Kirjoittaja Aihe: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty  (Luettu 1533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JussiM

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« : 15.02.2021, 19:20:44 »
Auto: 407 2.0 vm. 2006

Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty. Auto oli liikennevaloissa tyhjäkäynnillä, vaihde päällä ja kytkin alaspainettuna, yhtäkkiä auto loikkasi eteenpäin kuin olisi kytkimen päästänyt ylös. Auto kuitenkin sammui eikä enään käynnistynyt ja kytkinpoljin on jäänyt alas. Auto hinattu korjaamolle ja testerillä tarkastettu vikakoodit ja todettu kampiakselin asentotunnistin vika. Missähän kyseinen tunnistin sijaitsee ja onkohan kytkimen hajoamisella osuutta tunnistimen hajoamiseen?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #1 : 15.02.2021, 19:34:48 »
Vaihdelaatikon rungossa tai oheinen linkki fotot. Koodin numero, oliko P1435? https://www.peugeotforums.com/threads/2005-2-0hdi-crankshaft-position-sensor.81673/#lg=thread-81673&slide=0. Jo lähellä kytkinasetelmaa, niin jokin irronut palanen viistänyt anturin päästä siivun, arvaus.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2021, 19:41:19 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #2 : 15.02.2021, 19:35:12 »
Kyllä sillä voi olla. Siinä on painelaakeri mennyt levyjousesta läpi ja sitten ne retaleet pyörineet siellä kuin betonnirummussa. Minulla joskus hajosi noin ja kytkinkopassa oli sorvatut jäljet kun levylautasen retaleet siellä sorvasi. Tämä oli dieseli ja ajelin sillä sitten vielä jonkun aikaa ilman kytkintä, mutta siinä ei ollut anturia laisinkaan kun oli vanha auto. Harvinaistahan tuo on, että saa noin loppuun ajetta kytkimen. Yleensä se laakeri pitää niin pahaa ääntä, tai kytkinlevy kuluu loppuun.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #3 : 15.02.2021, 19:43:43 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=82519.0
Siinä on tuo maailman huonoin painelaakeri, joka räjähdettyään on hajottanut myös kampianturin.
Vian voi havaita ennen hajoamista kytkimen tärinästä poljinta nostettaessa.

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #4 : 15.02.2021, 20:14:23 »
Onko 2 litraisessa hodarissa kampiakselin tunnistin kytkimen puoleisessa päässä??? Silloin voisi hajotakin kytkimen hajotessa ...
2,2 litraisessa joka itsellä on, se lyötyy jakopään puolelta konetta, kampiakselin hihnapyörän vierestä.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

JussiM

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #5 : 15.02.2021, 20:21:23 »

Vikakoodi oli P0336
Vaihdelaatikon rungossa tai oheinen linkki fotot. Koodin numero, oliko P1435? https://www.peugeotforums.com/threads/2005-2-0hdi-crankshaft-position-sensor.81673/#lg=thread-81673&slide=0. Jo lähellä kytkinasetelmaa, niin jokin irronut palanen viistänyt anturin päästä siivun, arvaus.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #6 : 15.02.2021, 21:56:37 »
Ei kai se voi 2.0 HDI olla, eihän siinä hajoa mikään koskaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #7 : 16.02.2021, 08:13:09 »
Onko 2 litraisessa hodarissa kampiakselin tunnistin kytkimen puoleisessa päässä??? Silloin voisi hajotakin kytkimen hajotessa ...
2,2 litraisessa joka itsellä on, se lyötyy jakopään puolelta konetta, kampiakselin hihnapyörän vierestä.

Tuossa linkissä, jossa oli kuvia, on anturin sijoitukselle kaksi vaihtoehtoa. Vian mukaan kytkimen puolella.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JussiM

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #8 : 21.02.2021, 12:02:26 »
Vika paikallistettu ja korjattu. Painelaakeri oli hajonnut ja sirpaleet rikkoneet kampiakselin asentotunnistimen. Problem solved.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #9 : 21.02.2021, 16:07:33 »
Hyvät kuvat ja rapsa. Jaa se pelkkä metallimujukin voi rikkoa sen anturin. Ei mennyt minun veikkaus oikein. Nuo kuvat olis pitänyt ehkä olla isompia, tai ei tuossa ole mitään yksityiskohtia mitä kattoa. Senkö pystyy vaihtamaan vain raottamalla?

topi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #10 : 18.04.2022, 17:12:21 »
Samantyyppinen vika itsellä, kuin tämän ketjun aloittaneella. Käynnistäessä jäi kytkinpoljin pohjaan ja jouduin kengänkärjellä avittamaan sen ylös. Poljin tuntui normaalilta mutta eipä käynnisty enää. Eipä vaihteetkaan mene normaalisti enää pesään. Taitaa olla kytkinremontti edessä... jos viitsii korjauttaa. Autona 407 -08 2.0 ew10a manuaali.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #11 : 18.04.2022, 17:34:54 »
Ihan mielenkiinnosta paljon kytkimillä ajettu? Kesto riippuu tietysti ajo-olosuhteista, mutta omalla (-05 ew10 sw) ajettu 240tkm ja historiassa ilmeisesti kytkin uusittu 150tkm kohdalla. Ilmeisesti näissä tuo painelaakeri sekä asetelman "kynnet", jotka antautuu ennenkuin varsinainen kytkinlevy? Omassakin polkimeen tuntuu pienoista värinää, mutta muuten toimii täysin normaalisti. (pitää koputtaa puuta.... ;D)

Ainoa mikä ei sinällään haittaa on kytkinpolkimen lievä sivuttain heiluminen, joka johtuu polkimen kiinnityksen "laakeroinnin" kulumisesta. Polkimen kiinnitys on vähän ahtaassa paikassa joten kynnys korjata on ollut suurempi kuin "haitta" ;).
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

topi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 407 - Kytkin hajosi eikä moottori käynnisty
« Vastaus #12 : 18.04.2022, 18:56:34 »
Tää kytkin on tiettävästi alkuperäinen joten ~260tkm. Ei tiedossa että olisi koskaan aiemmin vaihdettu.