Kirjoittaja Aihe: 407 - Pölläyttelee tyhjäkäynnillä ja katkoo ajossa (HDi)  (Luettu 1870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Voimarauta

  • Vieras
Auto: 2005 407 2,0 HDi 136 (automaatti).

Mikähän mahtoi autolle tällä kertaa tulla, kun suunnilleen käyntilämmön saavutettuaan alkaa ryntäilemään/pölläyttelemään tyhjäkäynnillä. Kylmällä moottorilla ei sitä tee.

Ajossa tekee samaa, tavallaan veto katkeaa ja nykäyksen kera jatkaa. Kun päästää kesken ajon kaasun ja odottaa hetken ja painaa uudestaan kaasua, niin kaasunvaste tulee nykäyksen kera. Kun pysäyttää valoihin tyhjäkäynnille niin alkaa tuo pölläyttely. Vikakoodit luin, ei löytynyt mitään. Oireet on pahentuneet tässä kevään/kesän mittaan ja nyt pöllyttely on jatkuvaa kun auto lämpenee. Kun eräät kuitenkin mainitsevat, niin auto on lastutettu optimoiautosi toimesta ja fap-tyhjennetty ja puukotettu softasta. EGR on myös tulpattu.

Koitin Diagboxilla tehdä korkeapainekomponenttien testiä, ei kuulunut mitään naksutusta testin aikana (eikö pitäisi?). Voisiko olla syypäänä jokin polttoainepuolen paineensäädin tms.? Vai voiko tuo vielä hiivatti johtua siitä hiukkaspoltosta, jonka poiston kanssa oli aikaisemmin ongelmia...

Tuossa video tyhjäkäynnistä http://vid2.photobucket.com/albums/y41/ip98/VID_20150713_173810_zpskzwhmwmr.mp4

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ihan henkilökohtaisena mielipiteenä sellasta että mun mielestä täältä voi olla vähän niin ja näin saada mitään apua kun softa ei ole alkuperäinen, eikä tuo toimintansa puolesta nyt muutenkaan taida juuri vastata alkuperäistä kun saasteen esto on blokattu noin tehokkaasti.

Eikä sillä eikä millään mutta ei toi kone ihan terveeltä kuullosta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hdi tapio

  • Vieras
Voisiko olla ettei tuo fapin ohjelmallinen poisto ole ihan onnistunut, jos imusarjaa ennen olevat ilmaläpät menevät molemmat sulki asentoon, voisi käynti olla jotain tuo tapaista?

Voimarauta

  • Vieras
Brittifoorumilta löytyi jonkun Hdi-mekaanikon postaus vastaaviin oireisiin, eli liittyisi tuohon hiukkaspolttoon.

"During regen the car bypasses the intercooler. It does this by closing the top doser valve and opening the bottom valve. Your cars are closing the top valve but not opening the bottom. This chokes the car of air and to prevent stalling opens and closes the top doser. The car will rev up and down from 500 to 1500 rpm on idle and give out bursts of smoke from exhaust. it will also lack power and chug alot until it hits higher revs. The 3 things that can cause this is the bottom doser is broken (ie flaps about loose when hose is removed), the second is a vacuum problem ie leak from pipe etc and the third is a faulty solenoid which is at the bottom left on front of engine, 2 bolted togeather and they are both brown, i think the bottom doser is the back solenoid next block, i cant remember. If you pull vacuum pipe off top doser when the car is idling erratically it should let it idle smooth."

Top doser ja bottom doser, mitä nuo mahtaa olla?

Edit:
Ovat ilmeisesti noita "potikoita" juuri ennen imusarjaa siinä haarakappaleessa. Näyttivät kovin öljyisiltä ulkopäin. Pitää huomenna ottaa koko kikkare irti ja putsata ja samalla käydä niiden alipaineletkut läpi halkeamien varalta. Sitä ac-pumpun kyljessä olevaa solenoidia (?) ei varmaan pystyne putsaamaan...?
« Viimeksi muokattu: 13.07.2015, 21:51:50 kirjoittanut Voimarauta »

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
doser valve

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Mietin vaan että kannattaisiko niiden läppien toiminta poistaa käytöstä ohjelmallisesti? Toinen vaihtoehto olisi ehkä se että poistaisi koko välijäähdyttimen ohituspalikan sieltä, mun käsityksen mukaan uudemmissa laitoksissa ei ole tuota ohitusta lainkaan. Siellä on kyllä yksi läppä mutta sen tarkoitus on tehostaa EGR:n toimintaa, ei ohittaa välijäähdytintä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Voimarauta

  • Vieras
Otin sen läppähässäkän irti ja testasin alipaineella, niin molemmat läpät toimivat hyvin ja takertelematta. Tyhjäkäynnin humppaaminen loppui heti kun irrotti alipaineletkun siitä välijäähyn haarasta. Auto käynnissä koitin, niin siihen välijäähyn venttiilille tulee alipaine, mutta siihen alempaan venttiiliin ei tule. Eli tyhjäkäynnillä on molemmat läpät kiinni kun alempi ei saa alipainetta. Letku vaikuttaisi paineilmalla testattuna ehjältä eli olisiko se solenoidi pimeenä? Kävin testilenkillä se välijäähyn venttiilin letku irroitettuna, muuten pelaa hyvin mutta tehot kadoksissa? 1. vaihteella vetää vielä kohtuu normaalisti, mutta isommilla vaihteilla voima puuttuu, kierroksia antaa ottaa normaalisti yli 4 tuhattakin.

Mitään vikailmoituksia ei tule näyttöön.

hdi tapio

  • Vieras
Tulihan se irrotettu alipaine letku tukittua, jotta alipaine riittää turbon ohjaukselle.

Voimarauta

  • Vieras
Syy todennäköisesti löytyi. Uusin sen alemman venttiilin letkun vaikka vaikuttikin ehjältä ja samalla sen solenoidissa olevan viereisen letkun liitosletkupätkän kun tuntui olevan aika löysä. Alkoi venttiili saamaan alipainetta ja pöllytys lakkasi ja vedot palautui. Että tämmöstä tällä kertaa, uutta vikaa odotellessa...