Kirjoittaja Aihe: 205 - Nykiminen lämpimänä  (Luettu 2066 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-jii-

  • Vieras
205 - Nykiminen lämpimänä
« : 02.11.2020, 00:42:13 »
Auto: 1991 205 1,1 (Bosch Mono-Jetronic).

Auto on nykinyt muutamia vuosia, aluksi vain n. satasen vauhdissa ihan satunnaisia yksittäisiä nykäyksiä. Parisen kesää sitten nykimistä alkoi ilmaantua myös n. 60 kilsan vauhdissa (nelosella) ja lopulta sitä alkoi tulla myös esim. risteyksestä liikkeelle lähtiessä juuri ennen kakkoselle vaihtoa. Ilmeni kuitenkin käytännössä aina samoin: nykäisi yleensä vain kerran-pari kohtuu kevyellä kaasulla ja jos kaasua lisäsi tai vähensi, nykiminen loppui heti. Joskus testasin nykiessä pitää kaasun samassa, niin saattoi nykiä pari sekuntia putkeen.

Kylmänä auto ei koskaan nyi, vasta kun on lämmennyt ajolämpöön. Yleinen skenaario esim., että kauppareissulla menomatkalla (matkaa alle 10 km) ei nykäise kertaakaan ja kaupasta lähtiessä ensimmäisistä liikennevaloista lähtiessä nykii ja seuraavan kerran taas muutaman kilsan päässä seuraavista valoista lähtiessä.

Tänä kesänä ongelma paheni huomattavasti, eli alkoi nykiä paljon useammin ja yhdellä kertaa pidempään ja lopulta eteni siihen pisteeseen, että kun auto lämpesi, niin pari kertaa kävi niin, että auto ei risteyksestä lähtiessä hetkeen reagoinut kaasun polkemiseen mitenkään, mutta pienen pumppailun jälkeen alkoi taas toimia, joten matkaa pystyi jatkamaan. Viimeinen kerta, kun autolla on liikenteessä ajettu jäi siihen, että lämpimänä hetken parkkeerauksen jälkeen kytkin pohjassa kaasuttaminen oli pelkkää nykimistä riippumatta paljonko kaasua painoi (tyhjäkäynnillä ok). Oli siis mahdotonta ajaa ja auto jäi kaupungille parkkiin jäähtymään. Myöhemmin jäähtyneenä pystyin sen ajamaan kotiin.

Aikojen saatossa ratkaisua on haettu vaihtamalla mm. puola, virranjakajan kansi ja pyörijä ilman tulosta. Polttoainesuodattimen vaihto vaikutti tuottavan hetkellisen nykimisen poiston, mutta palasi kuitenkin melko pian. Puhdistusainelitkujen lisääminen bensan joukkoon on joskus vaikuttanut hieman lieventävän ongelmaa. Myös tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu ilman tulosta, ECU vaihdettu ilman tulosta.

Tänä kesänä kyselin kaverilta ja hain ja löysin foorumeilta (myös täältä) mahdollisia syitä vian aiheuttajalle ja nyt olen vaihtanut polttoainesuodattimen uudelleen, lambda-anturin, jäähdytysnesteen lämpötila-anturin, yhden haljenneen alipaineletkun ja testaillut joitain juttuja, esim. virranjakajan alipainekalvo vaikuttaa olevan ehjä. Viimeisenä oljenkortena vaihdoin ruiskuyksikön (käytettynä eBaysta). Mikään edellä mainituista ei tuottanut tulosta, vaan ongelma on edelleen sama: tänään koeajoin, niin lämmettyään auto alkoi nykiä melko voimakkaasti. Käsittääkseni kaikki ECU:lle tietoa antavat anturit on em. setissä vaihtuneet (sisääntuloilman lämpötila- ja kaasuläpän asentoanturit on kiinni ruiskuyksikössä).

Jos olen ymmärtänyt oikein mikä on kampiakselin asentotunnistin, niin tässä mallissa se ei anna infoa suoraan ECU:lle, joten siihen en ole kajonnut. Mutta viikonloppuna löysin uuden sensorin(?), joka näkyy virranjakajan ja akkutelineen välistä, liekö vaiheiston päällä kiinni. Osaako joku kuvan perusteella kertoa, mikä tuo on?

Itsellä loppui ideat, ymmärrys ja osaaminen mahdollisista vian aiheuttajista. Mitähän vaihtoehtoja voisi vielä olla jäljellä?

TEMP_ARKISTOON

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #1 : 02.11.2020, 02:04:27 »
Onkohan tuon ikäisissä enää erillistä konkkaa niinkuin oli kärjellisissä aikanaan. Onpa siis jäänyt päivittämättä tiedot oman 309:n jälkeen jossa oli ongelmana käynnistysongelmat puolilämpöisenä. Se korjaantui silloin sytytysyksikön vaihdolla. Olikohan 89-mallinen 1,6 kaasuttimella....
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #2 : 02.11.2020, 09:26:19 »
Voishan sitä kokeilla vielä eri valmistajan sytytystulppia. Jossain autossa (EW10) 0,8 mm. kärkiväliä suositeltiin isommaksi --> 1,1 mm. nykimistä lieventämään.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #3 : 02.11.2020, 10:11:57 »
Mitenkäs ilmamassamittari? Löytyykö kyseistä kapistusta ja onko vaihdettu tai edes putsattu?
« Viimeksi muokattu: 02.11.2020, 10:19:03 kirjoittanut MarkusR »

-jii-

  • Vieras
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #4 : 02.11.2020, 11:16:56 »
Itse en ole mikään automekaanikko, joten tietoni ovat toisen käden ja oman googlauksen kautta saatua, mutta olen siinä ymmärryksessä, että kärjettömässä sytytyksessä ei ole konkkaa? Korjatkoon joku paremmin tietävä.

Onko sytytysyksikkö sama kuin kipinän vahvistin? Jälkimmäistä nimeä käytti eräs korjaaja vaihtamastaan osasta muutama talvi sitten, kun auto ei lähtenyt käyntiin. Auto käynnistyi sen jälkeen taas normaalisti, mutta nykimistä oli ollut jo sitä ennen ja myös sen jälkeen. Sitä en kyllä enää muista, vähenikö kenties tuon osan vaihdon jälkeen hetkellisesti.

En tullut maininneeksi, mutta käynnistysongelmia autossa ei ole kylmänä koskaan, edes talvella, eikä lämpinäkään juurikaan. Muutaman kerran sieltä kaupasta lähtiessä on joutunut hieman pidempään starttaamaan, mutta käynnistyy kuitenkin ja sen jälkeen tyhjäkäynti aivan normaali.

Eri tulppien kokeilu ois sen verran helppoa, että vois ihan hyvin testatakin.

Ilmamassamittaria Mono-Jetronic-vehkeessä ei ole.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #5 : 02.11.2020, 11:26:52 »
Vaimon ex 405 oli sama 1-pisteruisku ja samanlaista nykimistä ajossa. Ei koskaan mitään käynnistysvaikeuksia mutta lämmetessää ajossa jatkuvaa nykimistä. Vaihdoin puolan, tulpat, ruiskusuuttimen ja sytytysyksikön eikä mitään apua. Viimeiseksi vaihdoin vielä uudet tulpanjohdot ja nykiminen loppui.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

-jii-

  • Vieras
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #6 : 02.12.2020, 14:37:21 »
Vika korjattu (ainakin muutaman kaupunkiajon perusteella, maantiellä ei ole vielä käyty). Vielä foorumia lueskellessani löysin kommentin, jossa kerrottiin viallisen sytytysyksikönkin voivan oireilla lämpinänä ongelmaani sopivalla tavalla. Alun perin en osannut sytytysyksikköä epäillä, kun se tosiaan oli vain muutaman vuoden ikäinen, mutta koska se oli tarvikeosa (Hüco) ja aina sanotaan, että älä käytä tarvikeosia, niin päätin kokeilla sen vaihtoa. Laitoin tilalle Boschin ja enää ei nyi.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #7 : 03.12.2020, 17:16:16 »
Hyvä kun löytyi. Eli vastaava minkä mainitsin tuossa ylempänä omassa 309:ssä olleen, jossa tosin oli alkuperäisosa alunperin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

-jii-

  • Vieras
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #8 : 04.12.2020, 00:41:29 »
Joo, vika tosiaan samassa osassa, mutten tuosta viestistäsi osannut vielä yhdistää, että sitäkin kannattaisi epäillä, kun mainitsit käynnistysongelmat, joita en omassani kokenut olevan ja nykimisestä taasen et puhunut. Oliko omassasi myös lämpimänä nykimistä silloin?

Nyt ajateltuna tosin tuo toisessa viestissä mainitsemani "muutaman kerran ... joutunut hieman pidempään starttaamaan" varmaankin oli tämän saman vian lievä ilmentymä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 205 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #9 : 04.12.2020, 01:56:13 »
En muista olleen nykimistä silloin 90-luvulla kun auto minulla oli. Mutta oli ainoa lämpöriippuva käyntiin vaikuttanut sähkövika mitä nyt muistan. Tuo konkkavikakin jonka mainitsin oli isäni 404:ssä joskus 60 luvulla ja sekin ilmeni vain sateella...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207