Kirjoittaja Aihe: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto  (Luettu 4806 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #15 : 27.11.2019, 22:52:56 »
Jos sisään on päässyt suolavettä, se saattaa jumittaa joskus tulevaisuudessa. Yleensä nivelet hajoaa just siksi. Tietty ehjälläkin suojakumilla hajoaa joskus.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #16 : 27.11.2019, 23:27:22 »
Hiekka ja pöly eivät ole niin pahoja? Saako tuon mitenkään järkevästi putsattua purkamatta mitään? Ei oikein innosta uudestaan irrotella puolta juositusta.

Mikähän tuossa meni pieleen? Ilmeisesti en kuitenkaan saanut kiristettyä tarpeeksi. Motonetissa näytti olevan samanlaisia pantoja myynnissä. Pitäisikö ottaa joku toinen tyyppi, kun ei ole oikeaa työkalua tuolle?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #17 : 28.11.2019, 11:50:59 »
On hiekkakin myrkkyä vetarille. Jos avaa kumia, ehkä näkee kuinka puhdasta siellä on ja sen mukaan tekee. Tai sitten vaan ajaa ja seuraa tilannetta. Itsellä on tällaiset pantapihdit: https://www.fixusnet.fi/fin/vetoniv_suojakumin_pannan_kiristyspihdit-p-73191-52840/
Koivusen kamaa. Näillä pihdeillä kiristin jopa pannan poikki, on hyvä olla varapanta jos vahingossa katkaisee.

Näyttää pitkälle samoilta kuin Bahcon mitä myydään Motossa paitsi halvemmat ja niistäkin sain alennusta.

Termoplastinen suojakumi on paha kiristää, vaatii kovan voiman. Talvella sen jäykkyys tahtoo vääntää kumin irti

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #18 : 28.11.2019, 16:32:37 »
Kovin samalta nämäkin näyttävät: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/pihdit/letkunkiristinpihdit/perma-quick-pihdit-2000021399

Useamman suojakumin olen laittanut aiemmin paikoilleen, mutta niissä on ollut erilainen panta kuin tässä. Ensimmäinen koskaan irronnut. Suojakumikin on kyllä jäykempi kuin ne aiemmat, joista on jo yli 20 vuotta. Ennenhän noi suojakumit vaikutti olevan kulutustavaraa, mutta nykyään kestävät ainakin reilusti yli 200 tkm ellei tule ulkoista syytä kuten tässä katkenneen jousen pää.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #19 : 03.12.2019, 13:10:19 »
Tuli ostettua Motonetista panta ja kiristystyökalu: https://www.motonet.fi/fi/tuote/765201/MTX-Automotive-Vetonivelen-pannan-kiristyspihdit

Vanha panta löytyi tarkemmin tutkiessa nivelen ja navan välistä aivan ehjänä. Se vaikutti tukevammalta ja laadukkaammalta kuin Motonetista ostamani, joten vähän pihdeillä avasin kiristyskohtaa ja laitoin takaisin. Ennen sitä pyyhin talouspaperilla kurat ja rasvat pois nivelestä. Vaikea sanoa oliko kuraa sisällä paljoa vai ei, mutta eihän tuota puhtaaksi millään saa irrottamatta. Sitten uutta rasvaa ja panta kiinni. Kovaa sai puristaa, jotta tuli niin tiukalle, ettei sormella saanut liikutettua. Väliin jäi rasvaa, joka tietysti tekee tuosta liukkaan. Nivelessä ei ole lainkaan kynnystä, joka estäisi kumia liukumasta pantoineen pois. On siis vain kitkan varassa. Toivottavasti pysyy ja kestää auton loppuiän, joka tuskin on muutenkaan kuin 10-20 tkm. Vuosi kerralla mennään niin kauan kuin saa helposti katsastettua ja muutenkin pidettyä ajokuntoisena.

Katsoin vielä, että toukokuun lopun katsastuksesta oli tullut 2800 km eli enintään tuon verran on ajettu suojakumi puoliksi irti.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #20 : 04.12.2019, 10:06:18 »
Pääasia ettei tarvitse talvella remontoida. Ja voihan se hyvinkin kestää vaikka 200 000.

ajk666

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 605 - Vetoakselin ulomman nivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #21 : 24.12.2019, 19:05:30 »
Voit toki kumin rasvauksineen muineen asentaa paikoillee. Käytäntö on osoittanut ikävä kyllä rasvat ulkona ja laakerin liukupinnat paskana, ei mikään laakeri kestä kuivana.