Kirjoitin 12.1.2021 tähän ketjuun 308 HDI:n ureasäiliön ja NOx-anturin ongelmasta. Kiitokset vastanneille, asiallista keskustelua tällä foorumilla! Tässä lisää tietoja prosessista, vuodatusta ja kokemuksia, ehkä neuvojakin.
Autoni on Peugeot 308 II SW 1.6 BlueHDI 2015, ajettu hiukan yli 100.000 ja ajallaan huollettu. Merkkihuollon vikakoodit P20F6 ja P220A 00. Ureasäiliö, pumppuyksikön vika, ei nostata paineita, estää ajon noin 1000 km jälkeen. Ja NOx-anturi, sisäinen vika (Denox-järjestelmä). Ei pitäisi hajota näinkin uudessa autossa eikä näillä kilometreillä!! Mutta tämä järjestelmä hajoaa Suomen pakkasissa ennen aikojaan kaikissa merkeissä!
"Marmoritiskin" hinnat: ureasäiliö pumppuineen (ei saa erikseen vaikka on kuulemma vaihdettava?) 1173,30€ ja NOx-anturi 553,65€. Lisäksi AdBlue-aineet ja työt, eli noin pari tonnia. Hihat kärysivät "laillistetusta ryöstöstä". Tartuin nettiin ja selvittelin urakalla. Löytyi paljon tietoja, neuvoja ja osia.
Otin jonkinlaisen riskin kun löysin Etelä-Puolasta Tsekin läheltä ilmeisen ison ranskalaismerkkien varaosafirman nimeltään EuroFrance. Netissä eurofrance24.com. Lähetin sähköpostia ja kysyin osia sklep@eurofrance.pl. Vastaus tuli muutamassa tunnissa:
Hello, Delivery to your location is approximately 5 days.
The warranty period for these parts is 2 years, you can pay for the part by card or bank transfer and paypal.
Prices are given in the links below.
Please enter the VIN number of your car, I will make sure that the parts will fit your car.
https://eurofrance24.com/fap-dpf-fluid-tank-original-peugeot-308-ii-16-20-hdi-9818559380.htmlhttps://eurofrance24.com/lambda-probe-new-original-citroen-peugeot-1-6-2-0-hdi-9821120980.htmlIf you have any more questions or come across any other issue, let me know, I’ll be happy to help.
Have a great day.
Tankki 674,71€, NOx-anturi 286,48€ ja lähetyskulut (UPS) kotiovelle (selvisi myöhemmin) 30,49€. Paketti korjaamolle ja työt+urea noin 150€. Säästöä osissa noin 735 euroa vaikka verojakin oli 23%!!! Kyllä kannatti - ja suosittelen. Terveisiä vain maahantuojan jälkimarkkinointiosastolle... ja "ilmastoahdistuneille" jotka vaativat 93 g/100 km päästävään autoon hölynpölyjä (osin tämän tekniikan ansiostakin, jos pelaisi) - sekä komponenttien suunnittelijoille!
Tietääkseni PSA teettää nämä alkuperäisosat Tsekissä, ja sellaiset logot (Peugeot ja Citroen) ja numerot näistäkin tsekkivalmisteista löytyi. NOx-anturi on Continentalin tekemä tai siis teettämä. Kylläpä on kallista rahdata samoja osia merkkimaahantuojan varastoon. Valtuutetun merkkikorjaamon palvelu ansaitsee kyllä kiitokset!