Auto: 1991 205 1,1 (Bosch Mono-Jetronic).
Auto on nykinyt muutamia vuosia, aluksi vain n. satasen vauhdissa ihan satunnaisia yksittäisiä nykäyksiä. Parisen kesää sitten nykimistä alkoi ilmaantua myös n. 60 kilsan vauhdissa (nelosella) ja lopulta sitä alkoi tulla myös esim. risteyksestä liikkeelle lähtiessä juuri ennen kakkoselle vaihtoa. Ilmeni kuitenkin käytännössä aina samoin: nykäisi yleensä vain kerran-pari kohtuu kevyellä kaasulla ja jos kaasua lisäsi tai vähensi, nykiminen loppui heti. Joskus testasin nykiessä pitää kaasun samassa, niin saattoi nykiä pari sekuntia putkeen.
Kylmänä auto ei koskaan nyi, vasta kun on lämmennyt ajolämpöön. Yleinen skenaario esim., että kauppareissulla menomatkalla (matkaa alle 10 km) ei nykäise kertaakaan ja kaupasta lähtiessä ensimmäisistä liikennevaloista lähtiessä nykii ja seuraavan kerran taas muutaman kilsan päässä seuraavista valoista lähtiessä.
Tänä kesänä ongelma paheni huomattavasti, eli alkoi nykiä paljon useammin ja yhdellä kertaa pidempään ja lopulta eteni siihen pisteeseen, että kun auto lämpesi, niin pari kertaa kävi niin, että auto ei risteyksestä lähtiessä hetkeen reagoinut kaasun polkemiseen mitenkään, mutta pienen pumppailun jälkeen alkoi taas toimia, joten matkaa pystyi jatkamaan. Viimeinen kerta, kun autolla on liikenteessä ajettu jäi siihen, että lämpimänä hetken parkkeerauksen jälkeen kytkin pohjassa kaasuttaminen oli pelkkää nykimistä riippumatta paljonko kaasua painoi (tyhjäkäynnillä ok). Oli siis mahdotonta ajaa ja auto jäi kaupungille parkkiin jäähtymään. Myöhemmin jäähtyneenä pystyin sen ajamaan kotiin.
Aikojen saatossa ratkaisua on haettu vaihtamalla mm. puola, virranjakajan kansi ja pyörijä ilman tulosta. Polttoainesuodattimen vaihto vaikutti tuottavan hetkellisen nykimisen poiston, mutta palasi kuitenkin melko pian. Puhdistusainelitkujen lisääminen bensan joukkoon on joskus vaikuttanut hieman lieventävän ongelmaa. Myös tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu ilman tulosta, ECU vaihdettu ilman tulosta.
Tänä kesänä kyselin kaverilta ja hain ja löysin foorumeilta (myös täältä) mahdollisia syitä vian aiheuttajalle ja nyt olen vaihtanut polttoainesuodattimen uudelleen, lambda-anturin, jäähdytysnesteen lämpötila-anturin, yhden haljenneen alipaineletkun ja testaillut joitain juttuja, esim. virranjakajan alipainekalvo vaikuttaa olevan ehjä. Viimeisenä oljenkortena vaihdoin ruiskuyksikön (käytettynä eBaysta). Mikään edellä mainituista ei tuottanut tulosta, vaan ongelma on edelleen sama: tänään koeajoin, niin lämmettyään auto alkoi nykiä melko voimakkaasti. Käsittääkseni kaikki ECU:lle tietoa antavat anturit on em. setissä vaihtuneet (sisääntuloilman lämpötila- ja kaasuläpän asentoanturit on kiinni ruiskuyksikössä).
Jos olen ymmärtänyt oikein mikä on kampiakselin asentotunnistin, niin tässä mallissa se ei anna infoa suoraan ECU:lle, joten siihen en ole kajonnut. Mutta viikonloppuna löysin uuden sensorin(?), joka näkyy virranjakajan ja akkutelineen välistä, liekö vaiheiston päällä kiinni. Osaako joku kuvan perusteella kertoa, mikä tuo on?
Itsellä loppui ideat, ymmärrys ja osaaminen mahdollisista vian aiheuttajista. Mitähän vaihtoehtoja voisi vielä olla jäljellä?
TEMP_ARKISTOON