Tuli vaihdettua renkaat ja ajettavuus parani selkeästi. Aiemmat renkaat oli 10 vuotta vanhat Nokian Hakkapeliitta kasit ja nyt alla on pari talvea ajetut Continental Icecontact 2. Molemmat koossa 225/55/16. Samalla ohjauksessa esiintynyt keskialueen tunnottomuus hävisi oikeastaan kokonaan. Selkeää edistystä tässä suhteessa ja auto tuntuu huomattavasti vakaammalta ja siihen on helpompi luottaa.
Se, missä edistystä ei oikeastaan tapahtunut on tuo pintakovuus ja tärinät. Alusta ottaa itseasiassa vastaan aika hyvin monenlaisia tien epätasaisuuksia, mutta esimerkiksi näillä keleillä esiintyvää jäistä syheröä, jota esiintyy varsinkin risteyksissä alusta ei kykene suodattamaan mitenkään. Eli, sellaista peräkkäistä ja kovaa epätasaisuutta. Silloin koko auto tärisee, pomppii ja nitisee sekä kitisee joka puolelta. Äänet ohjautuvat myös suoraan läpi ohjaamoon. Toisaalta nuo ovat haastavia kohtia useille muillekin autoille.
Itse arvostan autossa hiljaisuutta ja mukavuutta ja siksi nuo tärinät ja nypytykset välillä häiritsee. Kokeilin kuitenkin tehdä myös niin, että laitoin lämmityslaitteen puhaltamaan täysillä kun ajelin, niin tein sellaisen havainnon, että suurin ärsytys syntyy suurimmalta osin äänestä joka epätasaisuuksista syntyy, eikä välttämättä siitä, miltä auto takapuolen alla tuntuu. Lämmityslaite peittää täysillä puhaltaessaan tehokkaasti alustasta ja renkaista kantautuvia ääniä.
Eli, auton alusta suodattaa pinnan epätasaisuuksia paremmin, kuin miltä se kuulostaa. Toki se pehmeyttä kaipaisi selkeästi myös lisää.
Edellisissä viesteissä on kerrottu, että moni on vaihtanut jousituksia ja iskunvaimentimia sekä alustan puslia ja joillakin on auttanut ja joillakin ei. Samoin kehutaan 605:n alustan pehmeyttä verrattuna tähän 607. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin alustojen pitäisi olla aika samankaltaiset. Missä se ero syntyy tuon 605:n eduksi? Mitä siinä on tehty eri lailla?
En tarkkaa tiedä, mitä tarkoitat mutta leveämpi rengas ottaa kääntäessä sisälokareihin ja takaa saattaa ruveta kihnuttamaan polttoaineputken muoviin. Matalampi profiili renkaassa ei ole hyvä, koska auto madaltuu entisestään ja ei ainakaan pehmeämmäksi muutu. 55 korkeudella ollan jo ihan limiitillä. 50 profiililla ei raavi, paitsi ehkä jollain nastarenkaalla.
18" vanne ei taida sopia ollenkaan, ainakaa yli 50 profiililla. 16" tuumaseen ei mahdu 330mm jarrulevyt, joten korkeampaa profiilia ei taida saada mitenkään.
Nämä on omia käsityksiä, jotka saattavat olla osin virheellisiä.
Luulen, että PeugeotDriver tarkoitti rengasprofiilin korottamista. Itseä tämä kiinnostaisi myös ja samalla profiilia voisi myös kaventaa. Jos, olen ymmärtänyt oikein niin esim. 215/60/16 pitäisi mahtua pyörimään alla hyvin (pre-facelift). Palstalla on myös erillinen rengaskeskustelu ja siellä joku oli käsittääkseni laittanut alle 215/65/16 koon ja ilmeisesti toimi. Tuossa koossa nopeusmittari taitaa alkaa ainakin heittämään jo aika reilusti.