Kirjoittaja Aihe: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella  (Luettu 13266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha12

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #30 : 02.12.2010, 09:55:37 »
Kumin kunto kyllä kannattaa tarkistaa ensin, pelkkä rasvaus ei auta jos kumi on entinen... Ja kumi ajanmyötä kovettuu vaikka se ulkoisilta mitoilta näyttäisikin samalta kuin uusi, väännettäessä ratkeaa.

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #31 : 02.12.2010, 16:40:15 »
Jaben P407 kilometrit on?

Vähän vajaa 170tkm.


sissi

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #32 : 02.12.2010, 18:39:56 »
On kolissut täälläkin mutta olen ratkaissut ongelman kääntämällä radiota kovemmalle. Nyt kun pakkasta maltilliset -3°C ei kolise. Autolla ajettu juuri 90tkm rikki.

Jukes

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #33 : 09.12.2010, 21:36:37 »
Noniin..jepjep..sarjassako tumpelo. Pyörähti toinen törx pyöreäksi puslan vastinraudasta (se l-rauta). Sormi suuhun ja vinkkejä pliis...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #34 : 09.12.2010, 22:02:36 »
Oliko väärän kokoinen (liian pieni) Torx-avain? Entä jäikö avaimen kolo ruuvin kannassa ehkä putsaamatta riittävästi?

Jos jäi puhdistamatta, voi olla että oikean kokoinen avain ei sopinut ja yritit liian pienellä. Toinen mahdollisuus on että ei mennyt pohjaan asti. Jos siis on töhnää niin puhdista pienellä tasapäisellä ruuvarilla/paineilmalla/millä lie ja kokeile suurinta sopivaa avainta. Voihan olla että Torx-avaimesi mitoitus on väärä? Paljon arvauksia.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #35 : 10.12.2010, 01:40:36 »
Lyö vasaralla siihen pyöristyneeseen pykälää isompi torx-hylsy tai hitsaa mutteri torxin päälle.

Jukes

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #36 : 10.12.2010, 13:17:42 »
Oikeen kokoisella yritin. Ilmeisesti ei mennyt ihan pohjaan asti ja lipesi sen vuoksi. Aika tiukassa on, ei inahtanutkaan ja siinä jäkittäessä ;D lipesi keles. Lumessa pyöriessä, auton alla, ei kummemmin naurattanut näin tapahtuessa.

Toisen torx-ruuvin sain irti, mutta sekin pyöri aluksi tyhjää, oli kierteet kannan läheltä kuluneet. jonkinlaista liikkumista siis siinä tapahtunut tai ruoste syönyt/pehmentänyt kierteitä?
Laitoin sen nyt tuossa pultilla ja mutterilla väliaikaiseen puristukseen.
Kolinat tai rapinat (kuin verhoilu olisi irti tai kiinnikkeissään napsahtelisi) lisääntyneet. Välystä siis tullut lisää. Epäilen myös noita pystyvakaajan tankoja. Puslan ympärillä tai tuossa l-raudan ja vastaraudan liitoksessa ei ole jälkiä liikkumisesta tai väljyydestä.

Korjaamoilla aika hyvä hinnoittelu: vakaajan pystytangot (2kpl),tunnin työ ja puslien vaihto (2kpl) tunnin työ.
Hemmetti, jos olisi paikka lämpimässä, niin mikäs näitä olisi laitellessa, eikä varmana menisi tuota hinnoitteluaikaa!!!!

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #37 : 10.12.2010, 13:50:35 »
Ilmeisesti putsasit L-raudan ja korin välistä hiekat pois. Millainen Torx sulla on? Itse tuollaisessa paikassa käyttäisin vain hylsysarjan vääntimeen tulevia tai vastaavia. Ne L-muotoiseksi taivutetut Torx-"raudat" on minun käteen liian huteria jos joutuu kovempia voimia käyttämään. Jotain ruosteen irroittajaa kannattaisi suihkutella vaikka edellisenä päivänä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

wilbert

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #38 : 10.12.2010, 16:42:58 »
Nuo vakaajan tangot vaihtaa itsekkin vartissa kuppasilla työkaluilla pihalla. Aika kova työn osuus.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #39 : 10.12.2010, 21:40:13 »
Oikeen kokoisella yritin. Ilmeisesti ei mennyt ihan pohjaan asti ja lipesi sen vuoksi.
Hemmetti, jos olisi paikka lämpimässä, niin mikäs näitä olisi laitellessa, eikä varmana menisi tuota hinnoitteluaikaa!!!!

Ja kilometrit on? Oliko V6 pellin alla vai nuhapumppu? ;) Kyllä liikkeen pitää saada katettakin, että tunti ok. hallintokuluineen ja työkaluineen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PL

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #40 : 10.12.2010, 22:20:52 »
Kyllä liikkeen pitää saada katettakin, että tunti ok. hallintokuluineen ja työkaluineen.

Meinaatko, että normaalista tuntiveloituksesta ei jäisi katetta? Kyllä se on minusta ihan selvää huijaamista, jos alle 30 minuutin työstä laskutetaan kokonainen tunti.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #41 : 11.12.2010, 12:05:31 »
Asia-työkohtainen veloitus olla määritelty ServiceBoxissa. Ainahan voi neuvotella tai hakea hyvitystä jälkikäteenkin.
Tosi hankala on asettua autokorjaamon asemaan, joka ei harrasta harmaata taloutta, niin kuluja kertyy roimasti.
Kerran irroittivat juuttuneen pultin 406 takapäästä ja ottivat 15 euroa. Itse telutessa olisi mennyt varmaan tunti. 407 takapään kolinaa etsivät lähes tunnin, eivätkä veloittaneet mitään, eivät tosin löytäneet vikaakaan  ;)
Meinaan itse mielenkiinnosta vaihtaa kyseiset kumit, Citroenilla 41 euroa kipale, Pözöltä saa parin rabatteineen. Kumin pinnassa on jokin käsittely, jota täytyy tutkia tarkemmin, kun hilut pöydällä. Meinaan tuhrata aikaa auton ollessa free-nosturilla yli tunnin, sillä samalla voi tsekata ja ihailla ranskalaisen luomuksen alustarakenteita  8).

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jukes

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #42 : 12.12.2010, 20:40:06 »
Free-nosturi!!! Freellähän oli se iso hitto All Right Now ;D.....sillon vuonna yx tai kax....
Joo..ittekin kaipais joskus pääsyä kunnolla kattelemaan ranskista alapuolelta.  Pitäis aina tarkistaa työn jäljet, kun piilin korjaamolta hakee.
Nytkin huomasin siinä alla riehuessani, että viime kesän iskarivaihdossa oli asentaja hukannut ne iskarin alapäissä olevat suojamuovit ja
jarruletkun kiinnikkeet oli rikottu ja laitettu törkeen näkösesti kiinni pikasiteillä... nii vaan taitaa Tumpinkin korjaamo lähestyä pikkuhiljaa normikorjaamojen tasoa...

Ihan kunnon avaimilla mmuuten tenusin sitä törxiä auki. En luota yhtään minäkään noihin kepoisiin L-torx-viritelmiin, kun tiukempia kiinnityksiä käsitellään.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #43 : 12.12.2010, 21:50:44 »
Kumit vaihdettu vakaajaan. 5 vuotta vanhojen pinnoite oli lähes ehjä, mutta itse tangon pinta oli rosoinen ja vaati hiomanauhakäsittelyn. V6-mallin takavaimennin estää vakaajan takaraudan kääntymistä. Joutuu kampeamaan vaimenninta halolla, jotta alalukitus pääsee vapautumaan. Muuten asennus menee joutuisasti, mutta en suosittele ilman nosturia/huoltomonttua moiseen hommaan ryhtymään (ainakaan ilman apuria). Kiristystiukkuus T40 pulteille 1,8 kpm ja 18mm kantaiselle pultille 7 kpm, luvut on tuolla tavoin ilmoitettu SB:ssä. Kumien pintaan rubber-greasea. Itse kolinaa ei kuulunut ennen eikä jälkeenkään ja tietystä DAMista lähtien rakennetta onkin paranneltu. Ainakin vakaajatanko ja tukiraudat, sekä pultit eri prässistä. Samalla kun auto oli pukilla, niin moottoritilan alapahvin irronneet kiinnikkeet paikoilleen ja ruttaantunut sekä hieman kylmänä rämisevä pakoputken lämpösuojus ojennukseen, sitä se luminietoksissa ajelu tekeepi  ;) Tietyin välein on auton alla hyvä tehdä inventaariota, sekä suojata em. tuunatut kiinnityspultit re-estoaineella.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jukes

  • Vieras
Vs: 407 - Kolinaa takapäästä pakkasella
« Vastaus #44 : 10.01.2011, 21:20:19 »
No jepskaps nyt on puslat ja pystytangot vaihdettu. Pikkupajalla kaveri irrotti koko vakaajatangon irralleen ja tenusi siinä sopivalla toimintakorkeudella puslan törxit auki, yhden joutui irrottamaan poraamalla. Laitoimma sitten törxien tilalle pultit ja lukkomutterit. Saapahan sitten toisella kerralla tämäkin tumpelo ne paremmin auki. Josjakun sitä toista kertasta sitten tuliskaan... Tuleva 508 välkkyyp unissa. Onsevaan sen verran kallis, että täytynee odottaa huokeampana sitten kun niitä saa käytettynä?