Auto: 2005 407 3,0 V6 Sport (automaatti).
Yksi ihmetyksen aihe on se, että kun auto on helteellä parkissa auringossa ja sisälämpö nousee sauna-tasolle niin autoa käynnistettäessä ei ilmastoinnin puhallin lähde täysille kierroksille. Käsin kun veivaa nopeutta suuremmalle, niin alkaa autokin jäähtyä. Eli kylmää tulee, mutta kierrokset ei nouse tappiin (ja kun auto tosi kuuma, ei se saa sitä edes jäähtymään ilman manuaalista nopeuden lisäystä).
Eli ei ole ihan "Auto" tuo ilmastointi, sanoisinpa, että "semi-auto".
Tänään oli aamulla ikkunat kosteudesta huurussa, painoin sitä "tuulilasinkuva" -nappia, jotta lähtisi kuivatus käyntiin. Sama homma, ei lähde puhallin täysille, vaan jotain 70% kierroksista päällä. Käsin nopeussäädintä veivaamalla saa kaikki tehot päälle. Ainakin muissa omistamissani autoissa puhallin lähtee täysille automaagisesti ko. tilanteessa.
Järkeilin, että tuo on joku säätöhomma tai sisätilan lämpötila-anturi ei tajua lämpötilaa oikein.
Vein auton merkkihuoltoon ja diagnoosi oli: "Toimii niinkuin auto asennossa kuuluukin". Ja sanallinen selitys oli, että tässä mallissa ei ole sisäilman lämpötila-anturia, vaan ilmastoinnin jäähdytysjärjestelmä tutkii lämpötiloja ulkoilman ja aurinkosensorin perusteella.
Onko tosiaan noin? Siis automaatti-ilmastoinnilla varustetussa autossa ilmastointi ei seuraa sisäilman lämpötilaa? WTF? Ei tuo meriselitys mene minun kaaliini sitten millään.
Pyysin myös päivittämään kaikki softat, mitä autosta löytyy. Lopputuloksena todettiin, että siellä oli uusin moottorinohjaussofta sisällä. No nyt tulee mieleen, että onko tuolle ilmastoinnille jotain omia softia, eli olisiko pitänyt osata pyytää sille jotain toisenlaista softapäivitystä (ja sähköjousille, automaattilaatikolle jne.).