Kirjoittaja Aihe: Partner - Koliseva ääni etupäästä ohjauspyörää käännettäessä (kääntölaakerit)  (Luettu 9913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarppi2

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 Partner 1,9 (diesel).

Rupesi muutamia viikkoja sitten autosta kuulumaan kovaa pauketta kun rattia käänteli varsinkin hiljasella vauhdilla ja paikoillaan. Auto otettiin nosturille ja kaveri kokeili heiluttaa hammastankoa ja totesi että se on rikki. Pauke loppui moneksi viikoksi ja nyt on ruvennut taas ääntä kuulumaan. Pystyykö tuollaista hammastankoa korjaamaan tai onko siellä jotain osaa minkä vaihtamalla saisi paukkeen loppumaan? Toi oli jännä että se pauke loppui itsestään pitkäksi aikaa.

Uusi hammastanko maksaa n. 270 e, joten ei hirveästi tee mieli uutta ostaa. Koiranluut, raidetangonpäät yms. on kunnossa.

Ratkaisu:

Tullaanhan päivittämään vielä tännekkin tilanne. Eli sama pauke alkoi noin viikko sitten yhtäkkiä ja tänään saatiin vika lopultakin selvitettyä, eli kyseessä oli nimenomaan tuo kääntölaakeri mistä MJ olikin maininnut. Jostain syystä pauke loppui aiempien toimenpiteiden ansiosta mutta jatkui uudestaan myöhemmin. Osa oli ruostunut jo puhki asti ja laakerit hanitti ja eli jo omaa elämäänsä siellä.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Ettei olisi kääntölaakerit jousien yläpäissä, jotka paukkuu?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Erittäin hyvä kysymys. Täytyy tarksastuttaa myös nämä, kiitos!

Etujousikin voi olla poikki ja aiheuttaa tuollaista ääntä käännettäessä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info