Kirjoittaja Aihe: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?  (Luettu 3048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #15 : 01.01.2021, 21:41:12 »
Vaihdoin sähköiskarien tilalle Bilsteinit. Maantiellä mukavat, mutta mukulakivikadulla meinaa paikat tippua hampaista. Olleet alla ehkä 15tkm. Nyt on vänkärin puolen takasesta mennyt yläpään pusla hajalle ja iskari hölkkää joitakin millejä. Ei vakuuta Bilsteininkään laatu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #16 : 01.01.2021, 22:16:45 »
Yksi syy saattaa olla takapään aurauskulmat? Jos iskareihin on koskettu, on auraukset saattaneet muuttua. Tämän jälkeen peli on todennäköisesti pelattu. Tuskin saadaan koskaan enään kuntoon. Itsellä loppui into kolmen epäonnistuneen yrityksen jälkeen. Vein jo ohjeetkin mutta ei päästä arvoihin, eikä ole vehkeitä, ratti vinossa. Paras oli merkkiliike, joka väitti, että siellä ei ole/ei voi säätää. En viitsinyt edes jatkaa keskustelua.
Hommaan liittyy apurungon keskityksen tarkastus, ratin keskiasento, autoa vedetään alaspäin. A ja sitten B korkeuteen.

En usko näiltä näppäimiltä väittämääsi. Ehjä auto kannattaisi mitata ja säätää sitten samat arvot. Geometrinen vakio on säätää kulmat ja muut tarvittavat. Liitteenä ref 407.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #17 : 02.01.2021, 00:57:40 »
Oranssit Konit ja homma toimii...  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #18 : 02.01.2021, 07:19:20 »
Koni FSD-kuittaa, mutta lullaa ei Koneilla autosta tule. 607 saatavuus eri merkeille on niukka.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #19 : 02.01.2021, 11:16:18 »
Kyllä ne renkaatkin ovat melko ratkaisevassa osassa. Kyllä tuo kolina merkitsisi sitä, että joku alustan puslista on entinen. Jos vanhaan reilusti yli 200tkm ajettuun autoon halutaan noita alkuperäisiä ajo-ominaisuuksia takasin niin valitettava tosiasia on, että iskarin ja jousien vaihdon yhteydessä vaihdetaan myös kaikki tukivarsien puslat ja ne kääntölaakerit vaihdetaan myös samalla uusiin sekä aurauskulmat säädetään asiantuntevassa liikkeessä kohdalleen. Se on taas eri asia kuka tuohon leikkiin ryhtyy, kun hinta pompsahtaa melko reippaasti verrattuna pelkkien iskarien vaihtoon.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #20 : 02.01.2021, 14:40:15 »
Aihe herättää mukavasti keskustelua ja kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille vastauksista. Mukava kuulla muiden kokemuksia  ja mahdollisia ratkaisuehdotuksia. Toivottavasti keskustelu jatkuu.

Alustaan ja ylipäänsä auton ajettavuuteen vaikuttaa tosiaan monta seikkaa. Itse olen ollut noihin hieman pettynyt, verrattuna siihen, minkälaisia käyttökokemuksia ennen autoa ostaessa luin. Tämä ei toki ole välttämättä auton vika, vaan monet tehdyt tai tekemättömät toimenpiteet auton käyttöhistorian aikana ovat voineet viedä alustaa ja ajettavuutta huonompaan suuntaan. Alustan käytökseen ja ajettavuuteen  vaikuttaa itselläni myös alla olevat huonot renkaat.

Iskareiden vaihdon yhteydessä autoon on kuulemma tehty nelipyöräsuuntaus edellisen omistajan toimesta.  Se oli kuitenkin tehty huonosti tai sitten sitä ei ole tehty ollenkaan. Mitään papereita en siitä löytänyt ja itsellä muutamista syistä johtuen luotto edelliseen omistajaan ja hänen puheisiinsa ei ole häävillä tasolla. Auton ratti oli selkeästi vinossa, auto puolsi reilusti oikealle ja ohjaus oli raskas.

Teetin autoon uuden suuntauksen ja ohjaus parantui ja ratti on suunnilleen suorassa. Samalla ohjauksen keskialueelle ilmestyi kuitenkin sellainen kuollut kohta. Ohjaus on nyt keskialueella aika tunnoton, joka korostuu liukkaalla.

Koitan lisätä tähän liitteenä tuon säätöraportin, jos jotain kiinnostaa sitä vilkaista. Itse en näissä ole mikään asiantuntija, mutta korjausmanuaalista löysin viitearvot ja ilmeisesti nuo sen sisällä ovat. Olikohan se niin, että takapään Caster-kulmaa ei heidän mukaansa voinut säätä, jos oikein muistan.

Täytyy nyt ensin vaihtaa nuo renkaat ja käydä mahdollisesti jossain vielä säädättämässä noita ohjauskulmia.

urosleijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #21 : 02.01.2021, 19:31:59 »
Autot 607 2.0hdi vm 2003, 607 2.2 bensa vm2007 ja 607 3.0v6 bensa.

Tiiselillä ajettu 460000 itte niistä 260000 nautinnollisia kilometrejä no vanha ratsule kaveriksi tuo 2.2. Odottaen että ainaki samanlainen mutta kova oli ja on vieläki. Tasasella tiellä 2.2 ehkä vähän jämäkämpi ajaa mutta hidasteet sun muut ottaa kovemmin. 3.0v6 vähiten kilometrejä tuntuu oikealta pösöltä kyydin suhteen ainaki.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #22 : 17.01.2021, 19:50:20 »
Aihe herättää mukavasti keskustelua ja ....... ohjauksen keskialueelle ilmestyi kuitenkin sellainen kuollut kohta. Ohjaus on nyt keskialueella aika tunnoton, joka korostuu liukkaalla.........t ja käydä mahdollisesti jossain vielä säädättämässä noita ohjauskulmia.
On niin perkuleen tuttua tämä tilanne. Kun auraus on epägeometrinen takapäässä, niin liukkaalla ajo on mielenkiintoista ja tuntuu, että ratin kääntäminen ei vaikuta mitään, kunnes se todellakin vaikuttaa.
Alasveto varmaankin toisi sisältöä säätämiseen, jos sellaisen toimenpiteen vain jostain saisi jotenkin toteutettua.

https://www.google.fi/search?source=hp&ei=THgEYP3hKs_6kwX_tqKoCg&q=b3bf09k1-607&oq=b3bf09k1-607&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoLCAAQsQMQxwEQowI6CAgAELEDEIMBOgUIABCxAzoICC4QsQMQgwE6AgguOg4IABCxAxCDARDHARCjAjoCCAA6BAgAEAo6BAgAEBM6BggAEB4QEzoICAAQBRAeEBNKBQgIEgExUMFkWIbMAWDO6AFoAXAAeACAAXCIAbsIkgEDOS4zmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdperABAA&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwj9t4Glw6PuAhVP_aQKHX-bCKUQ4dUDCAc&uact=5

Siitähän se lähtee. . . . .
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #23 : 18.01.2021, 23:47:55 »
Itselläni on 2,2 ja 3.0 bensiini 607 mallit. Onhan tässä muutama satatuhatta tullut noilla ajettua. Peugeot 607 on kovahko, emännän C5 farmari päihittää Pösön kaikessa muussa paitsi melussa ja arvokkuudessa. Suurin ero on jousitus sanosin että ero on valtava.

2,2 litraisesta Pösöstä käytiin koko alusta läpi ohjauksen ja suuntavakavuuden takia. Välillä luuluttin vian löytyneen ja sitten taas vaihdetaan syyn juurta. Suuntavakavuuteen vaikutti takapään pyöränkulmat, niitä ei saatu kolmen kerran jäkeen paikalleen. Välissä otettiin apurunko irti ja kaikki kumitoppulat vaihdettiin - ei auttanut. Viimeisin 4-pyörä säätö tehtiin 8.1.2021 ja nyt auto on vakain mitä koskaan - mutta tänään antoi jo merkkejä takapään vikuroinnista jäisellä tiellä kitkarenkain ajettuna, mutta aika hillitysti.  Etupään alatukivarsien uusiminen auttoi auton vetelemiseen kiihdytyksissä paljon.

Toinen ongelma liittyy eräällä tavalla tuohon tärinään / jousien pintakovuuteen. Tämän kanssa on painittu ja kunnolla ja aina tärinä on ollut jollain lailla aistittavissa. Nyt on yksi moottorin tuki hajonnut - 8.1.2021 vauhdettiin myös toinen vetoakseli - se kesti vain 20.000 km (x-parts) toinen on samasta liikkeestä takuuseen jo vaihdettu ja vain vuoden vanha. Uuden otin nyt huoltokorjamolta Kokkolasta.

607 on kyllä hieno auto ja siksi  työnnän niihin rahaa koko ajan. Autossa on kuitenkin mukavuuden kannalta puutteita ja ne on juuri jousituksesta jolta tähän asti on odotettu ranskalaisilta eniten. Mutta eilinen työreissu Kurikkaan alkoi sillä kun mukana tullut työkaveri sanoi sadanmetrin istumisen jälkeen että ompa tämä hiljainen auto ja toisti sen vielä tullessa uudelleen. Juuri meluttomuus oli kriteerini auton ostamisessa aikoinaan. Melutasot 2,2 ja 3,0 kanssa on samalla tasolla 100 km saakka, melun sävy 3,0 on hiukan miellyttävämpi. Satasen jälkeen 3,0:n pitkä välityssuhde pitää koneen äänen poissa, 2,2:ssa äänen alkaa jo aistia. Jaksamista Isonleijonan kanssa veljet ja siskot.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #24 : 19.01.2021, 00:04:37 »
Hiljaisuudessa 607 oli kyllä pieni pettymys minulle, samoin tosiaan tuo pintakovuus. Molemmissa 605 oli parempi. Se oli 90-luvulla aivan huippua noissa. Ei taida olla Pösöllä vieläkään hiljaisempaa autoa? Vai olisiko joku sähkömalli. Nykyään ei Pösö enää pärjää tuossa suhteessa, mutta eihän sillä enää edustusautoa olekaan.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #25 : 19.01.2021, 08:50:03 »
Täällä kans ollaan samaa mieltä, että kivireki on, teki mitä vain. Oliko kukaan kokeillut rengaspoikkileikkauksen kasvattamista?

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #26 : 31.01.2021, 15:04:58 »
En tarkkaa tiedä, mitä tarkoitat mutta leveämpi rengas ottaa kääntäessä sisälokareihin ja takaa saattaa ruveta kihnuttamaan polttoaineputken muoviin. Matalampi profiili renkaassa ei ole hyvä, koska auto madaltuu entisestään ja ei ainakaan pehmeämmäksi muutu. 55 korkeudella ollan jo ihan limiitillä. 50 profiililla ei raavi, paitsi ehkä jollain nastarenkaalla.
18" vanne ei taida sopia ollenkaan, ainakaa yli 50 profiililla. 16" tuumaseen ei mahdu 330mm jarrulevyt, joten korkeampaa profiilia ei taida saada mitenkään.
Nämä on omia käsityksiä, jotka saattavat olla osin virheellisiä.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #27 : 31.01.2021, 22:31:07 »

Tuli vaihdettua renkaat ja ajettavuus parani selkeästi. Aiemmat renkaat oli 10 vuotta vanhat Nokian Hakkapeliitta kasit ja nyt alla on pari talvea ajetut Continental Icecontact 2. Molemmat koossa 225/55/16. Samalla ohjauksessa esiintynyt keskialueen tunnottomuus hävisi oikeastaan kokonaan. Selkeää edistystä tässä suhteessa ja auto tuntuu huomattavasti vakaammalta ja siihen on helpompi luottaa.

Se, missä edistystä ei oikeastaan tapahtunut on tuo pintakovuus ja tärinät. Alusta ottaa itseasiassa vastaan aika hyvin monenlaisia tien epätasaisuuksia, mutta esimerkiksi näillä keleillä esiintyvää jäistä syheröä, jota esiintyy varsinkin risteyksissä alusta ei kykene suodattamaan mitenkään. Eli, sellaista peräkkäistä ja kovaa epätasaisuutta. Silloin koko auto tärisee, pomppii ja nitisee sekä kitisee joka puolelta. Äänet ohjautuvat myös suoraan läpi ohjaamoon. Toisaalta nuo ovat haastavia kohtia useille muillekin autoille. 

Itse arvostan autossa hiljaisuutta ja mukavuutta ja siksi nuo tärinät ja nypytykset välillä häiritsee. Kokeilin kuitenkin tehdä myös niin, että laitoin lämmityslaitteen puhaltamaan täysillä kun ajelin, niin tein sellaisen havainnon, että suurin ärsytys syntyy suurimmalta osin äänestä joka epätasaisuuksista syntyy, eikä välttämättä siitä, miltä auto takapuolen alla tuntuu. Lämmityslaite peittää täysillä puhaltaessaan tehokkaasti alustasta ja renkaista kantautuvia ääniä.

Eli, auton alusta suodattaa pinnan epätasaisuuksia paremmin, kuin miltä se kuulostaa. Toki se pehmeyttä kaipaisi selkeästi myös lisää.

Edellisissä viesteissä on kerrottu, että moni on vaihtanut jousituksia ja iskunvaimentimia sekä alustan puslia ja joillakin on auttanut ja joillakin ei. Samoin kehutaan 605:n alustan pehmeyttä verrattuna tähän 607. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin alustojen pitäisi olla aika samankaltaiset. Missä se ero syntyy tuon 605:n eduksi? Mitä siinä on tehty eri lailla?

En tarkkaa tiedä, mitä tarkoitat mutta leveämpi rengas ottaa kääntäessä sisälokareihin ja takaa saattaa ruveta kihnuttamaan polttoaineputken muoviin. Matalampi profiili renkaassa ei ole hyvä, koska auto madaltuu entisestään ja ei ainakaan pehmeämmäksi muutu. 55 korkeudella ollan jo ihan limiitillä. 50 profiililla ei raavi, paitsi ehkä jollain nastarenkaalla.
18" vanne ei taida sopia ollenkaan, ainakaa yli 50 profiililla. 16" tuumaseen ei mahdu 330mm jarrulevyt, joten korkeampaa profiilia ei taida saada mitenkään.
Nämä on omia käsityksiä, jotka saattavat olla osin virheellisiä.

Luulen, että PeugeotDriver tarkoitti rengasprofiilin korottamista. Itseä tämä kiinnostaisi myös ja samalla profiilia voisi myös kaventaa. Jos, olen ymmärtänyt oikein niin esim. 215/60/16 pitäisi mahtua pyörimään alla hyvin (pre-facelift). Palstalla on myös erillinen rengaskeskustelu ja siellä joku oli käsittääkseni laittanut alle 215/65/16 koon ja ilmeisesti toimi. Tuossa koossa nopeusmittari taitaa alkaa ainakin heittämään jo aika reilusti.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #28 : 31.01.2021, 23:00:11 »
Mulla on 215/60/17 kitkarenkaat 607 2.2-05:ssa juuri tuon mukavuuden ja melun takia. Huomattava parannus alkuperäiseen, mutta ei em.ominaisuuksista voi silti laulua tehdä. Aikalailla samaa tasoa kuin 508 HDI 163, 406 HDi on paljon mukavampi ja hiljaisempi pienempien rengasäänien takia, vaikka muuta melua enemmän.
Takana oikealla hankaa rengas joskus kuormattuna kuopissa ilmeisesti bensan täyttöputken suojamuoviin, mutta ei pienellä kuormalla.
Iskarit oli 605:ssa Peugeotin omaa valmistetta ja ominaisuuksiltaan ja kestoltaan ylivertaisia 607:n iskareihin verrattuna. Omassa on jo toinen etuiskari vuotanut vaihtokuntoon (120 tkm). Ajoin pitkään pelkästään tuolla 607:lla ja kun ajoi 406:lla tauon jälkeen, niin hämmästyttävästi tottuu tuohon pintakovaan alustaan, 406 tuntui suorastaan oudon pehmeältä. Mieluummin lähden pitkälle matkalle ehdottomasti 406:lla kuin 607:lla.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #29 : 01.02.2021, 07:21:57 »
Juuri tuota poikkileikkauksen kasvattamista. Kun se profiililuku tarkoitaa leveyden suhdetta korkeuteen. Elikkä kun pyrkimyksenä on renkaan tosiasiallisen halkaisijan pysyminen samana niin kun vannetta kasvattaa niin rengas pitää olla matalampi mutta toisaalta leveämpi jolloin poikkileikkaus pysyy samana. Mutta jos leveyttä ja korkeutta kasvattaa  215/60/17 koko minkä joku oli laittanut ei muuta sitä ilmatilaa. Mutta jos olis 225/60/17 niin se vois parantaa. Tämä on tällaista pohdiskelua. Kun tuo profiilisuhde ilmoittaa motanko prosenttia korkeus on leveydestä. Silloin joskus oli käytössä 80 ja 70 ja 60 oli jo ihan formularengas. Tämä on muuttunut paljon. Ja kyllähän rengas joustaa. Tuolla naapurissa ko ajelin niin ei ollut ollenkaan tavatonta, että kuoppa tiessä niin peltivanne oli solmussa. Kun auto on parkissa niin että rengas on kiven päällä niin se näyttää olevan tyhjänä. Elikkä kyllä se rengas joustaa paljon. Minulla on nyt vanhat nastarenkaat ja kesällä tulee ajankohtiaseksi tämä rengasasia omaan 607.