Kirjoittaja Aihe: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto  (Luettu 6506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 341
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #45 : 26.04.2021, 11:38:26 »
Täällä ainakin tekivät hyvin vaihdon: https://oilpoint.fi/toimipisteet/hameenlinna

Vanhempaan 508:siin. Hinta oli 250e.
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #46 : 26.04.2021, 12:38:23 »
Huuhteluvaihto Öljypiste Hämeenlinna 250 € 8 litraa öljyä eli litra yli kuivatäytön. Varmaan ihan riittävä kun kilometrejä ei tuon enempää ole. öljynä Castrol https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/AE8429B966E994D2802586B9005AC925/$File/bpxe-a2qml4.pdf Tiedoissa selkeästi ilmoitettu AW-2 luokitus.

Siekkinen varmistelee sopivan öljyn saatavuuden ja palaa asiaan. Citikkahuoltoa en vielä saanut kiinni.

Linkki ei näemmä suoraan toimi en osaa korjailla. Copy paste auttaa. Edit:korjattu
« Viimeksi muokattu: 26.04.2021, 12:59:47 kirjoittanut ves_ku »

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #47 : 28.04.2021, 12:11:48 »
Kysyin Total Nordicilta löytyykö AW-2 öljyä. Tällä hetkellä ei niin kuin sen tuotevalitsinkin kertoo.

”I have looked on all our current ATF oils and today, we do not have any with Aisin AW-2.
Thanks for you for your question.”

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #48 : 28.04.2021, 16:43:16 »
Tuo Castrolin yhteensopivuuslista on vähintään hämmentävä. Että sama öljy kävisi AW-1 ja AW-2 öljyt vaativaan laatikkoon. Kuitenkaan sitä marmorilta saatavaa AW-2 öljyä ei saa laittaa tuohon AM6-III laatikkoon, johon pitää olla AW-1.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #49 : 28.04.2021, 20:40:44 »
AW-2 speksi kertoo, että viskositeetti on erilainen. Low friktion juttuja.

called “AW-2”, which has approximately 50% lower k
inematic viscosity at 40 °C compared to the conventional ATF “AW-1”. It is generally understood that if the viscosity of an ATF is too low, it can have a negative impact on the fatigue life of components such as gears and bearings, and possibly lead to increased wear or seizure. AW-2 was designed to solve these problems


Durability tests were performed in a wide range of conditions, using gear and bearing components and actual transmission units, and it was confirmed that AW-2 outperforms AW-1, despite its super low viscosity. Furthermore, AW-2 reduced loss torque in the transmission by approximately 10% compared to AW-1.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #50 : 28.04.2021, 23:27:53 »
Mistä Penquinin ja JPL:n kertomat asiat (tiedot) on peräisin?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #51 : 03.05.2021, 13:34:56 »
Joo totalilla ei ole vielä AW-2 öljyä saatavilla. Kaiketi öljyn PSA:lle toimittaa ihan AISIN itse.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #52 : 03.05.2021, 22:37:24 »
Aisin ei kuitenkaan öljyjä valmista, joten joku öljy-yhtiö se on on tehnyt. Kyllä se Totalin öljyä voi olla, vaikka sitä PSA:n hyväksymää öljyä ei muuten olekaan myynnissä. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen sopimus, jolla jonkin tuotteen myyntiin saadaan yksinoikeus ja siten rahastuksen mahdollisuus.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #53 : 07.05.2021, 16:01:10 »
Jäikö minulta nyt jotain huomaamatta? Miksi ihmeessä pitäisi tehdä 60 tkm ajettuun autoon laatikon öljynvaihto?

Tiedän että jotkut vaihtaa moottoriöljytkin 5000 km välein. Onko tämä nyt sitä samaa ylihuolehtimista?

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #54 : 07.05.2021, 18:42:34 »
Jäikö minulta nyt jotain huomaamatta? Miksi ihmeessä pitäisi tehdä 60 tkm ajettuun autoon laatikon öljynvaihto?

Tiedän että jotkut vaihtaa moottoriöljytkin 5000 km välein. Onko tämä nyt sitä samaa ylihuolehtimista?

Siksi koska osa vaihdelaatikko valmistajista suosittelee öljyjen vaihtoa 60tkm välein ja osa meistä haluaa myös ajella autoillaan enemmän kun sen kolme vuotta.. 

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #55 : 07.05.2021, 18:49:11 »
Oletko koskaan nähnyt millaiselta se alkujaan punainen atf näyttää jo tuossa 60 tkm. kohdalla? Saati siinä vaiheessa kun vaihto on jo myöhäistä.

Kaikki tietty tavallaan, mutta itse arvostan että nämä värkit toimivat niin kuin on ajateltu. Tokihan on suunniteltu, että näissä laatikon öljyä ei tarvitse vaihtaa vaan se on ns. elinikäinen. Siinä kohtaa kun laatikko porsii voi sitten miettiä kumman elinikä tuli ensin täyteen öljyn vai laatikon.

Samoja Aisin sukuisia vaihteistoja käytetään muissakin autoissa ja niille on määritelty öljyn vaihtoväli. Jokunen satanen 60-80 tkm. välein on aika halpa vakuutus sille laatikolle. Varsinkin kun on tarkoitus tuo pösö ajaa sinne plus 300 tkm. kilsoille.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2021, 19:38:45 kirjoittanut ves_ku »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #56 : 07.05.2021, 20:27:52 »
Varsinkin kun on tarkoitus tuo pösö ajaa sinne plus 300 tkm. kilsoille.

Hyvä kun pidät hyvää huolta, saatan ostaakin pois 140 tkm tietämillä  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #57 : 07.05.2021, 21:18:26 »
Oletko koskaan nähnyt millaiselta se alkujaan punainen atf näyttää jo tuossa 60 tkm. kohdalla? Saati siinä vaiheessa kun vaihto on jo myöhäistä.
80 tkm oli mittarissa, kun öljyt vaihdettiin. Öljyn väri oli vaalean keltaista ja oli aivan puhtaan näköistä. Tilalle tuli sitten punaista.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #58 : 07.05.2021, 21:37:07 »
Voi olla että näissä viimeisimmissä vaihteistoissa ei tummu ihan samaan tahtiin, mutta en silti jättäisi vaihtamatta. Luisto vähenee kokoajan kehityksen edetessä ja se säästää öljyä kulumiselta, toisaalta taas se öljy menee jatkuvasti lirummaksi jonka lasken puntarissa huonon puolelle. Ja eikös me kohta saada myös pösöjen riesaksi kaksoiskytkinvaihteistot niin suunniteltu luisto loppuu kokonaan. Osittain siitäkin syystä pitää tätä nykyistä vaalia.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2021, 21:43:30 kirjoittanut ves_ku »

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: 508 - EAT8-vaihteistot öljynvaihto
« Vastaus #59 : 07.05.2021, 22:00:57 »
Esim. Aisinin AM6/TF-80 virallinen ölynvaihtoväli on 20tkm. Eli kyllä niitä laatikon öljyjä kannattaa vaihtaa.
Citroen C5 I  &  C5 II