Auto: 2015 508 SW 1,6 e-THP 165.
Moro. Mikä on raadin mielipide tuon nokka-akselin asentoanturin toiminnasta. (kts kuva). Katselin OBD lukijalla (FAP) tuo nokka-akselin asentoarvo kiinnitti huomion.
Joutokäynnillä ja ajossa kuormittamattomana ohjearvo ja mitattuarvo pysyvä lähellä toisiaan. Kylmäkäynnistyksessä kierrokset ovat alussa 1100-1200 ja käynti aavistuksen epätasainen. Nokka-akselin ohjearvo on jossain 0 asteen tienoilla, mutta asentoanturi näyttää päälle 500 astetta. Hetken päästä asento näyttämä tippuu ohjearvoon ja kierrokset alle tonnin ja käynti tasaantuu. En ole varma missä järjestyksessä nämä tapahtuu.
Ajossa kuormitettuna ohjearvo noin -20 ja 40 välissä ja asentoarvo 480 ja 512 välissä. Rullatessa tosiaan asentoarvo tippuu ohjearvoon. Ajossa tuntuu osakaasulla kiihdytettäessä 2000-3000rpm aivan pientä epätasaisuutta vedossa, en edes sanoisi sitä nykimiseksi, mutta tuon jälkeen veto tasautuu ja paranee muutenkin.
Eilen otin anturin liittimen irti ja yritin käynnistää. Pyöritti mutta ei käynnistynyt. Vikakoodi P003D Camshaft position sensor circuit Signal too high. Tökkeli takaisin paikalleen, koodien nollaus. Pyörittää, ei käynnisty. Virrat pois, ovet kiinni ja lukkoon. 10 min päästä käynnistyi normaalisti. Irrotin anturin ja se näytti päälisin puoli olevan OK. Mitään vikakoodeja tästä ei tule. että onkohan tässä hommassa vikaa ollenkaan. Vai johtuisko tämmöinen mahdollisesti jakopäästä. Täytyy vielä katsella asiaa läppärillä kunhan kerkiää.