Kirjoittaja Aihe: 508 - Kytkimen vaihto  (Luettu 7012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #15 : 27.09.2020, 12:29:17 »
Sitten oli onni onnettomuudessa, että tuli tuo vanhankansan stefa laitettua. Varmaan onnistuu niinkin kytkimen ilmaus, muttei ruiskulla ilmaaminenkaan mikä nopea keissi ole.
Jokainen tehköön tyylillään :) Homma ois nyt bueno ja kyllä kytkin on paljon entistä kevyempi ja tyhjäkäyntikin kuulostaa hiljasemmalta. Jotain kulumaa oli, vaikkei kytkinlevy pahemmin ollut ohentunut. Se piti vielä sanomani ettei mulla ollut kytkinlevylle mitään keskitystyökalua, vaan vetäsin kytkinlevyn maalarinteipillä keskelle asetelmaa kiinni ja sitten sac työkalulla painaa levyn ja asetelman vauhtipyörää vasten, tarkistaa resetoinnin ja kolme pulttia kiinni sitten sac-kalu irti ja loput kolme pulttia kiinni
 

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #16 : 15.03.2021, 20:37:29 »
Tässä videossa on ensimmäisen puolen tunnin ajan esimerkki siitä miten vaihdetaan 508 hodarin kytkin pihalla: https://youtu.be/nKVV9UPkPwE

On tuossa muutama sellainen asia, jota en tekisi samalla tavalla.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #17 : 15.03.2021, 21:02:28 »
Tuossa tuntee varmasti perjantai-iltana töitä tehneensä. Helpommallakin voisi leivänsä tienata, kova äijä !

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #18 : 15.03.2021, 22:17:54 »
Melkoinen kytkin-ninja!

Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #19 : 16.03.2021, 08:05:46 »
Tuossahan oli jotain tuttuakin. Kyllähän se tienaa kun ei tarvi seiniä maksaa. Ja onhan tuolla miellyttävä ilmasto. Ei tuo autotallista mitenkään eroa.  Miksi sillä on tuo talibaanihuivi päässä? Mikä on tuo legomatto?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #20 : 16.03.2021, 08:21:07 »
kommandopipo suojaa roiskeilta ja varmaan hyvä, tyköistuva päähine suojaamaan viimalta ulkona työskennellessä.
Näin kuvittelisin.

Ihailin tuota mattoa...
Selvästi työtavat ja -välineet "hioutuneet" olosuhteisiin sopiviksi.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Tozzi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure
Vs: 508 - Kytkimen vaihtoko ?
« Vastaus #21 : 01.07.2021, 08:42:05 »
Terve

Auto on 508 HDI 140, vm.2011 ja kilometrejä on vasta 103tkm. Näyttä/tuntuu siltä että kytkin on alkanut luistamaan. Nelosella kun tallaa kaasupolkimen pohjaan niin kytkimen ote alkaa kirvota siinä 2000rpm:n kohdalla. Saman ilmiön saa aikaa muillakin isoilla vaihteilla. Voiko tämä kytkin olla näissä näin heikko (tai kone niin vahva :D) että autolla, jolla on ajettu vasta satatuhatta on kytkin jo antautumassa ? Kytkin on kyllä ihan "normaalin tuntuinen". Ainut oire jonka muistan on, että joskus liikennevaloihin pysähtyessä ja auton ollessa vapaalla/tyhjäkäynnillä ja sivuikkunan auki olen hiljaisen klonk, klonk äänen kuullut. Kytkimen polkaisu pohjaan ja nosto on äänen poistanut. Kaksoismassa ei ravista kiidyttäessä. Autossa ei ole vetokoukkua, moottori on vakio ja muutenkin biili on ollut kevyellä käytöllä ja osaan käyttää kytkintä.

Voiko tässä olla jotain muuta syytä, esim. kytkimen käyttömekanismissa ? Käyttösylinteri tms ? Jotain muuta huomioitavaa ?
« Viimeksi muokattu: 01.07.2021, 09:36:26 kirjoittanut Tozzi »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #22 : 01.07.2021, 12:21:13 »
Heitän semmoisen, kun autollasi on ajettu noin (hämmästyttävän) vähän, voisiko kampiakselin stefa vuotaa öljyä kytkimelle?
Foorumin mekaanikot osaavat tähän vastata parhaiten.

Kuinka pitkään auto on ollut teillä? Uudesta?
Ja ei ole tyypillistä kytkimen (noin) nopea kuluminen tässä mallissa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #23 : 01.07.2021, 13:42:11 »
^
Aikoinaan oli Volvo 240 GLT ja siinä kampuran stefa vuoti. Kylmänä kytkin luisti heti jo pienillä vaihteilla, lämmetessään alkoi pitää lähes normaalisti.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #24 : 01.07.2021, 14:53:35 »
Eipä tuossa ole oikein muita vaihtoehtoja kuin kampiakselin stefan vuoto tai kytkimen väärä käyttö. Kytkinlevy ei kulu normikäytössä juuri lainkaan, luistatus ja nopeat lähdöt kuluttavat kytkintä. Edes kaupunkiajo ei kuluta kytkintä, jos se ei luistatuksella lämpene.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #25 : 01.07.2021, 19:04:07 »
Kuinka öljy pääsee vauhtipyörän toiselle puolelle? Vai pääseekö se vauhtipyörän pulttien kierteiden läpi?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #26 : 01.07.2021, 21:18:11 »
No se kyllästyy se vauhtipyörä öljystä, ja lopulta tihkuu toiselle puolen. Ilmiö on käänteisosmoosi. Sehän nanotasolla menee ne molekyylit pujottelemalla staattisen varauksen mukaisesti rautamolekyylien välistä ja kondensoituu toiselle puolen tietenkin. Johan tuo ilmiö on ollut tiedossa iät ja ajat.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #27 : 01.07.2021, 21:18:42 »
https://www.youtube.com/watch?v=V_lqnfUZfoI

Tuosta näkee miten se öljy leviää joka paikkaan.

Tozzi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #28 : 02.07.2021, 07:56:38 »
Terve

Kiitoksia asiantuntevista kommenteista. Auto on ollut uudesta, joten kaikki kilometrit on tuossa 100tkm:ssa. Autoja on tässä ehtinyt jo olla aika monta ja ensimmäinen tämä on, jossa on jotain ongelmaa kytkimessä, eli uskoisin että kytkimen käyttö on hallussa. Hiukan historiaa. Kytkimen luisto-ongelmaa oli autossa jossain 15tkm:n kohdalla, silloin tekivät urputtamatta Laakkosella takuuseen kytkinremontin. Kyseessä oli kampiakselin stefa tiivisteen vuoto, josta oli kampanja tms. Sitä en enää muista mitä kaikkea vaihtoivat, mutta kytkin oli kyllä huovattavasti kevyempi tuon rempan jälkeen. Nyt 85tkm olemme ilmeisesti saman ongelman äärellä, snif. Ehkä käänteinen osmoosi on tehnyt tehtävänsä :D.

Itse mietin vielä, voisiko työsylinterissä tai jossain muualla olla jotain ongelmaa ? Uskaltaisiko työsylinterin irroitella ja voisiko siinä olla jotain ?

Jarrunesteet on vaihdettu 2v sitten js sillä ei ollut vaikutusta kytkimen toimintaan. Nestemääräkin on normaali.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Kytkimen vaihto
« Vastaus #29 : 02.07.2021, 08:23:33 »
Mietin että mikähän tuon kampanjan perimmäinen syy oli. Luulisi että jos asennusvika tehtaalla joukossa autoja, olisivat kyllä ohjeistaneet oikeat työtavat. Jos taas viallinen osa, tuskin olisivat asennuttaneet kampanjassa samanlaista osaa. Toisaalta, jos ei niin saattaisi olla viallinen osa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207