Kirjoittaja Aihe: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä  (Luettu 3716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #15 : 20.12.2020, 20:28:20 »
Aijaa, no sitä parempi. Pitää vissiin tilata koko säiliö kun niitä on aina uusista viidelläkympillä aina kahteentoista käytettynä. Oliko kukaan ottanut kytkintä irti? Miten lienee säiliössä. Ainoahan tuossa on se jarrunesteen kanssa räpiminen.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #16 : 05.02.2021, 14:46:00 »
.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2021, 14:49:59 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #17 : 06.02.2021, 10:00:17 »
Eilen kerkesin anturia kattella. Niin onko tämä nyt PTC vastus? Kun lämmitän sitä nappiparistolla niin se vastus laskee paristakymmenestä Ohmista noin puoleen. Että onko se niin, että siinä on jännite ja jarruneste jäähdyttää sitä ja vastus kuuluu olla tietyllä alueella. Mikä kiinteän vastuksen merkitys on? Onko se niin, että se ei olisi oikosulussa tuo luuppi? Kuvassa anturi on vielä Fairyssa että se vähän hämää. Oliko elektroniikan päivystäviä Dosentteja kuulolla? Kallishan tämä ei ollut, kun oli kuusi euroa Liettuasta mutta korva oli poikki. Onkohan tässä se vika vain, että ko se on semmoisessa aikamoisessa poterossa säiliössä niin se liikaantuu ja jarruneste ei jäähdytä tarpeeksi. Vaikea on saaha kuvaa mikä tuo putkilo on kun on niin pieni. Minusta se on vain lattalevy jossa kaksi ohutta liistakkoa. Että se niin kö lämpenis.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #18 : 06.02.2021, 14:05:29 »
Ettei olisi kapasitiivinen anturi.

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #19 : 06.02.2021, 14:32:24 »
Niin onko tämä nyt PTC vastus? Kun lämmitän sitä nappiparistolla niin se vastus laskee paristakymmenestä Ohmista noin puoleen.

Se on NTC (Negative Temperature Coefficient) jos se noin käyttäytyy, mutta en usko jarrunesteen määrää lämpötilan kautta tutkittavan. Tuntuu erikoiselta ajatukselta kun konehuoneessa kuitenkin lämpötila vaihtelee varsin paljon.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #20 : 06.02.2021, 18:51:35 »
No nyt tajusin, että sieltä lähtee jänniteviesti. Ihmettelin kun en saanut mitään resistanssin muutosta aikuiseksi. Ja jos on kaksi ohutta metallillevyä niin ensin luulin, että jännite lämmittää sitä jotenkin. Mutta nyt jos hieman pohtii niin eihän se resistanssi niin paljon muutu. Ja että jarruneste sitä jäähdyttäisi jotenkin. Ei tuo liuska kehittää jännitteen. Mikä tämä ilmiö on. Mitenhän se jarrunesteessä antaa sitten?
« Viimeksi muokattu: 06.02.2021, 18:56:03 kirjoittanut PeugeotDriver »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #21 : 06.02.2021, 19:16:49 »
Aik asimppelihän tuo on. Hälytysanturi saa joko 5V tai 12V syötön. Massavastus kertoo, että pistoke on kiinni, eli virapiiri ehjä ja perusvirta kulkee lävitse. Jos säiliössä on nestettä, niin neste vähentää anturin resistanssia ja virtaa kulkee enemmän. Auton tietokoneöly päättelee, että säiliössä on nestettä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #22 : 06.02.2021, 19:59:48 »
Niin minäkin ajattelin, mutta resistanssi ei muutu. Nyt rupesin muistelemaan että se voi olla simppeli kytkin. Ja kyllä nyt löyty oikea. Tuo sensori on oikeastaan kytkin. Nimittäin Reed kytkin ja vastus. Tuon vastuksen takia jumperi ei toimi. Ihmettelinkin, että mikä se siellä säiliössä kolisee, niin siellähän on magneetti.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #23 : 06.02.2021, 21:50:58 »
Piti oikein virkistää muistia vähän. Resistori on 55 kΩ eli vihreä vihreä oranssi punainen. Minun mittari näyttää 51 kΩ joka on sinneppäin kun on halpamittari ja resistori on vanha. Testasin magneetilla ja reed kytkin on aukeva. Kun aukaisin kytkimen kerran alkoi virtaa menemään läpi. Kytkimen pinnat oli siis hapettuneet ja magneetti liikutti sen verran että virta rupesi menemään läpi. Tuli vain mielleen että jos jarrunestestesäiliön pohjassa käyttäisi magneettia, niin siinä voisi olla korjaus. Tätä pitää kokeilla. Ainakin tämä kytkin olis ollut auki jos sen paikoileen olisi laittanut. Taitaa reed kytkin maksaa pari euroa jos sen korjaa. No näin tämä on käyty läpi kunnola.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #24 : 07.02.2021, 02:47:09 »
https://standexelectronics.com/applications-markets/brake-fluid/
Eli toiminta olisi oheisen linkin mukainen. Onko tosiaan tuossa huonosti näkyvässä kuvassa tuo ohut kohta reed-kytkin, kuvassa se näyttää metalliliuskalta ?
« Viimeksi muokattu: 07.02.2021, 02:52:07 kirjoittanut EFL605 »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #25 : 07.02.2021, 09:50:07 »
Ei, toiminta ei ole kuten sinä esitit. Ei tässä joutuu nyt hieman enemmän pohtimaan. Pelkkä nopea selailu ei riitä nytten. Tässä kytkimessä on avautuva Reed kytkin. Kun magneetti laskeutuu niin kytkin avautuu. Ja kun kärjet hapettuvat resistanssi pienenee, kunnes vikavalo syttyy. Tämä on tietysti siksi että valoa ei voi sammuttaa vain liitintä irrottamalla vaan virtapiiri pitää olla ODB:lle suljettu 55 kΩ resistanssilla. Kuvaa on vaikea saada kun kytkin on 1½ mm, paksu. Lisäksi tämä sivusto antaa tällä hetkellä minulle mahdollsiuuden vain alle 300 kB .png kuvan latausmahdollisuuden. ½ MB Uploadaaminen mobiililaajakaistan ei aikakatkaisun vuoksi ole mahdollista. Kuvan skaalaus 320 px@.3 MB leveydestä alas 520 px@½ MB leveyteen tekee tuon kytkimen kuvaamisessa riittävän tarkuuden. Se ei siis ole minun vika vaan systeemin vika.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #26 : 07.02.2021, 11:40:56 »
Kuvatiedoston  (esim. jpeg) voi pienentää kuvan kokoa kokoa pienentämättä, lisäämällä pakkaussuhdetta, ts. huonontamalla laatua. Onko jpeg sinulle mahdollinen tiedostomuoto. Esim. 50-60% laatu on ihan riittävä ja 1500 pikselin suuruisena pitäisi laatu riittää. Ei haittaa vaiika värisävyjen toistuminen vähän heikkeneekin. Näin ainakin omalla kohdalla ollut tähän asti.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #27 : 07.02.2021, 13:50:34 »
Tuo mainittu kuvamuoto on periaatteellisista syistä ihan mahdoton. En pidä siitä että se jotenkin tulee liitettyä Microsoftiin. Tuo pakkaaminen sun muut oli aivan hepreaa minulle. Mikä tuo puolitoistatuhatta on. Miten se sitten lasketaan? Ei sano mitään. Tämä png on suositeltu muoto etenkin nettisivuille. Gimp kuvankäsittelyssä se on luonnollisempi tapa toimia. Käytännössä skaalaan kuvaa kunnes se on jotakuinkin kolmesataa kB joka latautuu varsin helposti. png muoto juuri pitäisi toistaa paremmin tuon skaalauksen jälkeen. Ja nyt kaikki sitten menee katsomaan artikkeleita jpg vs png ja näin parannetaan digitalisaatiota ja luodaan kilpailukykyä kansantalouteen, tältäkin osin. Itse olen aikanaan kotiläksyni tehnyt ja se on kannattunut. En rupea nyt tässä avaamaan mitä käyttöjärjestelmää käytän mutta sen verran voin sanoa, että sehän ei ole muuten, ainoa se Microsoftin tuote. Kävin muuten laittamassa anturan paikoilleen niin katsotaan kun huomenna tarvitsee isoa leijonaa että jääkö mulla vielä sitten se ABS valo vielä pikku hankkeeksi tutkia. Mutta en ole löytänyt mistään kohtuuhintaista skooppia. Elikkä näillä mennään.   
« Viimeksi muokattu: 07.02.2021, 13:54:03 kirjoittanut PeugeotDriver »

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #28 : 07.02.2021, 14:15:49 »
Kävin muuten laittamassa anturan paikoilleen 

Kengät on siis korjattu 8)

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #29 : 07.02.2021, 14:25:54 »
Tein tuossa vielä vessassa avauksen että saahaan nyt se lopullinen selvyys tästä asiasta. Esitän samalla pahoittelut hurjasta Fein suurtaajuuskoneen pärinästä naapureille, tieteen nimissä. Lisäksi haluasin erityisesti kiittää Napapiirin vesilaitosta, kun eivät ole olleet millänsäkään jarrunestekorkista joka holahti vesiklosetista vahingossa. Sen voi postittaa minulle kunhan se löytyy sieltä päästä. Eli nyt joukolla taivastelemaan että kyllä siellä vain on koho ja varsin tarkasti laitettu magneetti ja vieläpä taitavasti osastoitu ulkoapäin vaatimattoman oloinen törppö.