Auto: 2012 508 SW Active.
Nämä jutut oman auton (-12 SW Active, normaali soitin RD5? ei naveja tms.) perusteella moneen eri kysymykseen tässä ketjussa. Projekti mulla vielä vähän kesken (tänään illalla sain soimaan etupään, subbari puuttuu), eikä kuuntelukokemusta juuri ole.
Ideana mulla oli tässä parempi ääni, niin että mitään muutosta ei näy ulospäin ja vahvistin ja muut kamat auton etuosaan asennuksen helpottamiseksi + helppo maadotus samaan pisteeseen + lyhyet piuhat. Subbarin piuha vaan menee kontiin. Subbari kontin pohjan alle, kuuluu sitten miten kuuluu, mutta kontista ei saa mennä tilaa, eikä sivut olleet vaihtoehto, koska verhoilu olisi pitänyt rikkoa.
Etukajarit voivat olla max 43-45mm syvät, vastaan ei ota muovikehikko, vaan lasi auki asennossa. Ohuen korotusrenkaan voi ehkä laittaa ja verhoilu menee paikalleen. Alkuperäinen asennuspaikka kannattaa vahvistaa sisäpuolelta vanerilla. Ja vaimennusmatot toki oviin. n.1m2 per ovi oli mulla ja vähän oli liian vähän, mutta toki silläkin pärjää. Kajarin ympärille kannatanee tehdä jostain vähän tiivistettä, että pääosa äänestä tulee ulos, eikä ovipahvin ja oven väliin.
Tuossa pari sopivaa midbassovaihtoehtoa, varmasti on muitakin
http://www.hifitalo.fi/hertz_evf1655_65_midbassohttp://www.hifitalo.fi/sinuslive_sl-f165_ii_65_midbasso_pari_1Itse laitoin noi Hertzit, koska siinä vaiheessa kun olin avannut sen oven ja nähnyt sen paikan mataluuden ja naurettavat pahviset kahvikupin aluslautasen malliset, kaks senttiä paksut, alkuperäis"kaiuttimet", hermostutti jo sen verran, 25 milliä liian syvät Hertzin HSK:t käsissä, että tilasin ensimmäisen mikä oli mitaltaan sopiva... Muistanut edes, että tuota Sinusliveä on kehuttu tai sellainen on olemassa.
Ovipahvi irtoaa seuraavasti: Kampea V-mallinen koristelista kahvasta irti. Avaa kaksi sen alla olevaa ruuvia. Kampea ikkunannostimenohjauspaneeli irti. Sitten vaan alakulmasta aloittaen voimalla irti. Klipseja hajoaa varmasti, kannattaa hakea sitten mallin kanssa uusia, vaikka Motonetista suht halvalla.
508:n soittimesta ei saa Diagboxilla pudotettua signaalia linjatasoiseksi. 407:ssa tämä onnistui.
Alkuperäinen soitin ei leikkaa signaalia, sen vahvistinosa vaan on tehoton. Ainakaan Bit ten ei havainnut tarvetta EQ:n säätöön, eikä nopealla testikuuntelullakaan ala- tai ylätaajuuksia puutu. Subbari ei ole vielä kytketty, joten ihan alataajuuksista en osaa sanoa. Bit Ten perään ja sen perään vahvistin ja kunnolliset kajarit, niin johan iloksi muuttuu. Bit ten muuten mahtuu kätevästi mankan alle. Toki kunnollinen soitin olisi varmasti parempi, mutta mistäs sellaisen saa? Kiinanavi ei ole vaihtoehto.
Jos autossa on asennettu sisätilanlämmittimen johto, vahvarin virtajohto on siitä reiästä helppo vetää. Vaikka vähän laajentamalla reikää. Sikaa vaan sitten tukkeeksi. Tosin ei se reiän poraaminenkaan sinne hanskalokeron taakse ole homma eikä mikään. Hanskalokero irtoaa seuraavasti. Kampea apukuskin puolelta vaihdekepin vieressä oleva kiiltävä lista irti. Irrota sen alta kaksi keskikonsolin etuosan sivupaneelin ruuvia. Yksi ruuvi lisää on edessä apparin jalkatilassa. Väännä paneeli irti, lähtee sinne hanskalokeron reunaan asti. Äsken irrottamasi paneelin alla on yksi hanskalokeron ruuvi. Muut lokeron alareunassa, lokeron katossa sisäpuolella, lokeron oikealla puolella. Myös kojelaudan päässä oleva kolmion mallinen pieni paneeli pitää ottaa irti, sen alla on yksi ruuvi.
Vahvistin ja Bit One on helppo kytkeä tämän tai vastaavan avulla, mulla oli tuo jo 407:ssa ja sama palikka käy 508:n. Ei tarvitse rikkoa alkuperäistä johtoa ja voi käyttää auton omia kajarijohtoja (joo ne on ohuet, mutta uusien vetäminen on iso homma).
http://www.incarmusic.co.uk/ct10pe04-peugeot-t-harness-io-talk-play-parrot-bluetooth-sot-wiring-lead.htmlTuosta leikkelee ylimääräiset liittimet vaan pois, että jäljellä on lähinnä "mankan johdon jatkojohto". Siitä katkaisee kajaripiuhat ja niitä sitten jatkaa juottamalla lisää piuhaa tarvittaessa. Mankasta tulevat päät DSP:lle ja auton puolen päät vahvistimen kajariliitäntöihin. Samasta voi toki ottaa virrat myös DSP:lle. Ja niin, maajohto kannattaa katkaista ja jatkaa sitä ja maadottaa mankka, dsp ja vahvistin samaan pisteeseen.
Pienelle vahvistimelle on tilaa hanskalokeron päällä. Kiinnityspisteitä on heikosti. Pioneer GM-D8604 sinne tungin ja mahtui. Saa nähdä pysyykö paikallaan. Metallipannalla on vähän kiinni ja tukee hanskalokeron kattoon. Retkipatjan paloja laitoin hanskalokeron päälle ja ilmastointikonetta (tai mikä se nimi nyt on) vasten ettei riko sen osia, jos pääsee liikkumaan.
Ja valmis maadoituspiste löytyy molempien etuoviaukkojen etualakulmassa olevan muovin alta. Apparin puolelle maadoitin koko systeemin, eikä laturi vingu läpi.
Mitäs muuta, ei nyt tule mieleen, enää tähän aikaan yöstä. Kysykään, jos jotain kiinnostaa, saatan osata vastata. Kuvia voin laittaa tossa muutaman päivän päästä, jos jotakuta kiinnostaa, kunhan saan subbarin valmiiksi ja vähän kuuntelukokemustakin.