Kirjoittaja Aihe: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)  (Luettu 16527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alfissimo

  • Vieras
208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« : 07.01.2017, 01:52:00 »
Auto: 2013 208 1,2 VTi 82.

Aloitetaan kysymällä, onko 208:n huohottimessa mitään erikoista huomioitavaa jäätymisriskin suhteen? Tarvitseeko putsata "koko ajan" tai olisiko eristeet paikallaan vai onko ns. huoltovapaata lajia?

Toinen mihin kiinnittänyt huomion, että kovemmalla pakkasella on kuin moottorissa olisi jarru päällä, vaikka vesilämmöt olisikin olleet jo pidemmän aikaa normilämmössä. Tänään ajoin -21-25 pakkasessa n.50km lenkin muutamilla lyhyillä pysähdyksillä ja koneen sammutuksilla, mutta missään vaiheessa koneesta ei kadonnut tahmeus, joka selvästi kylmästä ilmasta johtui. Tankilla nollasin tietokoneen ja kulutuskin näytti 6.9, kun normaalioloissa, siis lämpimällä koneella vielä -10 pakkasessakin, vastaava 12km pätkä tankilta kotiin on mennyt 5.3-5.4 kulutuksella.

Tahmeus ja puolentoista litran nousu kulutuksessa johtuu jostain, jonka kylmä aiheuttaa, joten olisiko kokemuspohjaista havaintoa, että mistä tarkemmin ja mitä asialle voisi tehdä? Keulassa jo on joku selkeästi tehtaan tarjoama puolimaski paikallaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #1 : 07.01.2017, 06:20:04 »
Ja olet ihan varma ettei mikään jarru jäänyt laahaamaan? Noin kun yleensä se kankeus poistuu kyllä siinä kun jonkun matkaa on ajettu. Kulutuksen kasvu on jossain määrin normaalia, mutta tuolla prosentilla, ehkä ei.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #2 : 07.01.2017, 10:48:21 »
Tuota epäilin itsekin ja tuon takia jarrut tarkistinkin. Pari terävää painepotkua paikallaan, muutamat kunnon abs-jarrutukset ja varmuudeksi pari ESP-aktivointiakin eri suuntiin. Parkissa auto valui vapaasti, joskaan ei ihan niin herkästi, kuin normaalisti, muttei vastustanutkaan.

Ongelma oli siis ensimmäisen kerran päällä vasta eilen kovemmalla pakkasella. Täytyy tuohon jarruosastoon kiinnittää huomiota paremmin, jos kerran muuta selkeää syytä ei ole.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #3 : 08.01.2017, 00:16:03 »
Tänään ajelin muutaman kymmenen kilsaa ilman ongelmaa, joten taitaa oikeasti kaatua jarruosaston piikkiin tuo eilinen tahmeus, joka sinällään mystistä, että kylmästä se silti selkeästi johtui. Käsijarru oli ollut täysin normaalisti parkissa päällä, mutta niin se on ollut muissakin keleissä ilman mitään ongelmaa. Rummuthan tuossa takana on.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #4 : 08.01.2017, 00:38:40 »
Kyllä tuo voi mennä aivan pakkasjäykkyydenkin piikkiin. Ajoin perjantaina tasan 40 km töihin, pakkasta 23 astetta.  Auto näytti kyseiselle pätkälle kulutukseksi 6,3l/100km.  Normaalisti nyt talvella menty 4,7 sama pätkä ja kesäkeleillä alimmillaan 3,6l. Ja moottorinlämmitystähän tässä laitteessa ei ole. Auto ei varsinkaan alkuun rullannut normaalisti.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #5 : 08.01.2017, 14:29:31 »
Minne se jäykkyys sitten kylmästä tulee, kun ei pidempi siivu ja muutamat paikallaan olot sammutettuna sitä poistaneet. Moottori kyllä otti lämpimänä kierroksia normaalisti, kun valtatielle kiihdytti.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #6 : 07.02.2017, 12:34:40 »
Tässä on jotain mystistä, sillä nyt taas kun pakkanen kiristyi alle -10, auto jäykistyi ja vie tasa-ajossa litran "liikaa" verrattun pari astetta lämpöisempiin keleihin. Jarrut mielestäni eivät jää päälle ja miksi toisalta yhtäkkiä jäisivät, kun eivät esim. -8 lämpötilassakaan jää. Lähtö tolpasta muutaman tunnin lämmityksellä, eikä 30km maantiepainotteinen, silti pydähdyksiä ja kiihdytyksiä sisältävä, työmatka saanut autoa notkistumaan, vaikka lämpömittari kyllä nousi asentoonsa ihan normaalisti.

Moottorin ääni ehkä hieman karkeampi myös lämpöisenä, joten tuota huohotinta en edelleen täysin pois sulje. Onkos huohottimessa mitään muuta erikoista, kuin koneen yli menevä melko ohut putki? Selviäähän se tutkimalla, mutta toki ennakotieto auttaisi, jos joku aiemmin avannut.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #7 : 07.02.2017, 12:37:37 »
Eihän pyöränlaakereissa voi oikeasti olla jotain aurinkorasvaa, joka jäykistyy alle -10 pakkasessa liikaa. ::)
Ei kyllä jaksais ehjiä laakereita tuollaisen takia jumpata...

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #8 : 08.02.2017, 08:14:51 »
Pyöränlaakerit ei voi yksin tehdä tuollaista. Nehän joutuisi aiheuttamaan maantieajossa sellaisen jarrutehon, että lämpenisivät vähän turhankin paljon. Vaihteistoöljy voisi ehkä vaikuttaa, vaihteistossa on ainakin massaa jota vastus lämmittäisi? Tai sitten kyse on vain moottorinohjaimen ohjelmasta, jossa kylmä imuilma vaikuttaa johonkin polttoaineen syöttöön. Ehkä tuossa on monen asian yhteisvaikutusta.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #9 : 08.02.2017, 10:06:22 »
Noin minäkin näen ja ymmärrän, ettei se laakereista voi johtua, mutta monta muutakin kummallisuutta on vuosien varrella vastaan tullut.

On täysin järjenvastaista tuo käytös, kun perstuntuma sanoo, että on jarru joka jumii, mutta silti auto rullaa ilman minkäänlaista vastusta tasamaalla samalla tavalla kuin silloinkin, kun ongelma ei ole päällä ja silti seuraavassa liikkeellelähdössä vastustaa, vaikka valumis-/rullaustestin jälkeen ei jarruun ole hipaissutkaan.

Vaihteistoöljyjä mietin itsekin ja täytyy oikeasti ottaa asiaksi vaihtaa lootaöljyt, käydä jarrut läpi ja samalla keikauksella katsoa huohotinosastokin. Ei vaan pääkoppa anna myöten jättää sikseen, vaikka kohta kelit lämpeneekin ja ongelma on selkeästi johdannainen kylmyyden kanssa. Tänään mittarissa -13 ja ongelma lievempi.

antsu

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #10 : 08.02.2017, 10:19:38 »
Mulla oli aikoinaan autossa itä-saksalaiset Pneumant talvirenkaat. Niihin jäi kovalla pakkasella lommo pysäköitäessä maata vastaan jääneeseen kohtaan ja töyssytellen mentiin aamuisin monta kilometria ennen kuin renkaat lämpenivät ja pyöristyivät.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #11 : 20.02.2018, 06:19:05 »
Niin järjenvastaiselta kuin se kuulostaakin, niin tämä ongelma ilmeisesti liittyi sittenkin jarruihin, vaikka tuolloinkin paikallaan rullasi melko kevyesti. Syksyllä vaihdoin jarrukierroksen ja ei ole enää tänä talvena esiintynyt, vaikka pakkasta olisi ollut -15. Ns. normaaliksi luokiteltavaa kylmäkankeutta toki on, mutta käyttäytyy lämmetessä siten, kuin voisi olettaakin.

matias123

  • Vieras
Vs: 208 - Moottorin toiminta pakkasella (VTi)
« Vastaus #12 : 15.04.2018, 13:06:07 »
Rumpujarru vaatii jatkuvaa huoltoa eli vähintään puhdistuksen joka vuosi ja jos ei jaksa tehdä niin joka toinen vuosi vähintään. Ne nimittäin juuttuvat lopulta kokonaan, jos huoltoa ei tee moneen vuoteen. Oireet kutakuinkin tuommoista lievää laahausta pakkasella, joka sitten välillä korjaantuu mutta lopulta tulee takaisin pahempana. Katsastuksessa ei sanota asiasta mitään, jos sattuu käyttämään kesäkeleillä. Yllätys odottaa parin talven päästä. Näin on vanhojen autojen kanssa ja koskee varmasti myös 208:n rumpujarruja. 

Ja kun olit ilmeisesti joutunut tekemään takajarruhuoltoa toisesta viestiketjusta päätellen. Itselläni oli vähän sama vanhemman pösön kanssa. Ajattelin sen johtuvan käsijarrusta, mutta vika tosiaankin ylhäällä kuvatunlainen. Ne pitää huoltaa säännöllisesti ja tuo mutterisysteemi on niin työläs avattava käsipelillä, että monellahan se jää tekemättä.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2018, 13:10:29 kirjoittanut matias123 »