Kirjoittaja Aihe: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)  (Luettu 17593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #30 : 31.07.2013, 21:08:55 »
Koliseeko se kone tyhjäkäynnillä? Onko kunnollista öljynpainetta olemassa? Kuten sanoin olen kuullut että jos ahdin ei kestä puhdistuksista huolimatta, niin yleensä alakerta on valmis. Oliko öljypohja irroitettu ahtimen vaihdon yhteydessä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #31 : 01.08.2013, 15:11:05 »
Citikoissa , 1.6 HDi koneissa oli turbolle tuleva "letku" vedetty liian kireisiin, klemmari puristi letkua liiaksi -> letkusta irotsi palasia jotka kulkeutuvat turboon ja tuhosivat sen. Nyt ei ilmeisesti ole tälläisestä kyse? Uusia Pösöjä 1.6 HDi koneella kun olen katsellut niin ko konstruktio onkin nykyisin erilainen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #33 : 02.08.2013, 09:24:33 »
Onko näiden vehkeiden turbojen tuloletkussa alapäässä karkeasuodatin? XUD9 ja DW10 moottoreissa on tai ei, ilmeisesti riippuen kuun asennosta. Esim. minun DW10ATED koneessa sitä ei ollut. Joissain koneissa olen sen nähnyt hajonneena tai sitten muuten todella tukkoisena.

EDIT: Näkyy olevan "In-line filter on oil feed pipe to turbo" mutta ei ilmeisesti ole irrotettava kuten vanhemmissa moottoreissa. Omista autoista olen pessyt turboja liottamalla koko höskää viikon polttoöljyssä (myös tuloputkea) ja sitten pessyt vedellä ja tämän jälkeen WD40 kylvettänyt. Ei ole ainakaan huonontanut toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2013, 09:30:45 kirjoittanut uijui »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #34 : 02.08.2013, 14:13:16 »
Toki on verkkosuodatin, jonka voi irroittaa ja pestä.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #35 : 03.08.2013, 09:22:03 »
Öljypohjan irroituksesta en ole varma, muistelisin, että olisi ainakin kertaalleen sekin pesty.
Olisikos kenelläkään tietoa mistä moisen uudehkon koneen saisi kohtuu hintaan? Nämä peruspaikat, AVK:t ja hajottamot on kyselty.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #36 : 03.08.2013, 09:28:50 »
Tonistakeover.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #37 : 03.08.2013, 12:50:02 »
...mistä moisen uudehkon koneen saisi kohtuu hintaan?

'Kysyntä' taitaa kohottaa hintaa.

=179118100&vcx=3637&pc[0]=120101101]http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=179&pc1=120&vc[0]=179118100&vcx=3637&pc[0]=120101101

http://bartebben.com/parts/peugeot/407/engine-ancills/engine.html

Toinen vaihtoehto tietty korjata (tai korjauttaa) nykyinen moottori, joka ei välttämättä ole huonoin vaihtoehto ollenkaan, purkaamomoottoreiden kunto voi olla huono.

http://www.tammerdiesel.fi/fi/moottorikorjaukset.html


tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #38 : 31.03.2014, 13:21:24 »
Pro Dieselin voitelevuudesta on ollut epäilys, olisikos ollut ko epäilys Tuulilassa.

Ou812

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #39 : 31.03.2014, 23:43:41 »
Ei kait se dieselin voitelevuus turbon voiteluun/rikkoontumiseen vaikuta? Pumppu ja suuttimet siitä kai lähinnä kärsivät.

atakuja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #40 : 27.04.2014, 12:38:34 »
Auto: 2006 407 1,6 HDi.

Mitä asiantuntijat sanovat turbon alipainesäätimen vaikutuksesta turbon elinikään? Kytkinremontin jälkeen auto ei vetänyt yhtään mihinkään, mitä ihmettelin pari päivää. Tutkittuani asiaa, ilmeni että ahtoilman alipaineliitäntä (molemmat letkut) olivat irti alipainemagneettiventiilin päästä. Kiinnitin letkut ja veto palasi entiselleen. Vaikutus oli huomattava auton tehoon.

Kärsikö turbo tuosta parin päivän ajosta jotenkin? Nämä letkut oli jääneet kiinnittämättä kasaamisvaiheessa pajalla, tai ne oli irronneet, kun purkaa piti ilmeisesti aika paljon.
3/2020 3008 BlueHdi 120 Allure EAT6 -17
9/2017 - 2020 508 1,6 e-Hdi 115 SW  FAB Active Business -13
2015 - 2017  407 1,6 Hdi SW FAP Executive Business -09
2009 - 2014 407 1,6 Hdi SW FAP Olympia -06
1992 - 2002 405 1,6 GR -89

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #41 : 13.05.2015, 23:45:46 »
Auto: 2008 407 1,6 HDi.

Herätelläänpäs tätäkin topiccia kun tuli itselle ajankohtaiseksi. Eli 250tkm takana alkuperäinen turbo alkoi hiljalleen viheltää. Korjaustoimenpiteinä moottorin  öljypesu ja korjattu turbo (turbo ostettiin turbotukusta ja maksoi 640€ toimituksineen). Painepuolen letku irroitettiin, tarkistettiin ja puhdistettiin. Turbon pakopuolen siivestä puuttui palanen, joka aiheutti vihellyksen.

Voidaanko olettaa  ettei tässä tapauksessa turbon rikkuminen aiheutunut voitelun puutteesta? Turbo ahtoi normaalisti loppuun asti mutta oireena oli nimenomaan tuo viheltäminen.  Akselissa ei ollut välystä uuteen verrattuna yhtään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #42 : 14.05.2015, 17:57:57 »
Mittaamalla turbiinisiiven halkaisijat voi päätellä onko kyse materiaalin väsymisestä vaiko vierasesineen läpäisyn aiheuttamasta siipirikosta. Toki ahtimen purkamalla voi päätellä voitelun suhteen toimivuuden.

Vetu

  • Vieras
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #43 : 27.07.2015, 21:34:10 »
Auto: 2008 407 1,6 HDi.

Millä kierrosluvulla foorumilaisten 1.6 Hdi fap koneiset lähtee vetämään? Aikalailla 2100 rpm kohdalla tuntuisi oma tekele lähtevän, joka mielestäni aika korkea kierrosluku vnt turbolla varustetulle autolle?

Mietin että olisiko tuolla EGR:n tulppaamisella tekemistä asian kanssa, kun auto tuuppaa vikakoodia egr:stä niin rajoittaako syöttöä tämän takia alakierroksilla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Turbon toistuva rikkoontuminen (HDi)
« Vastaus #44 : 28.07.2015, 06:26:33 »
Millä vaihteella tuo on testattu, meinaan kyllä se pienillä vetää ihan tyhjäkäynniltä asti. Isommilla pitää olla 1400-1500 rpm että lähtee jaksaa mukisematta.

Kunnossa oleva EGR ei kyllä vaikuta juurikaan koneen ominaisuuksiin, eikä se blokkaaminen pitäisi aiheuttaa mitään muuta kuin vikakoodin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.