Jos ajettu yli 120tkm, niin vika hyvin todennäköisesti egr venttiilissä. Uusi egr venttiili maksaa n. 200eur.
Juu, EGR:ää tässä on epäilty ensisijaisesti. Kuitenkin ajelin eilen parin sadan kilometrin lenkin EGR:n johto irrotettuna ja sama käyttäytyminen jatkuu eli satunnaisen epäsäännöllisesti ilman erityistä näkyvää syytä nykii, eli veto leikkautuu sekunnin osaksi. Pieni epäilys on että auton heilahtelulla voisi olla asiaan vaikutusta eli voisi olla kontaktiongelma. Tuossa ylempänä yritänkin kysyä, että onko EGR edelleen epäiltyjen listalla vaikka vika pysyi kun johto oli irti? Tuntuisi loogiselta että jos EGR on pois pelistä, eli tasakaasulla tapahtuviin nykäyksiin voi löytyä siitä syytä. Tulppaamistakin voisi kokeilla, mutta mikä sitten olisi vikamekanismi jos johdon irrottaminen ei jo auttanut?
Toistaiseksi siis tehty:
- polttoaineensuodatin vaihdettu --> ei vaikutusta
- EGR-venttiilim johto kytketty irti --> ei vaikutusta
Olen lukenut tätä ja muita foorumeita ja seuraavia mahdollisuuksia on tullut esille:
- imuilman lämpötilan mittari
- ilmamäärämittari
- polttoainepaineen mittari
- ruiskusuuttimien liittimen hapettuma
- ruiskusuuttimet yleensä
Tosin eräällä englanninkielisellä sivulla todettiin, että juuri HDI:n nykimiseen olisi "50 yleistä syytä".
Muita mieleen tulevia vaihtoehtoja:
- voisiko hiukkassuodatin aiheuttaa tätä? kilometrimäärä on periaatteessa täynnä, mutta lisäainetta on lisätty ja virheilmoituksia ei tuosta tule
Nykiminen tapahtuu aina "veto päällä", ei koskaan moottorijarrutuksella. Tämä poissulkisi mielestäni ABS-anturin tai ylipäänsä ABS/ESP-puolen ongelman.
EGR:n vaihto ei ole ongelma jos jää varteenotettava mahdollisuus siitä että se on syyllinen, mutta tällä tiedolla en pitäisi sitä kovin todennäköisenä.