Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 24068 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #105 : 17.03.2021, 01:12:21 »
Siis kaukosäätöavain ei toimi lainkaan edes nappeja painelemalla?
Niin... aika monta kertaa olen jo sanonut ettei minkään napin painallus tee yhtään mitään. Autoon ei ole mitään asiaa kaukosäätimellä. En tiennyt että tuossa on joku virransäästö olemassa. Selittää sen miksi kaukoohjain tippuu välillä pois käytöstä. Eli siinä on sitten joka vika ettei osaa herätä. En ole jaksanu perehtyä kun kuulostaa juuri sellaiselta vialta josta kukaan ei ole ihan takuuvarma mistä kiikastaa. Tulee turhan kalliiksi jos tuollaista vikaa lähtee kokeilemalla korjaamaan. Autoon on joka tapauksessa aina päässyt sisälle (ei tosin kaukosäätimellä).

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #106 : 17.03.2021, 08:30:56 »
Niin... aika monta kertaa olen jo sanonut ettei minkään napin painallus tee yhtään mitään. Autoon ei ole mitään asiaa kaukosäätimellä. En tiennyt että tuossa on joku virransäästö olemassa. Selittää sen miksi kaukoohjain tippuu välillä pois käytöstä. Eli siinä on sitten joka vika ettei osaa herätä. En ole jaksanu perehtyä kun kuulostaa juuri sellaiselta vialta josta kukaan ei ole ihan takuuvarma mistä kiikastaa. Tulee turhan kalliiksi jos tuollaista vikaa lähtee kokeilemalla korjaamaan. Autoon on joka tapauksessa aina päässyt sisälle (ei tosin kaukosäätimellä).

Pitäisiköhän tehdä jo oma topic tälle avain ongelmalle? Oletkos kokeillut ohjekirjan ohjeistusta? Katkaise sytytysvirta, Paina heti jotakin kauko-ohjaimen painikkeista muutaman sekunnin ajan, kytke sytytysvirta.

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #107 : 17.01.2022, 13:59:59 »
Moro,

Auto: 2013 508 2,2 HDi 204 GT (automaatti).

Tuli vaihdettua autoon viikonloppuna uusi akku, paikalle heilahti Exide AGM 70Ah/760A EK700
Auto lähti kyllä hyvin käymään, mutta pikkuhiljaa lisääntyneet ecomy mode ilmoitukset johtivat siihen että päädyin vaihtamaan uuden akun.

Vaihdon aikana syötin varavirtaa autoon OBD-liittimen kautta. Pakollistahan tämä ei ole, mutta eipä tarvinnut ainakaan mitään asetuksia räplätä uudelleen kun kaikki säilyi muistissa.

Syötin varavirtaa OBD-liittimen kautta yhdistelmällä. Bacho BELMS12OBDL + adapteri + ulkoinen auton akku.
Tuo Bacho on kyllä helppo ja turvallinen käyttää kun siinä tämä ominaisuus :
Lainaus
Automaattinen tunnistus: Laitteen sopivuus ajoneuvon elektroniikkajärjestelmään (soveltuvuus muistinsäilytyksen vaatimaan virtalähdekäyttöön) tarkistetaan automaattisesti

Tässä alla linkit noihin jos joku kiinnostuu.

OBD --> https://www.bahco.com/fi_fi/diagnostiikkamuistinsailyttaja-ja--tunnistin-pb_belms12obdl_.html
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000586/Bahco-BELMS12OBDL-OBD2-muistin-saastaja-Memory-saver

Adapteri --> https://m.motonet.fi/fi/tuote/482100/Tupakansytytinpistorasia-hauenleuat

Akun vaihdon yhteydessä tuli samalla vaihdettua uudet xenon-polttimot, kyllä vaan maisema kirkastui  :)
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #108 : 17.01.2022, 20:04:39 »
^Tarviiko testerillä kertoa uudesta akusta?
Toinen juttu. Voinko syöttää varavirtaa Ctekin laturilla suoraan + kenkään ja - maadoituspisteeseen? Laturissa on jatkuva 12V tasavirta syöttö.
Akun vaihto kun alkaisi kohta olemaan ajankohtainen.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #109 : 17.01.2022, 22:29:16 »
Muistelen kyselleeni oman akunvaihdon (v2015 blueHDI 2.0 S&S:llä) jälkeen virallisesta huollosta ja saaneeni vastauksen että ei tarvi kertoa, mutta muisti voi tehdä tepposen. En kuitenkaan ole käyttänyt akun vaihdon takia huollossa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #110 : 18.01.2022, 00:00:13 »
Voinko syöttää varavirtaa Ctekin laturilla suoraan + kenkään ja - maadoituspisteeseen? Laturissa on jatkuva 12V tasavirta syöttö.


Ei auto varmaan osaa erottaa milloin jännite tulee akusta ja milloin Ctekistä.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #111 : 18.01.2022, 06:24:41 »
Ei auto varmaan osaa erottaa milloin jännite tulee akusta ja milloin Ctekistä.

Mutta jos Ctek:ssä yhtään älyä, niin varmaan huomaa jos akku yllättäen katoaa virtapiiristä.

Itte virttelin viime kesänä vanhan moottoripyörän akun abikoilla akunvalvontamoduulin ruuvin ja rungon maadoitus ruuvin väliin.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #112 : 18.01.2022, 07:58:00 »
Mutta jos Ctek:ssä yhtään älyä, niin varmaan huomaa jos akku yllättäen katoaa virtapiiristä.

Itte virttelin viime kesänä vanhan moottoripyörän akun abikoilla akunvalvontamoduulin ruuvin ja rungon maadoitus ruuvin väliin.
Mulla on Ctek laturissa akusta riippumaton tasainen 12V jännite. Sellainen "Supply" tila.
"MXS 7.0 -laturia voidaan käyttää myös virtalähteenä 12 V:n laitteilla 7 ampeeriin saakka."
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #113 : 19.01.2022, 09:21:43 »
^Tarviiko testerillä kertoa uudesta akusta?
Toinen juttu. Voinko syöttää varavirtaa Ctekin laturilla suoraan + kenkään ja - maadoituspisteeseen? Laturissa on jatkuva 12V tasavirta syöttö.
Akun vaihto kun alkaisi kohta olemaan ajankohtainen.

Ei tarvitse kertoa testerillä, paitsi siinä tapauksessa jos vaihtaa specseiltään erilaisen akun vanhan tilalle.

Omassa autossa vanha akku oli AGM 70Ah/760A ja uudessa akussa on samat specsit.
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #114 : 19.01.2022, 19:54:04 »
Mulla on Ctek laturissa akusta riippumaton tasainen 12V jännite. Sellainen "Supply" tila.
"MXS 7.0 -laturia voidaan käyttää myös virtalähteenä 12 V:n laitteilla 7 ampeeriin saakka."

Samat. Latausliitin kuljettajan jalkatilassa Ctekin ledi-imaisimella.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #115 : 21.01.2022, 11:23:30 »
Ite latasin uuden ja vanhan akun täyteen sen jälkeen avaimet pois virtalukosta muutama minuutti odottelua, että mittaristosta häviää km lukema.
Sitten akku pois ja uusi tilalle, eikä mitää  ongelmia.
Autona 508 2.0hdi 2011 active

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #116 : 21.01.2022, 11:57:27 »
Ite latasin uuden ja vanhan akun täyteen sen jälkeen avaimet pois virtalukosta muutama minuutti odottelua, että mittaristosta häviää km lukema.
Sitten akku pois ja uusi tilalle, eikä mitää  ongelmia.
Autona 508 2.0hdi 2011 active

Eläs ny. Jouduit kuitenki asentamaan kellon ajan uudelleen.  ::)