putkisto?